به گزارش شرقنگار، نشست تخصصی وقف، رسانه و مسئولیت اجتماعی توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
حسن ربیعی پژوهشگر و محقق حوزه وقف با بیان اینکه وقف مهمترین نماد حوزه مسئولیت اجتماعی است، عنوان کرد: در تاریخ وقف در قبل از اسلام در کشور ما وقف وجود داشته و استان یزد، فارس و اوج شکوفایی آن نیز در دوران صفویه بوده است.
وی گفت: در دوران قاجار نیز وقفهای فراوانی صورت گرفته و در دوران پهلوی با ممنوع کردن مراسم عزاداری، فعالیت وقف گسترش پیدا کرده است.
وی افزود: این سوال بسیار مهم است و باید به آن پاسخ داده شود که در دوران انقلاب و بعد از آن، آیا وقف گسترش پیدا کرده و فعالیت خودش را ادامه داده است و درواقع وضعیت وقف در ایران چگونه است.
این پژوهشگر و محقق حوزه وقف، در ادامه گفت: توسعه فرهنگ و گفتمان وقف از طریق رسانهها قابل انتقال خواهد بود و با تولید محتوای فاخر از طریق رسانه، میتوان به این مهم دست یافت.
ربیعی افزود: سازمان اوقاف به جهت توسعه فعالیتهای خود نیاز به اعتبار بخشی و ایجاد هویت و محبوبیت جدید در آحاد جامعه و افکار عمومی دارد.
وی گفت: برای مجاوربنی که منازل آنها در نزدیکی بقاع متبرکه قرار دارد بعضا مشکلاتی بهوجود میآید که در این زمان مسئولیت اجتماعی متوجه سازمان اوقاف خواهد شد و باید خدماتی را به مجاورین ارایه دهند.
در ادامه، حجتالاسلام سید احمد سجادی رئیس دانشکده علوم قرآنی استان اصفهان عنوان کرد: دورههای موفقیت در زمانی بوده است که حکومتها به تمامه از وقف پشتیبانی کرده و مردم نیز از وقف حمایت کنند.
وی در ادامه گفت: بر این اساس، علت موفقیت وقف در دوران صفویه این بوده است که در این دوران حکومت وقفی وجود داشته و حکومت محلی از مسائل وقف حمایت کردهاند.
وی گفت: رغبت مردم در وقف اهمیت زیادی داشته است و در قانون اوقاف نیز تمامی وقفها مربوط به اوقاف نیست و از موفقترین وقفها، موقوفاتیست که متولی خواهند داشت.