14

اولین جنگ مهم قرن بیست‌ویک و اهمیت تحلیل اتفاقات احتمالی ناشی از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین

  • کد خبر : 3928
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
اولین جنگ مهم قرن بیست‌ویک و اهمیت تحلیل اتفاقات احتمالی ناشی از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین
اولین جنگ مهم قرن بیست‌ویک و اهمیت تحلیل اتفاقات احتمالی ناشی از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین.

شرق‌نگار: با نگاهی به علل زمینه ساز یکی از مهم ترین حادثه های جنگی نظامی قرن اخیر ، طرح مباحثی دیگر نیز به ذهن کاوشگران این موضوع متبادر می شود که در بررسی مسائل احتمالی جای طرح آن را در تحلیل های رسانه های داخلی خالی می بینیم.
بسا که در ادامه بتوان به این موضوعات نیز پرداخت‌.

طرح چند موضوع و پرسش به اختصار

الف)
با توجه به پیشینه مهاجرتی قوم یهود در مناطق روس نشین و روند مهاجرت آنان که تاکنون از روسیه و تا حدودی کشورهای اطراف آن بسوی اسرائیل بوده و در دو سه دهه پیش شتاب افزونی نیز گرفته بود ، اسرائیل چه سیاستی را در این موقعیت پیش ِآمده در پیش خواهد گرفت تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و بتواتد بازیگر موثری در تحولات آینده به نفع خود باشد؟

ب) بنا بر تجربیات چند ساله اخیر که اسرائیل در منطقه آذربایجان و قفقاز بدست آورد و توانست تا حدودی مانع نفوذ ایران در این منطقه گردد، سیاست های احتمالی اسرائیل در منطقه حساس اوکراین، قزاق و روس(که علاوه بر مقابله با نفوذ روسیه به لحاظ تامین انرژی آینده برای غرب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است) تا چه اندازه سیاست پردازان صهیون ، مساله ایران را به عنوان یک اصل استراتژیک در برنامه های آتی خود مد نظر قرار خواهند داد و در ایجاد محدودیت ها علیه ایران بر چه اصولی تاکید خواهتد داشت؟

ج) بنابر قدمت وجود زمینه های فرهنگ ایرانی در منطقه آذربایجان، قفقاز، نخجوان، ارمنستان، آبخازستان، گرجستان تا اوستیا و مرزهای قزاق تا اوکراین و روسیه ، بهترین راه بهره برداری ایران از این سرمایه عظیم فرهنگی برای گسترش پایدار نفوذ خود در این مناطق چه بوده و بر این اساس هوشمندانه ترین موضعی که ایران می تواند در قبال این واقعه اتخاذ نماید ، مبتنی بر چه اصول پیشگیرانه از صدمات احتمالی آینده بر خود خواهد بود که آن را تبدیل به فرصتی برای خود نماید.

د) اهمیت تغییر سیاست های حوزه انرژی از سوی روسیه ، آمریکا و اروپا پس از درگیری نظامی روس و اوکراین موضوعی حیاتی است. غرب در صدد بستن شریان های صادراتی گاز روسیه به اروپا و بویژه به آلمان در جریان نورد استریم و جایگزینی آن است .
با مشکلاتی که برای صادرات گاز ایران از طریق ترکیه ، آذربایجان و سپس روسیه پیش آمد و ایران در فکر بهره گیری از خاک ارمنستان به عنوان یک گزینه بود، بسته شدن راه های صادراتی گاز روسیه به غرب پس از این جنگ ، می تواند چه فرصت های اقتصادی و سیاسی را برای ایران در روابط خود با غرب بوجود آورد و حتی این امر به عنوان یکی از برگ های برنده ایران در مذاکرات برجام مورد استفاده قرار گیرد؟

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=3928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.