همایش نقش رسانه در اقتصاد و اشتغال- به گزارش خبرنگار شرق نگار، این همایش به همت مجمع عالی واردات و ماهنامه اقتصاد صنایع پیشرفته در سالن همایشهای اتاق بازرگانی ایران و با حضور مدیرکل انتشارات سروش صدا و سیما، علی رضادوست، رئیس اتاق تعاون استان تهران، علیرضا مناقبی رئیس هیات مدیره مجمع عالی واردات، ثنا هدایتی سردبیر نشریع اقتصاد صنایع پیشرفته و جمعی دیگر از مسئولین برگزار شد.
در ابتدا ثنا هدایتی، سردبیر نشریه اقتصاد صنایع پیشرفته در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به برگزاری همایش نقش رسانه در اقتصاد و اشتغال، در خصوص اهداف برگزاری این رویداد اظهار داشت: باتوجه به نقش کمرنگ صنعت و اشتغال در رسانهها و همچنین وجود تولیدکنندگان حرفهای در کشور، بسیاری از تولیدکنندگان نمیتوانند کالا و محصول خود را بهطور مناسب به بازار عرضه کرده و به فروش برسانند.
وی گفت: از این رو تلاش شد تا این رویداد مهم برگزار و از اساتید دانشگاهها، متخصصین حوزه صنعت، بخش اقتصاد، حوزه رسانه و سوادآموزی دعوت به عمل آمد تا از تجربیات آنها جهت بهرهمندی صنایع مختلف و مدیران و همچنین تولیدکنندگان استفاده گردد.
وی عنوان کرد: ما با استفاده از تجربه افراد متخصص اعم از مدیران اجتماعی رسانه، طراحان گرافیکی متخصص، نویسندگان تولید محتوا و دیگر متخصصان به تولید محتوا برای مجموعههای اقتصادی پرداخته و در صورت لزوم نیز به آموزش افراد مشتاق برای ورود به بازار کار میپردازیم و این مسائل مستقیما به افزایش فروش محصولات و استفاده از خدمات مجموعه اقتصادی و تولیدی کمک فراوان خواهد کرد.
تعاون دومین رکن اقتصاد کشور
در ادامه علی رضادوست، ریاست اتاق تعاون استان تهران با اشاره به اینکه دومین رکن اقتصاد کشور، تعاون است، اظهار داشت: اتاق تعاون یکی از تشکلهای غیر دولتی بخش تعاون بوده که بر اساس قانون بخش تعاون کشور در سال ۱۳۷۰، این اتاق وظایفی همچون اتاق بازرگانی را در بخش تعاون، انجام خواهد داد.
وی گفت: انسانمحوری در بخش تعاون نقش موثری داشته و این بخش در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، مسکن، حمل و نقل و دیگر حوزهها نقش محوری ایفا خواهد کرد.
رضادوست با اشاره به وظایف مطرح شده بخش اتاق تعاون، تصریح کرد: یکی از وظایف مطرح شده در قانون، برگزاری نمایشگاهها بوده که هر ساله انجام میشود و از دیگر وظایف ما نیز صدور کارت بازرگانی برای تعاونیها خواهد بود.
ریاست اتاق تعاون استان تهران، گفت: اتاق تعاون به عنوان پارلمان غیردولتی بخش تعاون بوده و زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظارت بر کار تعاونیهای مسکن، برگزاری کمیسیون و انجمنهای نظارت پرداخته و احراز شرایط تعاونیها نیز بر عهده این اتاق خواهد بود.
وی افزود: تمامی بخشهای فعال موجود در کشور دارای تعاونی هستند که از جمله آنها میتوان به تعاونیهای مصرف و مسکن، بخشهای مختلف آیتی و دیگر حوزهها از جمله این موارد خواهد بود.
تاثیر مثبت اثر سینمایی فاخر بر ذهن مخاطبان
در ادامه نیز دکتر حسین پور اسماعیلی، دکترای پژوهش هنر و مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه سینما نیز، گفت: با ارزیابیهای کارشناسانه این حوزه، سینمای ایران به قبل از کرونا و بعد از آن دوران تقسیم شده و بسیاری از جریانات و اتفاقات فرهنگی و هنری کشور نیز به واسطه آن دچار تغییر و تحولات شده است.
وی گفت: در دوران کرونا و به دلیل تعطیلی دوساله سینمای ایران، بسیاری از پروژههای سینمایی متوقف و برخی سینماگران بعد از اتمام کرونا با تولید فیلمهایی با ژانر کمدی توانستند مردم را مجددا به سینماها بکشانند.
این تهیه کننده سینما، اظهار داشت: وقتی اثری سینمایی تولید میشود سالهای سال در ذهن مردم ماندگار خواهد شد و این موضوع نشاندهنده آن است که هنر فیلمسازی تأثیرگذار بسیاری در جامعه خواهد داشت.
این داور حوزه سینما یادآور شد: نمیشود سینما را تنها هنر نامید بلکه سینما ابزار و صنعتی رسانهای بوده و برندها میتوانند با ورود به این عرصه، به این صنعت رونق داده و به شکوفایی بیشتر آن نیز کمک کنند.
در ادامه این مراسم محمدحسین کرامت، نایب رئیس اتاق تعاون استان تهران با اشاره به اینکه دنیای رسانه به سرعت در حال حرکت است، عنوان کرد: رسانه باید واقعی بوده و با مردم ارتباط مناسب برقرار کند و رسانهها نیز در مقابل خبرهای تولیدی خود مسئول خواهند بود.
رییس کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونیها و اتاقهای تعاون استان تهران، نقش رسانه در اقتصاد را بسیار پررنگ دانست و افزود: رسانه میتواند نقش موثری در جامعه ایفا کند و از طریق آن میتوان عدالت اجتماعی را در جامعه اجرا و گسترش داد.
وجود ۱۵ هزار کارشناس حوزه فرش دستباف در کشور
در ادامه نیز دکتر عبدالله بهرامی عضو اصلی هیات رییسه اتاق تعاون ایران، با بیان اینکه کشورمان در بخش صنعت به شیوه سنتی رتبه اول را در جهان دارد، عنوان کرد: به دلایل بسیار روشن، آمار بافندگان فرش دستباف از ۲ میلیون به یک میلیون نفر رسیده و تولید نیز از ۶ میلیون متر مربع به ۲ میلیون متر مربع و صادرات ۲ میلیارد دلاری دهه هفتاد نیز به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: کشور همسایهمان ترکیه به دلیل عدم حمایت ما از استادکاران این حوزه، با حمایت خود از تجربیات این افراد، تولیدات خود را در این رشته متنوع و افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۵ هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد، گفت: فرش کالایی هنری است و پروسه فروش آن از کشوری به کشور دیگر خواهد بود و در حال حاضر نیز کمتر از ۱۰ صادرکننده وجود دارد.
بهرامی خاطرنشان کرد: به دلایل گوناگون این هنر ارزشمند ایرانی به نابودی کشیده شده است و این در حالیست که سالانه ۶۰ میلیون تن پشم در کشور تولید میشود که از این میان متاسفانه کمتر از یک درصد از آن فرآوری میشود.
عضو اصلی هیات رییسه اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه نیازمند حمایت رسانه ها در تولید و اقتصاد و اشتغال هستیم، گفت: صنعت فرش هیچ مدافعی نداشته و این در حالیست که در نزدیکی ما همسایگانمان برای کالاهای تولیدی نه چندان مهم خود، وزارت خانه ایجاد کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: با تحریم آمریکا در گذشته، هماکنون سالانه ۲۰ درصد صادرات داشته و ۸۰ درصد آن را از دست دادهایم و با مصوبه تعهد ارزی که توسط مسئولین اجرا شد، صادرکنندگان مکلف شدند که هر کالا با ارز صادراتی در حوزه فرش دستباف را ظرف دو ماه و با ارز نیمایی به کشور بازگردانند.
تلاش رسانه برای جذب مخاطب در کشور
در ادامه نیز علیرضا مناقبی، رئیس هیات مدیره مجمع عالی واردات در خصوص تاثیر نقش رسانه در اقتصاد و صنعت، گفت: رسانه باید بتواند مخاطب خود را جذب کرده و میتواند با تولید محتوای مناسب جامعه را به سمت خود برده و در کنار آنها، باعث رونق بازار کالاهای تجاری نیز خواهد شد.
وی به نقش رسانه ملی در اقتصاد تاکید کرد و افزود: این نکته بسیار حائز اهمیت است که امروزه رسانه ملی ما به چه میزان در خدمت صنعت بوده و چه میزان تلاش برای پیوند رسانه با اقتصاد کرده است.