5

مراحل بازاریابی در شرکت‌های خصوصی

  • کد خبر : 7216
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
مراحل بازاریابی در شرکت‌های خصوصی
در حقیقت بازاریابی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها و همچنین کسب و کارها برای کسب سود بیشتر و جذب مشتری انجام می‌دهند.

شرق‌نگار: در حقیقت بازاریابی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که انجام آنها موجب جذب مشتری و کسب سود اقتصادی بیشتر خواهد شد. به این نکته توجه کنید که راضی نگه داشتن مشتری در دراز مدت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روند از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود که تحقیقات بازار، تبلیغات، استراتژی دسترس پذیری و روابط عمومی خوب، تنها بخشی از این روش‌ها است. توجه هرچه بیشتر به متد‌های ذکر شده، موجب افزایش مشتری و فروش بیشتر خواهد شد. در واقع بازاریابی یک فعالیت چند وجهی است که انجام آن موجب رضایت هرچه بیشتر مشتری و تامین سودآوری شرکت خواهد شد. در ادامه به ذکر روش‌های بازاریابی خواهیم پرداخت.

 

Customer attraction

روش‌های بازاریابی در شرکت‌های خصوصی

 

تحلیل بازار در جهت بازاریابی حرفه‌ای

یکی از مهمترین نکاتی که در امر بازاریابی و بازرگانی باید به آن توجه کرد، تحلیل بازار است. در واقع برای اینکه بتوانید نیاز مشتری را به خوبی تشخیص دهید، لازم است تحقیقات بازار را انجام دهید. تمامی کسب و کارهای موفق، نیاز مشتریان خود را در زمان مناسب تشخیص داده و فعالیت‌های خود را در آن جهت انجام می‌دهند. همچنین شناخت دقیق رقیب و آگاهی از نقاط ضعف‌ آنها می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. در واقع شما می‌بایست خلا‌های بازار را شناسایی کرده و در جهت پر کردن آنها تلاش کنید. به این نکته توجه کنید که تحلیل بازار دارای روش‌های گوناگونی است که شامل: تحقیقات اولیه، تحقیقات ثانویه، تحقیقات کمی و کیفی می‌شود.

بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی

مطالعات نشان می‌دهد که این روزها افراد بیش از ۵ ساعت از وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند. در حقیقت از این رسانه‌ها به عنوان بهترین ابزار بازاریابی یاد می‌کنند. برای اینکه بتوانید در امر بازاریابی و مدیریت مشتریان موفق باشید، می‌بایست رسانه‌های اجتماعی را به خوبی بشناسید و به صورت مستمر در آنها فعالیت کنید. رسانه اجتماعی امکان فعالیت گسترده‌تری را برای شما فراهم می‌کند. در واقع با استفاده از این رسانه‌ها، محدودیت زمانی و مکانی برای فروش کالا و خدمات وجود ندارد. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به تمام نقاط کشور و حتی جهان، خدمات ارائه کنید.

استفاده از تبلیغات هوشمندانه

تبلیغات روشی قدیمی و بسیار موثر برای جذب مشتری می‌باشد. اما به این نکته توجه کنید که تبلیغات می‌بایست به صورت کاملا هوشمندانه انجام شود. انجام تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در تلویزیون، تبلیغات چاپی، از جمله روش‌های مختلف تبلیغات محسوب می‌شود. شما می‌توانید با شناخت درست مشتری‌های خود روش‌های مناسبی را برای انجام تبلیغات انتخاب کنید. بسیاری از برندهای شناخته شده در جهان، محبوبیت خود را از طریق تبلیغات به دست آورده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای رشد حداکثری کسب و کار خود، از تبلیغات هوشمندانه استفاده کنید.

شناخت دقیق بازار هدف

مهمترین نکته‌ای که موجب اثربخشی حداکثری تبلیغات می‌شود، شناخت درست مشتری یا بازار هدف است. در واقع شما می‌بایست تحقیقات دقیقی در زمینه رفتار مشتری و بازار هدف خود انجام دهید. توجه به این موضوع موجب انجام تبلیغات در زمان و مکان درست خواهد شد. فرض کنید بازار هدف کالا یا خدمات شما، دانش آموزان هستند. شناخت درست علایق دانش آموزان در جهت انجام تبلیغات حرفه‌ای بسیار مفید خواهد بود. در واقع تمامی دانش آموزان تا قبل از ظهر دسترسی محدودی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دارند. چنانچه قصد تحت تاثیر گذاشتن این قشر جامعه را دارید، می‌بایست تبلیغات خود را در ساعات پایانی روز در اینترنت قرار دهید.

 

target market

شناخت دقیق بازار هدف، یکی از روش‌های مهم بازاریابی

 

ارائه خدمات و کالاهای با کیفیت

وجود کیفیت در خدمات و کالاهای قابل ارائه، مهمترین عامل جذب و راضی نگه داشتن مشتری‌ها است. عدم توجه به این موضوع موجب ریزش مشتریان شما خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود به کیفیت خدمات و کالاهای خود توجهی ویژه نمایید.

توانایی مدیریت مشتریان چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که برای تقویت و حفظ رابطه بین مشتری و شرکت انجام می‌شود، مدیریت مشتری گفته می‌شود. افزایش فروش، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری شرکت یا کسب و کار، هدف اصلی مدیریت مشتری محسوب می‌شود. چنانچه به تازگی شرکتی را تاسیس کرده‌اید، می‌بایست به امر مشتری مداری و مدیریت مشتری، توجهی ویژه نمایید. در غیر این صورت، شکست کسب و کار شما دور از ذهن نخواهد بود.

پاسخگویی سریع به سوالات و نیاز مشتری

عامل مهم دیگری که در بازاریابی اهمیت زیادی دارد، پاسخگویی سریع به سوالات و نیاز مشتری است. در صورتی که سوال یا ابهام مشتری در زمان درست پاسخ داده نشود، امکان منصرف شدن او از خرید بسیار خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود در اسرع وقت نیاز مشتری خود را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنید. ارائه خدمات پس از فروش نیز در امر بازاریابی و بازرگانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شما می‌توانید با ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه، نظر بسیاری از مشتریان را به مارکتینگ خود جلب کنید.

 

Customer Orientation

مشتری مداری یکی از اصول اصلی بازاریابی

 

هزینه خرید مشتری چیست؟

هزینه خرید مشتری، به مجموعه هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که یک کسب و کار یا شرکت در جهت جذب و نگه داشتن مشتری انجام می‌دهد. هزینه خرید مشتری شامل مواردی چون: تبلیغات، تخفیفات، هدایا و خدمات پس از فروش می‌شود. هزینه خرید مشتری، امری است بسیار مهم که به رشد مارکتینگ شما کمک فراوانی می‌کند. بسیاری معتقدند که حفظ مشتری‌های قبلی بسیار مهمتر از جذب مشتری جدید است. به همین دلیل حفظ مشتریان و جلب رضایت آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این نکته توجه کنید که هزینه خرید مشتری جزء هزینه‌های بازاریابی و جذب مشتری محسوب می‌شود.

مشتری مداری شامل چه مواردی می‌شود؟

تمرکز بر رضایت مشتری، مهمترین اصل مشتری مداری محسوب می‌شود. در واقع شرکت‌های خصوصی می‌بایست تمام تلاش خود را برای افزایش رضایت مشتری از طریق حفظ کیفیت خدمات و کالاها بکار بگیرند. قابل ذکر است، ارائه خدمات پس از فروش نیز در جلب رضایت مشتری بسیار تاثیر گذار است. در حقیقت توجه به مفهوم این جمله از اهمیت زیادی برخوردار است. « فروش پایان معامله نیست بلکه آغاز تعهد است.» همچنین توسعه روابط بلند مدت نیز یکی از اصول مهم مشتری مداری محسوب می‌شود. در واقع تلاش برای حفظ روابط بلند مدت با مشتریان موجب رشد حداکثری کسب و کارها خواهد شد.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم نکات ذکر شده به رشد کسب و کار شما کمک کند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.