3
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد:

حمایت از فناوری‌های کوتاه‌مدت ثروت‌آفرین

  • کد خبر : 10324
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
حمایت از فناوری‌های کوتاه‌مدت ثروت‌آفرین
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رویکرد این مرکز در حمایت از فناوری‌های بلندمدت قدرت آفرین و کوتاه‌مدت ثروت‌آفرین خبر داد.

به گزارش شرق‌نگار، تفاهم‌نامه همکاری‌های نوآورانه، فناورانه و علمی میان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سه محور اصلی “ارتقای سطح علمی، فناوری و نوآوری در سطح فعالیت شرکت”، “تعریف طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی با رویکرد تحول در فعالیت‌های اقتصادی” و “کمک به ایجاد و توسعه نظام نوآوری مبتنی بر فناوری” منعقد شد.

 نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: سال‌هاست که کشور ما در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز مورد تحریم قرار گرفته است. با وجود این تحریم‌ها ما توانسته‌ایم با اتکاء به توان متخصصان کشور بسیاری از چالش‌های این حوزه را برطرف کنیم. امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید، پالایش و انتقال داده می‌شود. همچنین برای بومی‌سازی و رشد ساخت داخل تجهیزاتی مانند توربین و کمپرسور حدود دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: همچنین توانسته‌ایم با مهندسی معکوس برخی تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز کشور را تولید کنیم. ساخت ۲۰۰ دستگاه کمپرسور، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار، ساخت پوشش‌های سخت و فوق سخت نانو‌ساختار، هوشمندسازی، استفاده از فناوری ANG (گاز طبیعی جذبی) به‌منظور پیک سایی مصرف، ذخیره‌سازی گاز و ذخیره‌سازی هیدروژن و توسعه محصولات کامپوزیت و همچنین جذب، ذخیره‌سازی و استفاده از دی‌اکسیدکربن از جمله این فناوری‌هاست.

در ادامه این مراسم، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز گفت: رسوخ تفکر پژوهش‌محوری و دانش‌بنیان در بطن یک دستگاه عملیاتی و اجرایی مانند شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و بومی‌سازی و استفاده از فناوری‌هایی مانند هوشمندسازی، بلاک‌چین، مدیریت و نرم‌افزار افزار شبیه‌ساز آنلاین، متاورس از سوی متخصصان این شرکت بسیار قابل‌تقدیر است.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان بر رویکرد حمایت از فناوری‌های کوتاه‌مدت ثروت‌آفرین و یا فناوری‌های بلندمدت قدرت آفرین تمرکز دارد. توجه به آینده مصرف انرژی، دستیابی به ذخیره‌سازی هیدروژن، گنبد نمکی و همچنین ورود به بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار حائز اهمیت است.

 صادق صادق‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: روحیه جهادی و امر خواستن و صرف فعل توانستن، مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در زمینه دستیابی به چنین دستاوردهای علمی و پژوهشی محسوب می‌شود. بسیاری از طرح‌های فناورانه مورد توجه شرکت، در حوزه تحت تصدی ستادهای مختلف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دارد.

وی افزود: ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از دو بخش مواد و ساخت تشکیل شده است. بخش مواد این ستاد شامل سه کارگروه “مواد معدنی و فلزی”، “نفت و گاز و پتروشیمی” و”مواد نوظهور” است. این ستاد در این سه بخش متناسب با مأموریت‌های خود و اولویت‌های شرکت می‌تواند از توسعه فناوری در موضوعاتی از قبیل انواع پوشش‌های پیشرفته در توربین‌ها، کمپرسورها و یا توسعه فناوری کاتالیست‌های پیشرفته حمایت کند.

صادق زاده اظهار داشت: چاپ سه‌بعدی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که‌ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران می‌توانند به‌صورت مشترک و جدی به توسعه کاربردهای آن در تجهیزات و قطعات موردنیاز در طرح‌های شرکت مورد توجه قرار دهند. شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران می‌تواند پیرامون تحقق این مهم پروژه‌های فناورانه‌ای در صنعت گاز تعریف کرده و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز از توانمندی متخصصان در پیشرفت طرح‌ها حمایت نماید.

وی عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان همچنین بر بحث کربن کپچر (جداسازی و ذخیره‌سازی کربن) و تبدیل آن به سوخت های زیستی نیز تمرکز جدی داشته و از تلاش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این حوزه حمایت می‌کند.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=10324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.