قرارداد هوا شد؟

با توجه به چنین اظهاراتی، می‌توان استدلال کرد که قرارداد اخیر فروش جت بین ایران و روسیه کنار گذاشته شده است. جای تعجب نیست که فروپاشی این توافق گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره نقش بالقوه اسرائیل و ایالات متحده در این ماجرا ایجاد کرده است. دولت آمریکا نیز نسبت به همکاری نظامی گسترده روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده که این مسئله به طور بالقوه برای ثبات منطقه مضر می‌داند.

در کنار این، یک توضیح قابل قبول دیگر این است که امتناع روسیه از انتقال فناوری‌های حیاتی برای تولید قطعات سوخو-۳۵ در ایران و ارائه دانش لازم برای تعمیرات این هواپیماها در داخل برای ۳۰ سال آینده، مانع از اجرای قرارداد شده است. در این راستا، یادآوری اظهارات قبلی ستاد کل نیروهای مسلح ایران مبنی بر امتناع دولت روسیه از انتقال فناوری برای تولید قطعات آنها در ایران و همچنین ارائه دانش برای نگهداری هواپیماها در داخل، اهمیت دارد.

اگرچه قرارداد فروش جت بین ایران و روسیه نتیجه‌ای در بر نداشت، اما به گفته وبسایت کالیبر، هرگونه جریان تسلیحات متعارف بیشتر به ایران، تنش‌ها را در خاورمیانه تشدید می‌کند و احتمال درگیری‌های آینده در منطقه را افزایش می‌دهد.

منبع: اکوایران