12

دو خانه تاریخی مشهد در آستانه تخریب قرار گرفتند

  • کد خبر : 3625
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
دو خانه تاریخی مشهد در آستانه تخریب قرار گرفتند
دو خانه تاریخی و قدیمی در مشهد که قدمت آنها به بیش از ۱۰۰ سال برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ در آستانه تخریب قرار گرفته است.

شرق‌نگار: بافت و مراکز با ارزش تاریخی و فرهنگی شهرهای ایران مملو از بناهای ارزشمندی است که متاسفانه به علت عدم توجه کافی درحال فرسودگی و زوال هستند.

دو خانه تاریخی و قدیمی در مشهد که قدمت آنها به بیش از ۱۰۰ سال برمی‌گردد در آستانه تخریب قرار گرفته است و با وجود ثبت در فهرست آثار ملی، هیچگونه حمایت و رسیدگی در مورد آنها صورت نگرفته است.

یکی از علاقه‌مندان به خانه‌های تاریخی و فعالان این حوزه به خبرنگار شرق‌نگار، گفت: به دلیل علاقه‌مندی که به خانه‌ و مکان‌های تاریخی داشتم به تعداد بسیار زیادی بنای تاریخی در مشهد برخوردم که در وضعیت بد نگهداری قرار داشته و به مرور در حال تخریب و از بین رفتن هستند که این روند تخریب طی سال های گذشته به دلیل محافظت نشدن خانه ها افزایش یافته است.

وی گفت: مشخصات خانه تاریخی قریشی که در کوچه مستشاری و در نزدیکی خانه حسن‌زاده قرار داشته به این شکل است که قدمت آن به زمان قاجاریه یا اوایل پهلوی اول برمی‌گردد، و بدون ثبت نشدن در فهرست آثار ملی رها شده و هیچگونه رسیدگی نیز نشده است.

 

 

 

 

 

 

وی افزود: دیگر خانه تاریخی که در معرض تخریب قرار داشته و علی‌رغم ثبت در فهرست آثار ملی رها شده است، خانه تاریخی اکبرزاده بوده که مربوط به اواخر دوره قاجاریه و در منطقه خیابان آزادی کوچه ساسان ( تپل محله ) واقع است و به تازگی نیز به دلیل عملیات لوله‌گذاری فاضلاب جلوی درب آن علامت‌گذاری شده که اگر این اتفاق بیفتد سردر و همچنین مابقی بنا ریزش خواهد کرد .

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۰۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه های تاریخی شواهد زنده‌ای از دوران بسیار مهم و تاریخی آن شهر و منطقه هستند که امید است با پیگیری و همت مسئولین مربوطه، شاهد تخریب و از بین رفتن این آثار و بناهای ماندگار و ارزشمند شهرمان نباشیم.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام و وقتتون بخیر امکان ورود به داخل بنا فراهم هست؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.