1
هم صدایی که جهان را تکان خواهد داد!

اتحاد نامیمون روسیه و چین/ پشت پرده استفاده پکن از جنگ روسیه در اوکراین

  • کد خبر : 10211
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
اتحاد نامیمون روسیه و چین/ پشت پرده استفاده پکن از جنگ روسیه در اوکراین
گروهی از تحلیلگران بر این باورند که همکاری نامحدود چین و روسیه می تواند به تهدیدی امنیتی و وجودی برای اروپا و سایر بخش های جهان تبدیل شود. از منظر این گروه، حمله روسیه به اوکراین برای پکن فرصت ساز شده تا بدین طریق بتواند ائتلافی را با حمایت مسکو علیه غرب تعریف کند.

به گزارش شرق‌نگار، اگرچه بسیاری از تحلیلگران اتحاد روسیه و چین و همکاری نظامی شان را انکار می کنند، رویکرد مشترک این کشورها نشان می دهد که مشارکت چند بعدی تحت سلطه چین وجود دارد و حوزه های بیشتری از سیاست اقتصادی، سیاسی و نظامی شان را تحت پوشش قرار داده است.

پکن در حال بررسی ساخت تونل زیر آبی از روسیه به کریمه هستند تا به مسکو کمک کند تا کنترل منطقه را حفظ کند، با این حال، این سازه قرار است در اختیار چین قرار بگیرد. این به تنهایی نشان دهنده نگرش واقعی پکن به جنگ روسیه علیه اوکراین است.

اتحاد نامیمون

بعد نظامی اتحاد پکن و مسکو عمیق تر شده و روابط چند حوزه ای، فرامنطقه ای، جهانی، در حال رشدشان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این همکاری تلاش‌هایی در قطب شمال و اروپا رادر برخواهد گرفت. به عنوان مثال، همکاری چین و روسیه در مورد خط لوله گاز«بالتیک کانکتور» که تهدیدی برای زیرساخت های اروپا است، در همین زمینه قابل تبیین است.

همچنین جهان شاهد همسویی روسیه با چین در سراسر آسیا، قطب شمال و کره شمالی است. آنگونه که نشریه هیل نوشته، چنین گزاره ای می تواند به شکل گیری اتحاد سه جانبه با کره شمالی تبدیل شود که هدف ظاهری کیم جونگ اون است. علاوه بر این، روسیه متعهد شد که از چین در آفریقا پیروی کند.

خطرات جهانی برای امنیت منطقه ای و بین المللی آشکار است. اکونومیست گزارش داده که «شی» اهرمی برای «جستجوی فناوری نظامی پیشرفته روسیه، مانند موشک‌های زمین به هوا و راکتورهای هسته‌ای طراحی‌شده برای تأمین انرژی زیردریایی‌ها» و تأثیری برای سوق دادن پوتین به «توقف یا تأخیر در تأمین اقلام مشابه» در اختیار دارد.

علاوه بر این، روسیه می‌تواند «به ارتقای زرادخانه هسته‌ای چین کمک کند یا روی ساخت سیستم هشدار موشکی مشترک با این کشور همکاری داشته باشد». قبل از حمله پوتین به اوکراین، یک مقام ارشد آمریکایی به پولیتیکو گفت که تحولات روابط چین و روسیه در دهه گذشته «بسیار عمیق‌تر» است و «تقریباً به سان یک شبه اتحاد می ماند».

تحلیلگران دیگر بر همکاری دو کشوردر حوزه های هوش مصنوعی، سیستم های خودمختار و روباتیک تاکید دارند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اخیراً گفت که روابط دوجانبه مسکو و پکن مثال زدنی است و خاطرنشان کرد که برای دیگران جذاب‌تر می‌شود و باعث می‌شود دایره «دوستان و همفکران» کرملین گسترش یابد. پوتین این مواضع را تکرار کرد و گفت که همکاری در این حوزه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در همین حال، پوتین از همکاری نزدیک‌تر دو بازیگر در فضا، «از جمله دارایی‌های مدار بالا، و انواع جدید تسلیحات آینده‌نگر» برای «ثبات استراتژیک» (احتمالاً تسلیحات هسته‌ای) حمایت کرد.به باور ناظران، این اتحاد امنیت و بازدارندگی جهانی را تهدید می‌کند و نیازمند سیاست‌هایی متناسب با حملاتی است که روسیه و چین مرتباً بدان ها دست می زنند. با این حال، مشخص نیست که آیا دولت‌ها، ابعاد این چالش را کاملا درک کرده‌اند یا خیر.

منبع: اقتصادنیوز

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=10211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.