5
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن:

تمام کشورهای عربی خواهان روابط سالم با ایران هستند /گفت وگو بهترین راه حل برای از بین بردن تنش ها است

  • کد خبر : 4629
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
تمام کشورهای عربی خواهان روابط سالم با ایران هستند /گفت وگو بهترین راه حل برای از بین بردن تنش ها است
وزیر خارجه اردن بار دیگر با تاکید بر اینکه گفت وگو بهترین راه حل برای از بین بردن تنش ها است گفت که کشورش و تمام کشورهای عربی خواهان روابط سالم با ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفت وگو با پایگاه خبری الشرق تاکید کرد: اردن و تمام کشورهای عربی خواهان روابط سالم با ایران هستند؛ روابطی که مبتنی بر حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد.

وی تاکید کرد: گفت وگو بهترین راه حل برای از بین بردن تمام تنش‌ها است.

وزیر خارجه اردن گفت: منطقه خاورمیانه به اندازه کافی بحران دارد و نیازی به تنش های بیشتر نداریم بنابراین نیازمند راه حل واقعی برای عوامل ایجاد تنش هستیم تا به روابط سالم با ایران برسیم؛ روابطی که همه ما خواهان آن هستیم.

ایمن الصفدی در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیروت نیز در گفت‌وگو با روزنامه النهار در پاسخ به سوالی درخصوص اختلافات با ایران گفته بود: همه ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم و برای تحقق این مساله باید دلایل این تنش ها حل شود، ما بار دیگر از اینجا اعلام می کنیم که همواره خواهان گفت‌وگویی هستیم که تمام مسائل را شامل شود تا به مرحله ثبات و همکاری برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که وزرای کشورهای عربی در خصوص این مساله اختلاف نظر ندارند، تاکید کرد: در خصوص اولویت‌ها اختلاف نظری وجود ندارد به این معنا که همه ما در مساله ثبات و امنیت در منطقه خلیج(فارس) می‌ایستیم و امنیت آن بخشی از امنیت ما است.

وی افزود: ما نمی‌گوییم که اختلافات ایرانی عربی وجود ندارد، وجود دارد اما همه ما مسئولان عربی خواهان عبور از این اختلافات از طریق برگزاری گفت‌وگوهای صریح و شفاف هستیم به گونه‌ای که همه مسائل را روی میز قرار دهیم و برای حل اختلافات رایزنی کنیم در غیر این صورت این بحران ها ادامه خواهد داشت و منطقه بهای آن را پرداخت می کند.

وزیر خارجه اردن درخصوص تشکیل ناتوی منطقه ای و اظهارات پادشاه این کشور در این خصوص تاکید کرد: ملک عبدالله این مساله را مطرح نکرد بلکه در گفت وگویی درخصوص تشکیل مکانیزمی شبیه به ناتو در منطقه عربی از او سوال شد و ما موافق هر طرحی هستیم که در راستای همکاری های عربی باشد. بنابراین ما در کنار هر نوع طرحی هستیم که در مقابله با چالش ها و تروریسم و غیره باشد. چیزی که در رسانه ها اعلام شد به ما پیشنهاد نشده است، طرح منطقه ای که اسرائیل بخشی از آن باشد به ما پیشنهاد نشده است. ما به دنبال ایجاد ائتلاف علیه کسی نیستیم بلکه به دنبال ایجاد مکانیزم های مشترک هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی ها می گویند این یک طرح عربی -اسرائیلی برای مقابله با ایران است گفت: این مساله اساسا مطرح نشده است و چیزی که در اردن اعلام شده است تشکیل یک ائتلاف عربی مشترک برای مقابله با چالش های مشترک است. بنابراین ما بخشی از ائتلاف عربی- اسرائیلی علیه ایران نخواهیم بود و این مساله به ما پیشنهاد نشده است و در نشست سران عربی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قرار است در عربستان برگزار شود نیز مطرح نخواهد شد.

وی همچنین در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که هیچ گونه بحث و گفت وگویی درخصوص تشکیل ائتلاف نظامی منطقه ای با مشارکت اسرائیل مطرح نشده است و این مساله جزو برنامه های سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه نیست.

چیزی که در این راستا مطرح شده است این بود که یک رسانه از عبدالله دوم، پادشاه اردن سوالی مبنی بر اینکه “آیا شما از تاسیس یک ائتلاف دفاعی عربی حمایت می کنید” و طبیعی است که اردن از هرگونه اقدام عربی مشترک چه دفاعی باشد چه امنیتی و چه اقتصادی حمایت می کند.

بنابراین وزیر خارجه اردن با این اظهارات گزارش های رسانه ای غربی و اسرائیلی مبنی بر عزم تل آویو و برخی کشورهای عربی برای ایجاد ائتلاف نظامی مشترک با کمک آمریکا به منظور مقابله با ایران را رد کرد.

وزیر خارجه اردن همچنین تاکید کرد که تمام کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند و برای رسیدن به این مرحله نیازمند گفت وگوهایی هستیم که تمام دلایل تنش را از بین ببرد.

اخیرا نیز بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن در اظهاراتی گفت که هیچ گاه با ایران به عنوان یک منبع تهدید علیه امنیت ملی خود تعامل نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد که شدت تهدیدات ایران علیه کشورهای همجوار کاهش یافته است و ما نسبت به این امر خشنود هستیم.

نخست وزیر اردن گفت که کشورش خواهان روابط خوب با ایران است.

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=4629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.