0
سرمایه‌گذاری بانک صادرات در پدیده/ نگرانی از بحران افزایش بنگاه‌داری بانک‌ها

بیم و امیدهای پدیده از بنگاه‌داری تا رفع مسائل سهامداران

  • کد خبر : 11886
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
بیم و امیدهای پدیده از بنگاه‌داری تا رفع مسائل سهامداران

کمال حسینی_ تصور درصد افسانه‌ای افزایش قیمت سهام پدیده سالهاست سهامداران این مجموعه که خودشان را دلسوخته ی آن می‌دانند امیدوارانه به پای خود باقی نگه داشته در حالیکه گاهی افرادی به سرمایه‌گذاری در این شهر رویایی روی آورده‌اند که هیچ بویی از سهامداری و بورس نبرده‌اند؛ سرمایه گذاران پرقدرتی که پدیده را مکان مناسبی […]

کمال حسینی_ تصور درصد افسانه‌ای افزایش قیمت سهام پدیده سالهاست سهامداران این مجموعه که خودشان را دلسوخته ی آن می‌دانند امیدوارانه به پای خود باقی نگه داشته در حالیکه گاهی افرادی به سرمایه‌گذاری در این شهر رویایی روی آورده‌اند که هیچ بویی از سهامداری و بورس نبرده‌اند؛ سرمایه گذاران پرقدرتی که پدیده را مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری دیده و گاها از نوسانات سهام این شرکت نیز سودهای کلانی به جیب زده‌اند.

در این میان، افرادی هم هستند که به قول معروف «تا قِران آخر پول و سرمایه خود را به اینجا آورده‌اند» و چه دَم بخت‌هایی که برای کامل شدن جهیزیه‌شان و بدون تجربه‌ی کافی و تحقیق درست، بخت خود را در میان این شهر رویایی پر زرق و برق جستجو کرده‌اند.

و اما چندسالی‌ست که بر سر سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس بحث‌های فراوانی مطرح شده، تا جایی که برای مدتی ممنوعیت سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس لغو شد اما به دلیل ذات نوسانی بازار سرمایه، چه کسی می‌تواند حضور منابع بانکی در این بازار را تضمین کند و بیم سودای سودانگاری و دلالی بانک‌ها را نداشته باشد.

بانک‌ها از بنگاه‌داری منع شده‌اند درحالیکه ضعف ساختاری نظام بانکداری باعث عدم شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها شده و از سوی دیگر تمرکز هرچه بیشتر نهادهای نظارتی مانند سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی را درپی داشته است.

همچنین به نظر می‌رسد، عمده سهامداران شرکت پدیده با سهام‌داری بانک صادرات در این مجموعه مخالف باشند و حضور بانک در این شرکت را بی‌فایده دانسته و می‌پندارند که عدم رشد سهام پدیده در چندسال گذشته، علی‌رغم بالا رفتن قیمت ارز، وجود بانک صادرات است.

برخی دیگر هم به طور کلی سهامداری این بانک را غیرقانونی دانسته و تشکیل صف‌های فروش سهام این شرکت را، فروش به یکباره‌ی حقوقی‌های این سهم مانند «صادرات» می‌دانند.

عده‌ای دیگر نیز با راه‌اندازی کارزاری، خواستار مداخله‌ی قوه قضائیه و رسیدگی به این پرونده شده و معتقد بودند، ما به‌ازای مطالبات بانک صادرات به آن سهام واگذار و تسویه کامل شود.

در عین حال، قصه‌ی پرغصه سهامداران شرکت بزرگ پدیده که تعدادشان به تعبیری به ۱۷۰ هزار سهامدار می‌رسد، همچنان ادامه دارد.

حضور حجت‌الاسلام خلیلی به‌عنوان رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، امیدهای سهام داران شرکت پدیده را زنده کرد‌ به طوریکه در مدت ۹ماه سکانداری او بر دادگستری استان، اقدامات امیدوارکننده‌ای برای رفع مشکلات سهامداران پدیده انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به حل مسائل پیش آمده در پی بازدید از مجموعه‌ی پدیده، اشاره کرد.

اکنون با وداع حمزه خلیلی از استان در پی ترفیع صورت پذیرفته، مسئولیت این پرونده نه چندان آسان، بر شانه‌ی جانشین و معاونان ایشان در دادگستری خراسان رضوی قرار گرفته است.

باید دید سید امیر مرتضوی که سابقه‌ی چندین ساله حضور در دادگستری خراسان رضوی را داشته و در این مدت پرونده‌های زیادی را عهده‌دار و به سرانجام رسانده است، چه تدبیری برای باز شدن گره کور چندین ساله‌ی پرونده قطور پدیده شاندیز اندیشیده و چه راه‌کاری را برای نقش بستن لبخند رضایت بر صورت خیل عظیم سهامداران امیدوار به کسب سود این شرکت در پیش می‌گیرد که مبادا ناامیدی دوباره این خیل عظیم سهامدار در سالی که مزین به نام مشارکت مردمی است و بیش از همیشه به افزایش سرمایه اجتماعی آحاد ملت نیازمندیم، سایه افکند.

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=11886

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.