3
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد:

ایده‌پردازی و تحلیل ایده‌ها از وظایف اصلی شورای مردمی ترویج کتاب و کتابخوانی‌ست

  • کد خبر : 10206
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
ایده‌پردازی و تحلیل ایده‌ها از وظایف اصلی شورای مردمی ترویج کتاب و کتابخوانی‌ست
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر ایجاد زیرساخت‌های درست و سکوهای عملیاتی در ترویج فرهنگ مطالعه تاکید کرد.

به گزارش شرق‌نگار، نخستین جلسه شورای مردمی ترویج کتاب و کتابخوانی، با محوریت ترویج فرهنگ کتابخوانی و با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی، کارشناسان حوزه فرهنگی این اداره کل و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مشهد برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این جلسه ضمن اظهار امیدواری از برگزاری اینگونه نشست ها و تشکیل شوراهای مردمی، با تأکید بر ایجاد زیرساخت های درست و سکوهای عملیاتی در ترویج فرهنگ مطالعه، ایده پردازی و تحلیل و بررسی ایده ها را جزو اولین وظایف این شورا دانست و اظهار امیدواری کرد تا با وجود فعالان این حوزه در شورای مردمی کتاب، بتوان با خلق ایده و پردازش آن به محتوای خوبی دست یافت و برای عملیاتی نمودن محتوا ، تجربه و تبادل افکار و اندیشه های اعضاء شورا می تواند در تصمیم گیری پایانی و تدوین طرح اجرایی، نقش کلیدی خودش را ایفا کند.

وی با بیان نقش حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ما از خلاقیت و ایده های نو و کارآمد استقبال می کنیم . این شورا می تواند با تجربه های فعالان دوره های قبل این حوزه و تحقیق های میدانی از کنش ها و واکنش های مردم در قبال طرح های اجرایی ، به نتایج و طرح های خوبی برسد. کسب تجربه و در نظر گرفتن آن در خلق ایده می تواند طرح های قوی تری را شکل دهد.

فاطمه حسینی، معاون فرهنگی این اداره کل نیز در ادامه، زمان شکل گیری شورای مردمی کتاب را قبل از هفته کتاب عنوان کرد و گفت: در جلسه غیر رسمی که پیش از هفته کتاب با فعالان این حوزه داشتیم مقرر شد تا شورای مردمی کتاب با هدف سیاست گذاری و برنامه ریزی در موضوع ترویج کتابخوانی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در میان مردم، شکل گرفته و به صورت ماهانه برگزار شود.

وی با تأکید بر لزوم هم گامی و هم راستایی ارگانها و نهادهای مردمی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های ترویجی کتاب، اظهار داشت : در شورای مردمی کتاب، ما بر آنیم تا با اشتراک گذاری تجربیات، تدوین برنامه های راهبردی و ارائه طرح های اجرایی، از موازی کاری سازمانها، ارگان های دولتی و نهادهای فعال مردمی جلوگیری شود تا با ساماندهی درست، شاهد تغییرات اساسی در این زمینه باشیم.

در ادامه این جلسه، محمد کاظم دبیری، دبیر هیأت اندیشه ورزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های مربوط به کتاب را برشمرد و گفت: در حوزه تألیف و تدوین کتاب، شناسایی نویسندگان خوب و تألیفات جذاب و با محتوا، گام نخست در معرفی کتاب خوب و ارزش گذاری بر نویسندگان چیره دست است.

وی افزود: ما در این قسمت با شناسایی، ترغیب و تشویق نویسندگان خوش قریحه و توانا، می توانیم در تولید محتوای بهتر و لاجرم کتاب ارزشمندتر، موفق عمل کنیم. در گام دوم و در بخش خدمات فنی و تولید کتاب، سیاستگذاری درست و حمایت های مادی و معنوی به جا از نویسندگان و ناشران خوب می تواند، میزان تولید کتاب را افزایش دهد و سطح رضایتمندی مؤلف و ناشر از فعالیت در این حوزه را بالا برد.

دبیری گفت: گام سوم یعنی در بخش عرضه و فروش کتاب، اگر فضای مناسب برای معرفی و توزیع کتاب فراهم آید به طوری که کتابهای خوب با شیوه های مطلوب و کارآمد معرفی شود و با مدد از فضای مجازی جایگاهی برای ارائه شناسنامه کتاب های خوب مهیا گردد، می توان امیدوار بود تا با گذر موفق از این سه گام، در محور اصلی، یعنی ایجاد علاقه برای کتاب خواندن و ترویج خوانش کتاب خوب و نهادینه کردن این فرهنگ در بین مردم، خصوصا نسل نوپای عرصه ادب و فرهنگ کشور، موفق عمل کنیم. سپس هرکدام از اعضای شورا، از میزان توانایی و کنشگری خود سخن گفتند و نقطه نظرات خود را در خصوص چگونگی برگزاری این شورا و آمادگی خود را برای ایجاد فضای انتقال تجربه و طراحی ایده های نو اعلام کردند.

در پایان جلسه مقرر شد تا نشست شورای مردمی ترویج کتاب در یکشنبه های آغاز هر ماه در کتابفروشی های فعال و موسسات فرهنگی با موضوع فعالیت ترویج کتابخوانی برگزار شود.

منبع: ارشاد خراسان رضوی

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=10206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.