0

در حالیکه غربی‌ها تل‌آویو را تحریم کردند، این ۵ کشور عربی اسرائیل را نجات دادند

  • کد خبر : 11806
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
در حالیکه غربی‌ها تل‌آویو را تحریم کردند، این ۵ کشور عربی اسرائیل را نجات دادند
رژیم اسرائیل به دلیل جنایاتش در جنگ غزه از هفتم اکتبر گذشته تا به امروز، به یک رژیم منفور در جهان تبدیل شده، موید آن ایجاد موجی از تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه تل‌آویو در کشورهای غربی است.

به گزارش شرق‌نگار؛ تحلیلگر سیاسی اسرائیلی عکیفا الدار با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری هاآرتص، فهرستی از مظاهر کودتای افکار عمومی جهان علیه رژیم اشغالگر و تاثیر آن بر محدود کردن فروش تسلیحات، تا تصمیم شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه منتشر کرد.

نویسنده با تمسخر سیاست‌های نخست وزیر بنیامین نتانیاهو واکنش اشغالگران به قطعنامه ۲۳۳۴ در سال ۲۰۱۶ که از اسرائیل خواسته بود شهرکسازی را متوقف کند و قطعنامه ۲۷۲۸ که ماه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و خواستار آتش بس فوری در نوار غزه شد، مقایسه کرد.

وی نوشت که رژیم اسرائیل در سال ۲۰۱۶ سفرای خود را از کشورهایی که از تصمیم توقف شهرک‌سازی حمایت کرده بودند، خارج کرد، اما پس از اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل مجبور شد «توهین» تصویب قطعنامه آتش‌بس را بدون پاسخ به کشورهایی که در تصویب آن سهیم بودند و نیز عدم استفاده ایالات متحده آمریکا از حق وتوی خود در این قطعنامه، به جان بخرد.

الدرا در ادامه مظاهر افول اسرائیل و نفوذ جهانی آن پس از جنایات هفتم اکتبر را در قالب چندین بند برشمرد:

* وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تحریم هایی را علیه شهرک‌نشینان خشن اعمال کنند که شامل مسدود کردن اموال و ممنوعیت سفر به کشورهای اتحادیه اروپا بود و اعلام شد که شهروندان اتحادیه اروپا از هرگونه روابط تجاری با این شهرک نشینان منع خواهند شد.

*بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل تعلیق کرد، شیلی، کلمبیا، چاد، هندوراس، ترکیه و اردن روابط خود را کاهش دادند و اتحادیه آفریقا عملاً وضعیت ناظر خود را تعلیق کرد.

* کلمبیا خرید تسلیحات از اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه تسلیحات در کلمبیا و شیلی شرکت نکردند و دولت منطقه ای والونیا در بلژیک مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

*حزب اصلی و حاکم در اسپانیا و سایر احزاب تجارت اسلحه با اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند و کمیته روابط خارجی پارلمان به توقف تجارت سلاح با این نهاد رای داد.

* دولت اردن از تعویق معامله (برق در ازای آب) با اسرائیل خبر داد.

* تعدادی از صندوق‌های بازنشستگی در دانمارک شرکت‌های اسرائیلی را مستثنی کردند و سرمایه‌گذاری‌های خود را از جمله در بانک‌هایی که در شهرک‌سازی فعالیت داشتند، لغو کردند.

* پارلمان کانادا به نفع توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل رای داد بیش از ۱۳۰ عضو پارلمان بریتانیا خواستار ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل شدند.

* شهر بارسلونا اسپانیا کلیه روابط خود را با اسرائیل قطع کرد و شورای شهر گنت بلژیک اعلام کرد که از شرکت‌هایی که از سیستم‌های اشغالگران و ظلم به فلسطینیان سود می‌برند خرید نخواهد کرد.

* شهرداری هایفیلد در کالیفرنیا به بیرون کشیدن سرمایه از چهار شرکت شریک اسرائیل در نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی رای داد.

* ۱۲۰ شورای شهر در آمریکا با صدور مصوباتی خواستار آتش بس شدند.

* دو شرکت بزرگ در ژاپن (Nippon Air Craft Supply) و (Itochu) روابط خود را با تولید کننده تسلیحات البیت (Albit) قطع کردند و هیأت سرمایه‌گذاری ویسکانسین همه سهامش (۸۰۸۳ سهم) را در Albit فروخت.بانک آو آمریکا بین سه‌ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ نیمی از سهامش در این شرکت را واگذار کرد و بانک اسکوشیا، بزرگترین سرمایه گذار خارجی در البیت، سهام خود را ۱۶ درصد کاهش داد.

* اتحادیه های کارگری در بنادر بلژیک، هند، کاتالونیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، کالیفرنیا و آفریقای جنوبی اقداماتی را علیه کشتی‌های اسرائیلی یا محموله‌های اسلحه به مقصد اسرائیل انجام دادند و دولت مالزی کشتی‌های متعلق به اسرائیل را از پهلو گرفتن در بنادر خود منع کرد.

* پنج دانشگاه در نروژ قراردادهای همکاری با دانشگاه های اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند. شورای دانشکده حقوق دانشگاه آنتورپ تصمیم به توقف قرارداد همکاری با دانشگاه بار-ایلان گرفت.دانشگاه تورین تصمیم گرفت روابط خود را با موسسات تحقیقاتی اسرائیل را به دلیل «همدستی در نسل‌کشی غزه» قطع کند.

دانشگاه فدرال سئارا برزیل، چالش ابتکار برزیل-اسرائیل را لغو کرد. اتحادیه کارکنان دانشگاه مونترال با حدود ۱۴۰۰ عضو، به طور کلی به تحریم دانشگاه‌های اسرائیل رای داد. هیئت امنای دانشگاه میشیگان به خارج کردن سرمایه‌گذاری از اسرائیل رای مثبت داد.

کمیته اداری فدراسیون ژیمناستیک اروپا تصمیم گرفت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک هنری اروپا در سال ۲۰۲۵ میزبان تل آویو نباشد.

* حتی چهار هزار همجنس‌گرای فعال در شاخه‌های هنری متعهد شدند که آثار خود را در فلسطین اشغالی نمایش ندهند و ده تهیه‌کننده فیلم از جشنواره فیلم همجنس‌گرایان که تحت حمایت اسرائیل نمایش داده می‌شود انصراف دادند، شرکت پوشاک ورزشی آلمان (پوما) اعلام کرد که قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال اسرائیل تمدید نخواهد کرد.

* دولت ایرلند به بیرون کشیدن ۲.۹۵ میلیون یورو از سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ اسرائیلی تصمیم گرفت و مک دونالد نیز ۲۲۵ رستوران خود در اسرائیل را از صاحب امتیاز محلی آن بازخرید کرد.

تحلیلگر اسرائیلی در ادامه یادداشت خود در هاآرتص خطاب به سران رژیم صهیونیستی نوشت که «چگونه با این شکاف عمیق در روابط با کل جهان کنار می آیید و افراد ربوده شده را برمی‌گردانید؟».

روزنامه رأی الیوم امروز جمعه با انتشار این یادداشت، همچنین از رسوایی چند کشور عربی در چنین شرایطی در حمایت از رژیم اسرائیل پرده برداشت.

این روزنامه با استناد به گزارش وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی درباره میزان صادارت اسرائیل بین سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نوشت: این گزارش حاکی از آن بود که صادرات اسرائیل در سال گذشته (۲۰۲۳) دچار یک بحران و کاهش ۶ درصدی شد، اما پنج کشور عربی با ثبت رشد قابل توجه صادرات اسرائیل در همان سال، تجارت خارجی اسرائیل را نجات دادند امری که به اسرائیل اجازه داد تا از کاهش شدیدتر حجم صادرات خود اجتناب کند.

بر اساس این گزارش «در میان این پنج کشور، مغرب با ۱۲۸ درصد رشد صادرات از اسرائیل در رتبه نخست قرار گرفت و پس از آن کشورهای مصر، بحرین، اردن و امارات قرار دارند.

منبع: همشهری‌آنلاین

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.