2

دستور ویژه پوتین درباره ایران چه بود؟

  • کد خبر : 11521
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
دستور ویژه پوتین درباره ایران چه بود؟
تقویت مناسبات راهبردی میان مثلث ایران، روسیه و چین را باید یکی از مهم‌ترین رویکردهای دستگاه سیاست‌خارجی ایران طی سال ۱۴۰۲ به‌حساب آورد؛ رویکردی که برگزاری رزمایش امنیت دریایی ۲۰۲۴ از تازه‌ترین نمودهای آن به‌حساب می‌آید.

به گزارش شرق‌نگار، در چنین شرایطی تهران و مسکو طی یک سال گذشته گام‌های سیاسی – اقتصادی مهمی به‌سوی گسترش مناسبات فی‌مابین برداشته‌اند و در آستانه امضای نهایی قرارداد جامع راهبردی قرار دارند. درچنین شرایطی اگرچه تهران و مسکو طی بیش از ۲ سال اخیر گام‌های مؤثری درمسیر گسترش روزافزون مناسبات همه‌جانبه برداشته‌اند، اما به اذعان کارشناسان همکاری‌های اقتصادی همچنان تا سطح مطلوب و مورد انتظار دوطرف فاصله دارد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند اکنون طلایی‌ترین زمان برای تعمیق روابط ایران و روسیه است و چنانچه در شرایط کنونی با شناخت میدانی مناسب، از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری مطلوب صورت گیرد، سود اقتصادی – سیاسی قابل‌توجهی نصیب دوطرف خواهد شد.

چشم‌اندازی که باید محقق شود

یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه امروز برای تعمیق روابط ایران و روسیه، در شرایط طلایی قرار داریم، اظهارکرد: با انتخاب راه و مسیر درست و دقیق، یک برنامه‌ریزی حساب شده و همچنین شناخت میدانی و بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که در روسیه برای توسعه مناسبات با ایران در مسیرهای مشخص طراحی شده، مطمئنا به سود بالایی دست می‌یابیم.

روح‌الله مدبر افزود: نباید این فرصت طلایی را با انجام آزمون و خطا و نگاه صرف به امضای توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های متعدد و پرتکراری که سال‌های سال داشته‌ایم اما تاثیری در توسعه مناسبات نداشته یا با سفرهای متعدد برخی هیات‌ها، از دست بدهیم.

به اعتقاد وی، درحالی‌که مقام‌های دوطرف چشم‌انداز تراز تجاری ۱۵ میلیارد دلاری ایران و روسیه را مطرح می‌کنند، امروز صادرات ۲ میلیارد دلاری ایران به روسیه تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست. اگر در روابط با روسیه، مسیر را در چند بعد به‌درستی تنظیم و از این فرصت استفاده کنیم، بی‌شک این عدد تحقق‌پذیر است.

ضد روسی در ایران، یک دلیل واضح و مشخص دارد، عنوان‌کرد: آنها می‌دانند توسعه مناسبات ایران و روسیه چه منافع ویژه‌ای برای ملت ایران ایجاد می‌کند و یک بازی برد – برد برای ایران و روسیه است. بنابراین تلاش می‌کنند با تبلیغات منفی، ذهن جامعه ایران را نسبت به روسیه مکدر کنند.

مدبر افزود: همین مساله سبب می‌شود تاجر ما هم به‌دلیل این تبلیغات منفی، شناخت دقیقی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های روسیه نداشته باشد.

یک نقطه طلایی برای ایران

این کارشناس مسائل روسیه اظهارکرد: ازسوی دیگر روس‌ها در دو حوزه، به‌خصوص در بحث راهگذر شمال- جنوب، به‌صورت ویژه آماده همکاری با ایران هستند. این یک فرصت طلایی است و امروز هم روس‌ها با سرمایه‌گذاری مناسب، درحال تکمیل بخش معطل مانده راهگذر شمال- جنوب در داخل خاک ایران هستند.

وی افزود: نقطه طلایی و کلیدی اتصال ایران در راهگذر شمال- جنوب از مسیر ارزان، بی‌خطر و بدون دغدغه دریای کاسپین، استان «آستراخان» روسیه است. امروز این استان با داشتن بیش از ۱۴ بندر عملیاتی، یک فرصت بی‌نظیر برای اتصال حلقه دریایی راهگذر شمال- جنوب به ایران محسوب می‌شود که ازسوی دولت روسیه برای این استان ایجاد شده‌است.

فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری برای ایران

این کارشناس مسائل روسیه اظهارکرد: آستراخان صرفا یک ظرفیت بندری نیست، بلکه منطقه ویژه اقتصادی آستراخان که با دستور رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه رود ولگا ایجاد شده، امروزه یکی از فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای کشورها محسوب می‌شود.

مدبر با بیان اینکه امروز کشورهایی همچون امارات، هند، اندونزی و حتی آلمان در داخل منطقه آزاد آستراخان سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای انجام داده‌اند و مناطق ویژه‌ای برای خود ایجاد کرده‌اند، یادآورشد: حتی برخی با تاسیس کارخانه‌هایی، دراین منطقه بستر بندری ایجاد کردند.

وی افزود: من همین توصیه را به شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ ایران، به‌ویژه شرکت‌های تجاری وابسته به هلدینگ‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دارم و معتقدم باید در حوزه بندری و زیرساختی آستراخان، سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهند.

منبع: همشهری‌آنلاین

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=11521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.