9
با هدف افزایش تعاملات فرهنگی؛

تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جهاد کشاورزی استان

  • کد خبر : 3165
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جهاد کشاورزی استان
تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، تفاهم نامه همکاری در راستای افزایش تعاملات فرهنگی بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و محمدرضا اورانی، امضا شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به نیاز همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های اجرایی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تلاش برای حرکت سریعتر در مسیر دانایی جامعه، گفت: خوشبختانه جهاد کشاورزی جزء آن دسته از سازمانهایی بوده است که از ابتدای انقلاب تاکنون توجه ویژه ای به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته و همواره پیشتاز و پیشگام بوده است. یکی از این مهمترین فعالیتهای کتاب محور در سازمان جهاد کشاورزی احداث کتابخانه در مناطق روستایی و شهری است.
وی ضمن قدردانی از همکاریهای پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان برای انجام برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی کتاب محور در راستای افزایش دانایی در مناطق روستایی و دورافتاده اعلام آمادگی کرد.
علی اکبر سبزیان با بیان اینکه اساسی ترین و اصلی ترین کالا در مسیر رشد فرهنگی، کتاب است، افزود: هر چه فضای کتابخانه ای رشد کند و آن جامعه کتاب محور شود، شاهد توسعه آن جامعه در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … بوده ایم. امروزه کتابخانه ها محیطی صرف برای مطالعه و امانت کتاب نیست بلکه به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و آموزشگاه های علمی غیر رسمی در حال فعالیت و هموارسازی مسیر رشد فرهنگ و دانش عمومی است.
در پایان مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی بالغ بر ۴۰ خدمت نوین کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد از محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای بازدید از این کتابخانه دعوت به عمل آورد.

در ادامه محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر این مساله که جامعه کتاب محور، جامعه ای توسعه یافته است، گفت: در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تولید و معرفی سیر مطالعاتی به جامعه باید علاوه بر در نظر گرفتن نیاز اطلاعاتی جامعه ، جنبه های دیگر آن را نیز در نظر گرفت تا علاوه بر تبلیغ و ترویج، عامل مهم ایجاد جاذبه را نیز در این مسیر بکار گیریم.
وی با بیان اینکه حرکت امروز جامعه به سوی فضای مجازی است و این وظیفه ما است که هم قدم و هم راستا با این روند فعالیتهای خود را به روز رسانی کنیم، افزود: با توجه به عدم امکان احداث کتابخانه در تمام مناطق، خارج شدن کتاب از حالت فیزیکی و قیمت بالای کتاب، می توان با گویا سازی و دیجیتالی کردن کتابها علاوه بر در نظر گرفتن ذائقه نسل جوان در استفاده از فضای مجازی، امکان دسترسی آسان و سریعتر را برای همه اقشار جامعه و در همه مناطق ایجاد کنیم.

گفتنی است، طی تفاهم نامه فی مابین دو دستگاه مقرر شد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی با همکاری جهاد کشاورزی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود سبک زندگی برای خانواده های کشاورزان و دامداران با هماهنگی واخذ مجوز لازم از واحد ذیربط در نهاد، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع دستاوردهای جهاد کشاورزی و تولیدات دامی در کتابخانه های عمومی استان. با هماهنگی و حسب مورد اخذ مجوز از اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذیربط، عضویت نیمه بهاء خانواده بزرگ جهاد کشاورزی استان در کتابخانه های عمومی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (براساس بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوطه و باهماهنگی و اخذ موافقت اداره کل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها)، برگزاری برنامه های فرهنگی مثل اجرای نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی و رونمایی کتاب، جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، نشست های کتاب خوان ویژه خانواده جهاد کشاورزی در تبلیغات جشنواره رضوی (با هماهنگی و درصورت نیاز اخذ مجوزهای لازم از اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذیربط) و معرفی و ارائه منابع کتابخوان ماه به جهاد کشاورزی جهت معرفی به جامعه هدف اقدامات لازم را انجام دهد.
و در مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی کتاب محور در جهاد کشاورزی استان از جمله برگزاری جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، معرفی کتاب، نشست های کتابخوان، نقد و بررسی و رونمایی کتاب در استان، مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست های کتابخوان و معرفی کتاب، ارائه اسامی، تصاویر و مختصری از زندگینامه شهدای گرانقدر جهاد کشاورزی محدوده هر یک از کتابخانه های عمومی به اداره کل جهت برگزاری نمایشگاه، همکاری در خصوص نشر کتب مرتبط در حوزه فرهنگ جهادی کار و تلاش در حوزه جهاد کشاورزی، همکاری درخصوص ارائه مباحث محتوائی درحوزه جهاد کشاورزی به منظورارتقاء فضای مجازی و سایت اداره کل جهاد کشاورزی استان و بازدید خانواده های بزرگ جهاد کشاورزی از کتابخانه های عمومی استان همکاری های لازم را داشته باشد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.