6
عرب نیوز مدعی شد

تهران و آنکارا رو در روی هم در دمشق/ جنگ ایران و ترکیه در راه است؟

  • کد خبر : 4242
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
تهران و آنکارا رو در روی هم در دمشق/ جنگ ایران و ترکیه در راه است؟
غیبت نسبی روسیه از جبهه سوریه ممکن است باعث افزایش حضور ایران و ترکیه در سوریه و در نهایت تنش و درگیری بین این دو کشور شود.

شرق‌نگار: جنگ روسیه با اوکراین همه معادلات استراتژیک دنیا را به هم ریخته است. تاثیر این جنگ حتی خود را در خاورمیانه هم نشان داده است. با خروج نیروهای روس از سوریه به سمت اوکراین، این کشور مهم و استراتژیک (سوریه) در حال تغییر موقعیت خود است و قوای مختلف حاضر در سوریه ممکن است دیر یا زود تحت تاثیر غیبت نسبی روسیه رو در روی هم قرار بگیرند.

با غیبت روسیه، ایران و ترکیه رودرروی هم قرار می گیرند؟

بر اساس گزارش و ادعای پایگاه خبری عرب نیوز، غیبت نسبی روسیه از جبهه سوریه ممکن است باعث افزایش حضور ایران و ترکیه در سوریه و در نهایت تنش و درگیری بین این دو کشور شود.

بر اساس ادعای این پایگاه خبری، ترکیه حامی مخالفان بشار اسد و ایران حامی بشار اسد و حکومتش است. حضور روسیه در سوریه باعث شده بود نوعی تعادل بین این دو و نیز حکومت اسد شکل بگیرد اما با خروج روسیه از سوریه ممکن است این تعادل به هم بریزد.

هم اکنون روابط روسیه و ترکیه به خاطر تحریم دریایی ترکیه علیه روسیه در آب های دریای  سیاه پیچیده شده است. در زمان وقوع درگیری ها در ادلب هم بین پوتین و اردوغان اختلافاتی شکل گرفت اما با این حال، روابط روسیه و ترکیه نسبتا خوب ماند و این دو نوعی تعادل را بین خود برقرار کردند.

بر اساس ادعای مهمت چنگیز، تحلیلگر سیاسی ترک، روسیه به هیچ وجه حاضر به ترک کامل سوریه نیست چرا که سرمایه گذاری بسیار زیادی در این کشور کرده است اما به علت جنگ اوکراین حضور و تاثیر خود را در سوریه و خاورمیانه کمتر می کند و همین امر، باعث افزایش تلاش سایر کشورها برای پر کردن این شکاف خواهد شد.

بر اساس ادعای عرب نیوز، علت سفرهای اخیر مقامات سوری به ایران هم همین امر است. دولت سوریه می داند که کاهش سرمایه گذاری روسیه در دمشق باعث تضعیف دولت بشار اسد می شود و به همین دلیل، سعی دارد بیش از گذشته به ایران نزدیک شود.

تاثیر و نفوذ ترکیه بر مخالفان به خصوص در جبهه ادلب و مناطقی چون تل رفعت و عین عیسی و افزایش احتمال عملیات نظامی دولت در این مناطق احتمالا تعادل قوا را در سوریه به هم زده و باعث افزایش تنش بین ایران و ترکیه گردد. این در حالی است که ترکیه و ایران قبلا در سوریه با هم همکاری هایی داشته اند و به خصوص پوتین باعث افزایش همکاری  این دو می شد اما اکنون دشمن مشترکی در سوریه برای آنها وجود ندارد و تهران و آنکارا در دو نقطه مقابل هم ایستاده اند.

اختلافات تهران – آنکارا بیرون از دمشق!​

به جز موارد فوق، برخی مشکلات محیط زیستی بین ایران و ترکیه نیز شکل گرفته که ممکن است مزید بر مشکلات بالقوه سوریه گردد. پروژه‌های سدسازی ترکیه روی رودخانه‌ دجله، جریان آب در این رود و فرات را کاهش داده و منجر به ایجاد طوفان‌های گرد و غبار شدیدی شده که آسیب های محیط زیستی مختلفی را برای ایران به وجود آورده است. این اقدام ترکیه با انتقاد ایران مواجه شده است. با اینکه، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده آنکارا پذیرای هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران است، اما افزایش گرد و خاک ها و آسیب های محیط زیستی ممکن است روابط ایران و ترکیه را بدتر کند.

به جز این، بر اساس ادعای عرب نیوز، ورود غیر قانونی و زیاد مهاجران افغان از مرزهای ایران به ترکیه باعث ناراحتی مقامات آنکارا از تهران شده و این امر نیز ممکن است باعث افزایش اختلاف ایران و ترکیه گردد.

همچنین، بر اساس ادعای این رسانه، گروه های شبه نظامی مورد حمایت طرفین، در ماه های اخیر با دشمنان ترکیه و ایران متحد شده اند و این اتحاد ها ممکن است اختلافات تهران و آنکارا را بیشتر از گذشته کند.

کاتالیزوری که حضورش کمرنگ تر می شود

از آنجایی که روسیه در گذشته تلاش کرده است تنش ها را بین ترکیه و دولت سوریه کاهش دهد، خروج نیروهای مسکو از سوریه ممکن است اختلاف ترکیه و اسد و ایران را بیشتر کند هر چند، همانطور که در بالا نیز گفته شد بعید است نیروهای روس فعلا خاک سوریه را ترک و این کشور را یک سره رها کنند.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=4242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.