3
پژوهشگر و محقق حوزه وقف تاکید کرد:

ترویج و گسترش فرهنگ وقف از طریق رسانه‌ها

  • کد خبر : 9239
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
ترویج و گسترش فرهنگ وقف از طریق رسانه‌ها
پژوهشگر و محقق حوزه وقف گفت: توسعه فرهنگ و گفتمان وقف از طریق رسانه‌ها قابل انتقال خواهد بود.

به گزارش شرق‌نگار، نشست تخصصی وقف، رسانه و مسئولیت اجتماعی توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

حسن ربیعی پژوهشگر و محقق حوزه وقف با بیان اینکه وقف مهمترین نماد حوزه مسئولیت اجتماعی است، عنوان کرد: در تاریخ وقف در قبل از اسلام در کشور ما وقف وجود داشته و استان یزد، فارس و اوج شکوفایی آن نیز در دوران صفویه بوده است.

وی گفت: در دوران قاجار نیز وقف‌های فراوانی صورت گرفته و در دوران پهلوی با ممنوع کردن مراسم عزاداری، فعالیت وقف گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: این سوال بسیار مهم است و باید به آن پاسخ داده شود که در دوران انقلاب و بعد از آن، آیا وقف گسترش پیدا کرده و فعالیت خودش را ادامه داده است و درواقع وضعیت وقف در ایران چگونه است.

این پژوهشگر و محقق حوزه وقف، در ادامه گفت: توسعه فرهنگ و گفتمان وقف از طریق رسانه‌ها قابل انتقال خواهد بود و با تولید محتوای فاخر از طریق رسانه، می‌توان به این مهم دست یافت.

ربیعی افزود: سازمان اوقاف به جهت توسعه فعالیت‌های خود نیاز به اعتبار بخشی و ایجاد هویت و محبوبیت جدید در آحاد جامعه و افکار عمومی دارد.

وی گفت: برای مجاوربنی که منازل آنها در نزدیکی بقاع متبرکه قرار دارد بعضا مشکلاتی به‌وجود می‌آید که در این زمان مسئولیت اجتماعی متوجه سازمان اوقاف خواهد شد و باید خدماتی را به مجاورین ارایه دهند.

در ادامه، حجت‌الاسلام سید احمد سجادی رئیس دانشکده علوم قرآنی استان اصفهان عنوان کرد: دوره‌های موفقیت در زمانی بوده است که حکومت‌ها به تمامه از وقف پشتیبانی کرده و مردم نیز از وقف حمایت کنند.

وی در ادامه گفت: بر این اساس، علت موفقیت وقف در دوران صفویه این بوده است که در این دوران حکومت وقفی وجود داشته و حکومت محلی از مسائل وقف حمایت کرده‌اند.

وی گفت: رغبت مردم در وقف اهمیت زیادی داشته است  و در قانون اوقاف نیز تمامی وقف‌ها مربوط به اوقاف نیست و از موفق‌ترین وقف‌ها، موقوفاتی‌ست که متولی خواهند داشت.

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=9239

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.