19
مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی:

باید از همه ظرفیت‌ها برای امیدسازی در جامعه استفاده کرد

  • کد خبر : 800
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
باید از همه ظرفیت‌ها برای امیدسازی در جامعه استفاده کرد
محسن نصرپور گفت: وظیفه رسانه‌ها گسترش امید در جامعه و اجتناب از انتقال احساس ترس و همچنین پرهیز از تکرار الفاظ منفی در جهت گسترش و اشاعه امید در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی در نشست علمی رسانه ترمیمی ویژه مدیران و نخبگان رسانه ها که به همت خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: رسانه ها با تاسی از فلسلفه انتظار باید اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند و باید در اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی، فضای کشور را تلطیف و با نشاط کنند و در این مسیر از کاهش نشر حجم اخبار سیاه و برجسته سازی خبرهای موفقیت و پیشرفت کشور دریغ نکنند.

محسن نصرپور با بیان اینکه امروز مهم ترین هدف جنگ نرم دشمنان، گرفتن روح امید و اعتماد به نفس مردم ایران است، افزود: رسانه ها باید با مهندسی اخبار و اطلاعات، درنظر گرفتن تناسب بین اخبار مثبت و منفی، اجتناب از انتقال احساس ترس و ناامنی و پرهیز از تکرار اخبار منفی، به اعتماد سازی و دمیدن روح امید در جامعه بپردازند.

وی با بیان اینکه دشمنان در پی سطحی کردن ذائقه رسانه ای مردم هستند، یادآوری کرد: ترویج موارد سطحی و احساسی و بسط سکولاریسم دینی و تبلیغ دین فردی به جای دین اجتماعی به بهانه های مختلف مانند کرونا از جمله خط و رویکردهای برخی رسانه های معاند در ماه‌های اخیر است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تصریح کرد: امروزه عنصر اعتماد در رسانه ها مهمتر از افزایش مخاطب به نظر می رسد و بنابراین باید با ارتقای سطح آستانه تحمل مردم و تقویت خودباوری فردی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی جامعه را تعالی بخشید.

دکتر محمد علی فرجی‌ها عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز مجرم گردانی در شهرها را کاری غیر علمی دانست و تاکید کرد که این برخورد، مجرم را از همه پیوندهای عاطفی و شغلی و خانوادگی خود جدا می‌کند تا وی در دور باطل و باتلاق گونه اعمالش فرو برود، در حالی که می‌توان به اصلاح وی تحت شرایط خاص و محدودیت های لازم امید داشت.

فرجی ها گفت: از ویژگی های شهر ترمیمی این است که شهروندان برای امور جاری زندگی خود نیازمند نقض قوانین و مقررات نیستند، پس به تبع آن، مقررات هم براساس نیازهای واقعی مردم است، نه منبع درآمد عده ای از طریق امضاهای طلایی یا رانت و رشوه.

فرجی‌ها با اشاره به اینکه رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیب‌ها آن‌ها را از حالت تابو و خط قرمز خارج  و به مسئله اجتماعی تبدیل کند، افزود: با انکار ایدئولوژیک واقعیت‌های مجرمانه به جایی نمی‌رسیم، مسئولان در حوزه‌های مختلف باید وجود آسیب‌های اجتماعی را بپذیرند، تا آن‌ها به مسئله تبدیل شود، در این صورت می‌توان به پیدا کردن راه‌حل نیز امیدوار بود.

در ادامه این نشست مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی نیز گفت: مسوولیت اجتماعی رسانه ها مبتنی بر حق بینی و عدالت نگاری مشفقانه با ارتقای امید در جامعه است.

مجتبی محمودی افزود: مشهد به خاطر همجواری با امام رضا(ع) که الگوی مناظره و گفتگوی بین ادیان هستند باید محور گفتگو و تعامل باشد و نشر این فرهنگ مستلزم ورود رسانه ها  به این عرصه خواهد بود.

به گفته وی، رسانه ترمیمی نه از طریق ارزش خبری که از طریق ارزش فرهنگی و توجه به حقوق شهروندی به تولید محتوا می‌پردازد و تعالی تعامل‌های اجتماعی توام با رعایت اخلاق و تعادل در فضای گفتگو، ارزشمند است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.