8

مردان نسبت به سلامت خود حساسیت کافی ندارند

  • کد خبر : 3843
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
مردان نسبت به سلامت خود حساسیت کافی ندارند
نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی گفت: طبق آمار از هر چهار مردی که مشکل سلامتی پیدا می‌کنند سه نفر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر مسعود زحمتکش با اشاره به اینکه شکاف امید به زندگی بین مردان و زنان افزایش یافته است؛ گفت: مردان عمدتا به اصرار خانواده به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و گاها زمان طلائی درمان را از دست می دهند.
وی به نقل از شورای عالی سلامت و امنیت غذایی چهار علت اول مرگ در مردان را بیماری قلبی با ۴۰.۵ درصد، سرطان با ۱۵.۲ درصد، حوادث غیرعمدی با ۱۴.۲ درصد و بیماری‌های تنفسی با ۷.۲ درصد معرفی کرد و گفت: میزان ابتلای به بیماری‌ها در مردان نسبت به زنان همسن، سه برابر بیشتر است و در پاندمی کرونا نیز ابتلای مردان نسبت به زنان و در پی آن میزان مرگ و میر مردان نسبت به زنان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر بوده است.
وی بیان داشت: مصرف سیگار در مردان ایرانی ۱۹٫۹ درصد و این میزان در زنان ۸ درصد است؛ عوامل متابولیک مانند بیماری دیابت از ۱۰ درصد شیوع در مردان ایرانی به ۱۳ درصد و میزان فشارخون از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.
عضو هیئت مدیره و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: بیماری قلبی، سرطان، اضافه وزن، مصرف مواد دخانی و مواد مخدر و الکل مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامتی و بیماری مردان هستند و یکی از مهمترین عوامل سلامتی مردان، برنامه غذایی سالم و ورزش است.
وی همچنین افزود: به طور کلی مردان درمان گریزند؛ به طور مثال عرض کنم؛ از نظر علمی ۵۰ درصد ناباروری مربوط به مردان و ۵۰ درصد مربوط به زنان است؛ اما در وهله نخست وقتی خانواده‌ای صاحب فرزند نمی‌شود همه به زنان توصیه به مراجعه جهت درمان می‌کنند.
وی در پایان افزود: بی اعتنایی یا کم توجهی مردان نسبت به سلامتشان موضوع مهمی است که ریشه در تفاوت های جنسیتی و روانشناختی دارد و جامعه باید در این زمینه آگاه تر شود. اینکه مردان احساس کنند توجه به وضعیت سلامتی و انجام غربالگری ها برایشان درست همانند زنان ضرورت دارد؛ مسئله ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.