1

شاخص پاکی و سلامت هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است

  • کد خبر : 9907
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
شاخص پاکی و سلامت هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: معتقدم کتابداران عاملین اصلی شاخص پاکی و سلامت هوای فرهنگی مشهد و خراسان رضوی هستند.

به گزارش شرق‌نگار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، امروز ۲۹ آبان‌ماه، در آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خراسان رضوی که با حضور جمعی از مسئولان استانی در سالن مجتمع فرهنگی آموزشی آفتاب ولایت برگزار شد، این آئین را متعلق به کتابداران دانست و آنان را میزبانان اصلی معرفی و اظهار کرد: از تلاش‌های ماندگار و همت والای همکاران پرتلاشم، کتابداران در طول یک سال فعالیت ارزشمند فرهنگی کمال تقدیر و تشکر را دارم.

وی افزود: این آئین به واسطه بررسی عملکرد یک سال گذشته کتابداران و با هدف قدرشناسی از این تلاش‌ها برگزار می‌شود و تلاش بر این است تا برای یک سال آینده برنامه‌ریزی مناسب انجام شود. به این مهم توجه داشته باشید که اهمیت و جایگاه کتابخانه زمانی نمایان می‌شود که کتابداران پا در عرصه گذاشته و پرچم این حوزه را برافراشته نگاه دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۵۰ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان خراسان رضوی وجود دارد، اظهار کرد: تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی بر این است تا محیطی لذت بخش برای مراجعین فراهم سازیم. هر رویدادی که در حوزه کتابخانه‌ها انجام می‌شود بدون شک محصول ایده و فکر کتابداران است.

وی با اشاره به وجود ۱۱ کتابخانه سیار در سطح استان خراسان رضوی، گفت: مایه افتخار است که امروز در این حوزه رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم و قطعا ارائه خدمات در مناطق محروم و اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی حاصل تلاش کتابداران است.

سبزیان ضمن تقدیر از حضور خیرین در حوزه کتابخانه‌ها، ابراز کرد: باعث افتخار است که عنوان کنم نخستین مجمع رسمی خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی تشکیل و به فعالیت پرداخته است. باری دیگر تاکید می‌کنم زحمات خیرین با کمک کتابداران دیده می‌شود و ما قدردان و قدرشناس تلاش‌های کتابداران و خیرین هستیم.

سبزیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «فرهنگ مثل آب و هوا می‌ماند». معتقدم کتابداران عاملین اصلی شاخص پاکی و سلامت هوای فرهنگی مشهد و خراسان رضوی هستند. عدم تعطیلی فرهنگی کشور به واسطه آلودگی آن قطعا به واسطه اکسیژنی است که با کتاب و توسط کتابداران تولید می‌شود.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم به چند نکته مهم که دستاورد هفته کتاب بوده است، اشاره کنم. نخستین اقدام و دستورکار بسیار مهم در این هفته تقویت ارتباط کتابخانه‌ها با مدارس بوده است، چراکه معتقدیم کودکان و نوجوانان وفادارترین مخاطبین ما هستند. نمونه بارز شروع این تعامل نواختن زنگ کتاب در مدارس بود. دوم، برگزاری آئین رونمایی از کتاب‌های ارزشمند ملی در شهرستان‌ها و روستاها است.

سبزیان تصریح کرد: سومین نکته توجه به ارتقاء سواد سلامت، رسانه و سیاسی مردم که یکی از رسالت‌های مهم کتابخانه‌ها است. نکته چهارم تسهیلگری در حوزه ایجاد و معرفی کسب و کارهای کوچک است که امروز به عنوان یکی از خدمات و رویکردهای نوین کتابخانه‌ای انجام می‌شود و در انتها با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی در نظر داریم تا پایان سال جاری ۳ کتابخانه سیار و یک پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای افتتاح کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: هدف نهایی ما ایجاد «ایران کتابخوان» است و راه رسیدن به این هدف از ایران دانا و توانا می‌گذرد.

کتابداران قلب تپنده، مغز متفکر و شاهرگ حیات فرهنگی جامعه هستند

حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه این برنامه گفت: به تمامی عزیزانی که در سنگر کتابخانه‌های عمومی توفیق خدمت می‌کنند و به ارائه خدمات می‌پردازند، خداقوت عرض کرده و ادای احترام وحق شناسی دارم.

وی اظهار کرد: قدر و منزلت کتاب و کتابخوانی شاید در غبار زندگی امروز ما قدری مورد کم توجهی قرار گرفته است؛ اما اصالت و ارزش این مسئولیت همچنان در جامعه باقی است. با بررسی هر تمدن و اندیشه‌ای و نگاه به افق موفقیت آنان، اگر بخواهیم در جایگاه تراز برآییم، باید نسبت آن تمدن را با کتاب و کتابخوانی بسنجیم. تفاوتی ندارد با چه گرایش و نگاه ارزشی به این مسئله نگاه کنیم، مهم این است که از جایگاه کتاب نکاهیم.

گنابادی نژاد با اشاره به شخصیت جهادی و فرهنگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: در کنار تمامی مجاهدت‌های کم نظیر ایشان برای امنیت منطقه معتقدم به ویژگی‌های فرهنگی این شهید توجه کافی و وافی نشده است. همرزم ایشان، در خصوص کتابخوانی حاج قاسم می‌گوید، حاج قاسم کتاب‌هایی را که به او می‌دادم، می‌خواند و با درج یادداشت دوباره به من می‌داد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مجاهدی بود که نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی است.

وی همچنین با اشاره به شخصیت‌های برجسته فقهی و مبارزاتی همچون مرعشی نجفی و احمدشاه مسعود از وجوه فرهنگی آنان نیز گفت و افزود: معتقدم امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که به دلایلی همچون تغییر سبک زندگی، گسترش فضای مجازی، رسانه و … باید نگران کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را از چرخه زندگی نکاهیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=9907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.