1

اختصاص ۱۹ عنوان برنامه اختصاصی برای بانوان در حرم امام رضا (ع)

  • کد خبر : 11414
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
اختصاص ۱۹ عنوان برنامه اختصاصی برای بانوان در حرم امام رضا (ع)
مدیرعالی حرم مطهر رضوی از اختصاص ۱۹ عنوان برنامه اختصاصی برای بانوان در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش شرق‌نگار، رضا خوراکیان در نشست خبری اعلام برنامه‌های ماه مبارک رمضان و عید نوروز آستان قدس رضوی که صبح امروز ۲۱ اسفندماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: زیارت جلوه عنایت امام هشتم(ع) به مردم و نقطه کانونی ترویج معارف اهل بیت(ع) و تبلور دلدادگی و فرصت ابراز عشق مردم به این امام همام است.

وی با تاکید بر این‌که زیارت اثربخش‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌آید، افزود: این رویداد بزرگ متناسب با ابعاد آن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و شاهد فرآیند کاهش مشکلات زائرین و توجه بیشتر به نیازهای آنان باشیم.

خوراکیان ادامه داد: در این میان آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از منابع مالی وقف و نذر و ثمره آن‌ها به عبارتی سرمایه‌های مردم، خدمتگزار زائرین و مجاورین است. در واقع شرایط خدمت مردم برای مردم را فراهم کرده است.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: شعار امسال برنامه‌های آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان «آرام‌ جان‌ها، بهار حرم و بهار زندگی» است که سعی شده متناسب با شرایط اجتماعی، ماه رمضان و بهره‌گیری از معارف قرآنی شرایط نشاط دینی را فراهم کنیم.

وی گفت: در ۲۴ ساعت زمان تحویل سال ۱۴۰۲ شاهد حضور دو میلیون نفر در حرم مطهر رضوی بودیم که امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان در ۲۴ ساعت تحویل سال ۱۴۰۳ تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد و رشد ۲۰ درصدی داشته باشد.

خوراکیان تصریح کرد: بی‌تردید این میزان از تشرف در زمان سال تحویل نو نشان‌دهنده این امر است که مردم دوست دارند این لحظه مهم زندگی خود را در کنار آقا علی بن موسی الرضا(ع) بگذرانند و سال جدید خود را در حرم مطهر آغاز کنند.

وی افزود: برنامه تحویل سال نو ۱۴۰۳ بعد از اقامه نماز صبح شروع خواهد شد و علاوه‌بر اجرای برنامه‌های داخل حرم مطهر رضوی، ارتباط ویژه با غزه نیز خواهیم داشت.

 

جزئیات برنامه‌های حرم مطهر رضوی

مدیرعالی حرم مطهر رضوی در خصوص برنامه‌های این ایام نیز گفت: جلسات ترتیل قرآن طبق روال هر ساله در ماه رمضان امسال نیز در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. البته برنامه ترتیل قرآن برای نوجوانان و بانوان نیز تدارک دیده شده است.

خوراکیان ادامه داد: برنامه تفسیر قرآن نیز با حضور استادان برجسته در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. همچنین هر شب در ماه رمضان مراسم مناجات‌خوانی اجرا می‌شود.

وی از برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن نام برد و افزود: مراسم شب‌های قدر نیز در ماه رمضان علاوه‌بر زبان فارسی به دو زبان عربی و اردو نیز اجرا خواهد شد. برنامه ویژه‌ای نیز برای ترک‌زبان‌های آذری خواهیم داشت. همچنین در ماه رمضان به ویژه در شب‌های قدر مراسم اختصاصی برای ناشنوایان برگزار می‌شود.

خوراکیان با اشاره به تدارک برنامه‌های مختلف برای زائرین غیرایرانی در این ماه مبارک در حرم مطهر رضوی گفت: همچنین فضای لازم برای هیات و تشکل‌های مذهبی برای اجرای برنامه در این ایام در حرم مطهر فراهم شده است.

وی افزود: به این‌ مناسبت، ۱۹ عنوان برنامه اختصاصی نیز برای بانوان در حرم مطهر پیش‌بینی شده است چنان‌که امکان حضور ۶۴۰ هزار نفر از بانوان زائر و مجاور در این برنامه‌ها وجود دارد.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: همچنین هر روز در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های زنده از حرم مطهر به شش زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، آذری و ترکی استانبولی پخش خواهد شد.

وی افزود: پخش ویژه برنامه سحر از شبکه یک سیما و شبکه خراسان رضوی و ویژه برنامه افطار از شبکه دو سیما، از دیگر برنامه‌های زنده ماه رمضان از حرم مطهر رضوی به شمار می‌آید.

 

توزیع یک میلیون و ۳۰۰ هزار افطاری در رمضان

مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به این‌که در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار افطاری در ایام ماه مبارک رمضان بین روزه‌داران توزیع خواهد شد، ادامه داد: این میزان شامل توزیع ۹۰۰ هزار بسته افطاری سبک در صحن‌ها و رواق‌ها خواهد بود.

وی به توزیع افطاری در حاشیه شهر مشهد نیز اشاره کرد و افزود: همچنین جمعی از دلدادگان امام رضا(ع)، مهمان سفره‌های اکرام رضوی در حرم مطهر خواهند شد، در این میان در شب و شام میلاد امام حسن مجتبی(ع) برنامه افطاری ویژه‌ای تدارک دیده شده و در مجموع ۴۰ هزار نفر در این دو شب مهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) می‌شوند.

خوراکیان ادامه داد: علاوه بر توزیع افطاری در مناطق محروم، هر شب تا دو هزار وعده افطاری میان مجاورین در درب منازل آنها توزیع خواهد شد.

وی بیان کرد: در راستای فضاآرایی حرم مطهر رضوی در آستانه سال نو نیز گل‌آرایی با تعبیه ۸ مجموعه گل بزرگ و حدود ۹۰ برنامه گل‌آرایی با مشارکت تشکل‌های مردمی از اقصی نقاط مختلف کشور در اماکن متبرکه رضوی انجام می‌شود. همچنین اقدامات در حوزه کتیبه‌آرایی و نورآرایی حرم مطهر متناسب با ایام در ماه رمضان انجام می‌شود.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: در راستای اجرای نظم و انضباط حرم مطهر در این ایام نیز مجموعه تدابیر مفصلی از خدماتی و اورژانس تا پدافند غیرعامل اتخاذ شده است تا محیطی امن و آرام برای تردد زائرین و شرایط تشرف آنان فراهم شود.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به افزایش ظرفیت دفاتر همچون کفشداری‌ها و امانات، خاطرنشان کرد: همچنین از ظرفیت خدمه حرم مطهر رضوی در پشتیبانی از برنامه‌های خارج از حرم مطهر در این ایام استفاده خواهد شد.

تدارک ۲۶۰ برنامه تبلیغی و فرهنگی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز دراین نشست خبری عنوان کرد: طی جلسه‌ای که با محوریت اجرای برنامه‌های ماه رمضان و عید نوروز در آذرماه امسال با مسئولان این آستان مقدس و استان برگزار شد، سند محتوایی جامعی تهیه و تدوین شد.

عبدالحمید طالبی محور اصلی برنامه‌ها را زیارت، امام‌شناسی و ولایت ذکر کرد و افزود: زمینه‌های مختلف برای برقراری ارتباط مستمر با زائر فراهم آمده و سعی شده است فضایی معنوی همراه با پیوست‌های فرهنگی، علمی و معرفتی در برنامه‌ها ایجاد شود.

وی در ادامه به برنامه‌های متمرکز حرم مطهر رضوی در این ایام اشاره کرد که از ۲۷ اسفندماه تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ در پیاده راه آیت‌الله واعظ طبسی میزبان زائران و مجاوران حرم علی بن موسی الرضا(ع) است.

طالبی در همین خصوص برپایی نمایشگاه مفهومی با محوریت موضوعی قرآن کریم را از محوری‌ترین این برنامه‌ها برشمرد وافزود: «آستان ادب» عنوان برنامه‌ای است که ویژه هتل‌ها و اعزام مربیان قرآن کودک و نوجوان تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین تولید محصولات و انتشار ویژه برنامه‌های موضوعی و برپایی نماز جماعت در حریم رضوی را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه این ایام ذکر و تصریح کرد: شرایطی فراهم آمده است تا در ۴ مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی و ۵ مجتمع تجاری در حریم رضوی با محوریت دانشگاه علوم اسلامی رضوی نمازهای جماعت اقامه شود.

وی در ادامه به برنامه‌های مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی اشاره کرد و برپایی محفل قرآنی دیدار جامعه قرآنی با تولیت آستان قدس رضوی، برگزاری نشست ویژه مصحف مشهد رضوی در حاشیه نمایشگاه بین المللی قران کریم در تهران، شرکت درهفدهمین دوره نمایشگاه قرآن کریم مشهدالرضا(ع) و بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم تهران با عنوان «می خوانمت»، برپایی۱۶غرفه با موضوع حجاب درچهار مسیر منتهی حریم رضوی و اذان گویی زنده توسط نوجوانان در برنامه‌ای با عنوان طنین «نوای ملکوت» در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.

طالبی اجرای مسابقات قرآنی، ضیافت عشق، طرح مهربانی، کرسی‌های تلاوت قرآن، برنامه جزءخوانی، اجرای برنامه تفسیر قرآن کریم و مراسم روزه اولی‌ها را از دیگر برنامه‌های مرکز مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی ذکر کرد.

وی همچنین به برنامه‌های موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اعم از تولید پادکست جهت فضاهای مجازی با استفاده از داستان‌های کوتاه با مفاهیم اسلامی، مناجات خوانی با استفاده از موسیقی بومی و محلی با موضوعات حمد و ثنای الهی و امام رضایی، تولید دو عنوان سرود، مناجات‌خوانی‌های کوتاه به صورت تصویری، پویش نگارخانه‌ای در مشهد با همکاری دیگر نگارخانه‌های شهر جهت نمایش آثار هنرهای اسلامی ونشست های تخصصی اشاره کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه ضمن تشریح ویژه برنامه‌های سازمان کتابخانه ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به نمایش جدید قرآن‌های موزه قرآن کریم بعد از بیش از۵۰ سال اشاره کرد و گفت: برنامه اعتکاف علمی برای زائران شهرهای مختلف، تور کتابخانه گردی در کتابخانه مرکزی و دیگر کتابخانه‌های رضوی به منظور آشنایی زائران با قسمت های مختلف، برگزاری نشست‌های تخصصی در تالار محققان، کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث و موزه‌های رضوی و.. راه اندازی دو ایستگاه مطالعه دیجیتال ودو پایگاه تخصصی در سامانه کتابخانه دیجیتال و… از دیگر برنامه‌های این سازمان در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز خواهد بود.

وی تصریح کرد: از برنامه‌هایی که به همت بنیاد فرهنگی رضوی در این ایام تدارک دیده شده است می توان به برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع «رمضان ماه مهر و بندگی»، پویش نائب الزیاره ویژه دانش آموزان، پویش عکاسی سفره‌های افطاری در دو مدرسه برای عموم مردم، برگزاری افطاری های ساده با همکاری اداره کل نذورات در مدارس مناطق محروم، پویش ۸ مرحله ای به سوی بهشت (از مبداء تا مبداء) اشاره کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نیز در این ایام با تدارک ویژه برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری نمایشگاه کتاب قرآنی، برگزاری نمایشگاه دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری پویش کتابخوانی با محوریت کتاب «توبه کننده دوست خداست» و تولید کتاب صوتی، تهیه و تدوین ویژه نامه شهادت حضرت خدیجه(س) در خصوص مجموعه گفتارهای ایشان و برگزاری نشست علمی با محوریت مجموعه گفتارهای حضرت خدیجه (س) به استقبال ماه مبارک رمضان و عید نوروز می رود.

وی گفت: موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز در این ایام برنامه‌هایی را تدارک دیده است که می‌توان به برگزاری مرحله هفتم دوره ملی «بی نهایت» برای عموم نوجوانان کشور و دوره‌های متعدد معرفتی، پذیرش میزبانی و برگزاری دوره‌های معرفتی واردوهای زیارتی دانشجویی، برگزاری اردوهای یک روزه تربیتی، برگزاری مدرسه فکری ویژه طلاب و دانشجویان از سراسر کشور، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان، اساتید و معلمان در بستر فضای مجازی اشاره کرد.

طالبی خاطرنشان کرد: موسسه چاپ و انتشارات به نشر نیز در این ایام اهدای بیش از۱۰۰۰بسته کتاب به کتابخانه های مساجد را در دستور کار دارد، ضمن این که فروشگاه های این انتشارات میزبان زائران نوروزی هستند.

وی با بیان اینکه آستانه حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید مدرس(ره) نیز با برگزاری ۲۲ عنوان مراسم محفل و کارگاه، ۱۰عنوان نمایشگاه و ایستگاه،۷مسابقه و پویش و برنامه‌هایی همچون، ترتیل خوانی قرآن کریم با حضور کودکان و نوجوانان دهه هشتادی و نودی در طبس، آیین ترتیل خوانی قرآن کریم همراه با تلاوت، قرائت روزانه یک جزء قرآن کریم توسط قاریان برجسته کشوری و پخش زنده از شبکه های سراسری و استانی در طبس و… مهیای میزبانی از زائران نوروزی است.

منبع: توس‌اکو

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.