نشست خبری دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان در حوزههای هوافضا، حملونقل و شهرسازی با اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش شرق نگار، حسین شکری در ابتدای نشست، گفت: در سال گذشته پروژه قطار مترویی را در معاونت علمی و با همکاری شهرداری تهران، تست و اجرا کردیم و قرارداد تولید انبوه ۱۳۰ واگن آن نیز در امسال انجام خواهد شد. در این پروژه موضوع داخلی سازی از ۳۰ به ۷۰ درصد افزایش یافته و ۴۰ شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این پژوهش همکاری کردند.
وی افزود: پروژه دیگر ما، همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ که برگرفته از پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ است، خواهد بود. تولید هواپیمای ۷۲ نفره از دیگر برنامههای ماست و هدف از ساخت آن، جهت استفاده در حوزه مسافربری نخواهد بود و در ساخت آن از حمایت کامل آن بهرهمند خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ساخت هواپیما بصورت بلندمدت از دیگر برنامههای ماست و در این حوزه از همکاری بخشهای دیگر در تولید و اجرای این هواپیماها نیز بهره خواهیم شد. همچنین در سال گذشته در حوزه فضایی، سه ماهواره با همکاری پژوهشگاه هوا فضا و حمایت معاون علمی، ساخته و برخی از آنها با موفقیت پرتاب شد. کشورهای دیگر از جمله آمریکا و چین هم در این حوزهها با ایجاد قوانینی، سعی در همکاری با بخشهای خصوصی کردهاند.
بهرهمندی از ظرفیت های علمی داخلی
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان در حوزههای هوافضا، حملونقل و شهرسازی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیتی که در ساخت رادار وجود دارد استفاده کرده و برای ساخت رادار فرودگاهها استفاده کنیم. در بخش شهرسازی نیز با استفاده از مدلسازی در مدیریت بهینه پروژهها و با هدف کاهش هزینه و ایمنی بالا، بهرهمند خواهیم شد.
شکری با تاکید بر اینکه، حمایت از بخش خصوصی فعال در موضوع پرندههای بدون سرنشین از دیگر برنامههای این معاونت است، گفت: این حمایت میتواند کمک فراوانی در حوزه های کشاورزی، تصویربرداری و پایش خطوط گاز انجام دهد و در حوزه دریایی نیز همکاری خوبی با سازمان بنادر خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم تولید شناورهای خدماتی را نیز افزایش دهیم.
وی با اشاره به پروژه ساخت هواپیمای سبک “سیمرغ” عنوان کرد: این پروژه با اقتباس از پلتفرم هواپیمای ایران-۱۴۰ از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تا سال آینده تست پروازی آن با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد شد. وزارت دفاع نیز در این پروژه مشارکت دارد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان، افزود: تفاهمنامههایی با شرکتهای هواپیمایی خصوصی برای بهرهبرداری غیرنظامی از این هواپیما نیز امضا شده است. البته فعلاً این پروژه به عنوان یک فعالیت توسعهای و علمی-دانشگاهی در حال پیگیری است و میتواند در آینده در صنعت هوایی نقش ایفا کند.
شکری از اتمام ساخت سامانه راداری ملی با عنوان “نسسآ” خبر داد و گفت: «این سامانه در یکی از فرودگاههای کشور در حال تست است و با پایان آزمایشها، میتواند به تأمین نیازهای راداری کشور و پروژههای فضایی کمک کند.»