2

 قوچان، شهر امام سجاد و ۱۰۶۶ شهید دفاع مقدس

  • کد خبر : 11442
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
 قوچان، شهر امام سجاد و ۱۰۶۶ شهید دفاع مقدس

شرق‌نگار_ ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ جنگ تحمیلی علیه کشور جمهوری اسلامی ایران انجام شد که هشت سال از سوی رژیم بعثی عراق و حامیانش به ما تحمیل گردید که سهم رشادت‌های رزمندگان شهرستان قوچان در این جنگ فرسایشی، تقدیم ۱۰۶۶ شهید به انقلاب اسلامی بود. شهرستان شهید پرور قوچان، […]

شرق‌نگار_ ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ جنگ تحمیلی علیه کشور جمهوری اسلامی ایران انجام شد که هشت سال از سوی رژیم بعثی عراق و حامیانش به ما تحمیل گردید که سهم رشادت‌های رزمندگان شهرستان قوچان در این جنگ فرسایشی، تقدیم ۱۰۶۶ شهید به انقلاب اسلامی بود.

شهرستان شهید پرور قوچان، جزء پنج شهرستان خراسان رضوی است که آمار شهدای آن‌ از هزار نفر گذشته است و یکی از عوامل مهم شکست دشمن و پیروزی در جنگ تحمیلی، ولایت پذیری و داشتن روحیه بالا و ایمان رزمندگان این شهرستان بوده است.

هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمن ستمکار و ایستادگی در برابر تهاجمات دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب، رزمندگان قوچان را به عنوان یک شاخص در کل کشور و در مسیر انقلابی بودن و انقلابی ماندن مطرح کرده است.

این شهرستان شهدای شاخصی همچون شهید یوسف کلاهدوز، شهید کریمی، شهید سردار علی قوچانی و شهید حجت‌الاسلام سید عباس موسوی قوچانی به همراه ۲۳ شهید طلبه و روحانی بوده است که نشان دهنده این واقعیت بوده که روحانیت در حوزه‌های علمیه، تنها در حال کسب علم و دانش نیستند؛ بلکه نیرویی خط شکن، فداکار و شهادت طلب در نظام به شمار می‌آید.

شهرستان قوچان پنج شهید گمنام نیز دارد که میانگین سنی آن‌ها بین ۲۰ الی ۲۷ سال بوده است که در عملیاتهایی همچون بدر، خیبر، مجنون و منطقه عملیاتی فاو به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و مزار این شهدا در محوطه بوستان نشاط قوچان قرار دارد.

شهید یوسف کلاهدوز ؛ متولد ۱ دی ماه ۱۳۲۵ در شهرستان قوچان و از بنیانگذاران سپاه پاسداران به‌ شمار می‌آمد و در سال نخست جنگ ایران و عراق، قائم‌مقامی فرمانده کل سپاه پاسداران را برعهده داشت.

از ابتدای جنگ تحمیلی غیور مردان قوچانی برای دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی خود را به خطوط مقدم جبهه رساندند و گردان تانک قوچان در ابادان مستقر شد وقتی دشمن قصد اشغال آبادان را از طریق کوی ذوالفقاری را نمود رزمندگان باجنگ تن به تن مانع ورود به شهر شدند و تا سال بعد در منطقه حضور داشتند که رزمندگان شهرستان قوچان در خلال جنگ ایران و عراق در مجموع در ۲۲ عملیات گسترده و محدود شرکت داشت، که برای نمونه می‌توان به؛ عملیات فتح‌المبین، عملیات بدر، عملیات نصر، عملیات مرصاد اشاره کرد.

در مهرماه ۱۳۶۰ شهید کلاهدوز قوچانی و فرمانده کل سپاه پاسداران کشور بعد از دستور امام که فرمودند حصر آیادان شکسته شود با طراحی عملیات عظیم ثامن الائمه حصر ابادان شکسته شد که لشگر ۷۸ و گردان تانک قوچان دراین عملیات نقش مهمی داشتند و شهید کلاهدوز هنگام برگشت از این عملیات درسانحه هوایی به شهادت رسیدند.

تیپ‌های تابعه لشکر ۷۷ خراسان در خلال جنگ ایران و عراق در اغلب عملیات‌های گسترده نیروهای مسلح ایران، به‌عنوان یگان عمل‌کننده حضور داشتند و این لشکر در عملیات ثامن‌الائمه، که به شکست حصر آبادان انجامید، نقش کلیدی داشت و به همین دلیل نام آن توسط شورای عالی امنیت ملی به لشکر ۷۷ ثامن‌الائمه تغییر یافت که این یگان هم‌اکنون به‌عنوان یک قرارگاه عملیاتی، دارای ۳ تیپ تابعه بنام‌های تیپ ۱۷۷ تربت حیدریه، تیپ ۲۷۷ قوچان و تیپ ۳۷۷ مشهد می‌باشد‌

قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است و در ۱۲۰ کیلومتری شمال مشهد (مرکز استان) قرار دارد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.