10

مراسم بزرگداشت استاد فقید «دکتر محمد قریب» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر : 2092
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
مراسم بزرگداشت استاد فقید «دکتر محمد قریب» در مشهد برگزار شد
همزمان با روز ولادت استاد فقید «دکتر محمد قریب» مراسمی، ویژه‌ی بزرگداشت این استاد گرانقدر از سوی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، در این مراسم تنی چند از شاگردان این پزشک برجسته، مدیران سازمان نظام پزشکی مشهد، تنی چند از هنرمندان مشهدی حضور داشتند و ضمن ادای احترام به مقام این استاد بزرگ، نقاشی چهره‌ی ایشان در کنار تابلوهای هنری دیگر به نمایش درآمد.
در این مراسم دکتر مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، طبابت و هنر را لازم و ملزوم دانست و گفت: طبیب هنرمندی است که هنرش درمانگری است.
وی با اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی دکتر قریب بیان کرد: این استاد ارجمند و اساتید بزرگی چون ایشان الگو و اسوه جامعه پزشکی هستند و ارج نهادن و گرامیداشت نام و یادشان وظیفه ی ما است.
در ادامه این مراسم پروفسور مهدی بلالی مود، پدر علم سم‌شناسی ایران و از شاگردان «دکتر محمد قریب» به ذکر خاطره‌ای از این استاد بزرگ پرداخت و گفت: اولین جلسه درس طب کودکان در خدمت استاد قریب بودم. ایشان فرمودند” طب کودکان را یاد بگیرید برای فرزندانتان و فرزندان نسل آینده؛ کودکان را باید بتوانید درمان کنید مخصوصا فوریت پزشکی کودکان را خوب فرا بگیرید که فرصت زیادی برای اعزام کودکان نداریم؛ اگر بخاطر هیچ کدام از این‌ها طب کودکان را مطالعه نمی‌کنید به خاطر امتحان خوب بخوانید چون امتحان سختی در پیش خواهید داشت.”
وی با اشاره به شخصیت بزرگ دکتر قریب گفت: دکتر قریب بسیار سخاوتمند و خیر بودند به طوری که خیلی می‌شنیدم که منشا کار خیر بوند حتی در موردی منزلی برای یکی از همکاران نیازمند در دانشگاه ابتیاع کرده بودند و سفارش اکید کرده بودند که کسی خبردار نشود؛ منزل را هم به نام همان آقا زده بودند و رقم هم به زمان حال در حد چندین میلیارد تومان می‌شد. علت هم تنها و تنها نیاز مالی این همکار بود که گویا توان پرداخت اجاره را نداشته و حکم تخلیه منزلش را زمانی دریافت می‌کند که استاد قریب حضور داشته و متوجه ماجرا می شوند.
پروفسور بلالی همچنین گفت: اکثر اساتید قدیم به ما مخصوصا در دوره بالینی قبل از هر چیز درس اخلاق می‌دادند ما درسی تحت عنوان اخلاق پزشکی نداشتیم اما اکثریت پزشکان آن دوره پزشکان با اخلاقی بودند و به قسم نامه بقراط وفادار بودند.
دکترسید محمدهادی امیریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز از سایر شاگردان «دکتر محمد قریب» در این مراسم ایراد سخن کرد. وی استاد فقید دکتر قریب را اسطوره علم و اخلاق خواند و گفت: زمان کودکی و جوانیِ من به اصطلاح دوره‌ی خان‌ها بود و ثروت و مکنت حرف نخست را می‌زد. من با بچه‌های خانها در تماس بودم و درخصوص شعار علم بهتر از ثروت است؛ مباحثه می‌کردیم. معلمی داشتم که به من انگیزه می‌داد و مشوق من بود به طوری که من به این باور رسیده بودم که علم بهتر از ثروت است؛ سالها بعد وقتی دانشجوی پزشکی شدم استاد قریب این باور را در من تقویت کردند. ایشان نمونه و اسوه علم و اخلاق بودند. دکتر قریب بسیار هنرمند بودند در خطاطی تبحر داشتند؛ بخش زیادی از قرآن کریم را حفظ بودند. در ادبیات استاد بزرگی بودند؛ کلیله و دمنه را به اصطلاح ازبر داشتند و سرکلاس‌ها فی‌البداهه از کلیله و دمنه گلستان و بوستان سعدی و دیوان حافظ حکایات و اشعار زیادی نقل می‌کردند. اما حیف و صد حیف که عمر طولانی نداشتند.

دکتر علیرضا مدرسی فوق تخصص خون‌شناسی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سایر شاگردان استاد قریب نیز در این مراسم ایراد سخن کرد؛ وی گفت: خاطرم هست یکبار بیمار سه ساله‌ای به خاطر دل‌درد را معاینه می‌کردم و شکمش را لمس می کردم. کودک بی تاب بود و تحمل معاینه نداشت. دکترقریب با ناراحتی گفت مگر رخت می‌شویی که اینطور به شکم بچه چنگ میزنی. از همانجا یاد گرفتم که بیمارم را مثل فرزندم بدانم و در معاینه بسیار محتاط بودم. وی ادامه داد: دکتر قریب بذله‌گو بودند و از بذله‌گویی برای آموزش استفاده می‌کردند و روی ما تاثیر بسیاری داشت و انگیزه زیادی برای آموزش به ما می‌داد.
در ادامه این مراسم معاون آموزش، فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد نیز ایراد سخن کرد. دکتر اصغر حاتمی با اشاره به اینکه انسان‌های بزرگ در عرصه پزشکی ایران پرتعداد هستند اما  تکرار نمی‌شوند؛ گفت: خداوند در وجود هر انسانی از خصوصیات خود یادگار گذاشته است. کودکی در میانه رنج های مردم ایران و در سال های قحطی و بیماری قد کشید و شاگرد دارالفنون شد، در فرانسه طبابت خواند و بازگشت و هر جا رفت، درخشید. نشان دانش گرفت از دانشگاه تهران و نشان عالی فرهنگ از ایران و نشان «لژیون دونور» از فرانسه که بالاترین نشان افتخار در این کشور است. دکتر اصغر حاتمی گفت: اسطوره راحت به وجود نمی‌آید؛ اسطوره باعث اتحاد و همبستگی و مشخص شدن راه و گام برداشتن به سمت جلو می‌شود. به همین خاطر علمی به نام اسطوره و اساطیر شناسی به وجود آمده  زیرا اسطوره‌های واقعی مسیر راه را هموارتر می‌کنند و همبستگی را به ما آموزش می‌دهند.
وی هنر را برترین راه و مسیر برای معرفی اسطوره ها دانست و گفت:  نقاشی یکی از والاترین هنرها است و معرفی اسطوره ها از این طریق هم اثرگذار و هم ماندگار است. گفتنی است در پایان این مراسم تصویر چهره « دکتر محمد قریب» از سوی هنرمند نقاش محسن امید خدا به سازمان نظام پزشکی مشهد اهدا شد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=2092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.