1
رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی عنوان کرد:

بیش از چهارونیم میلیون رای‌دهنده در خراسان رضوی

  • کد خبر : 11243
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
بیش از چهارونیم میلیون رای‌دهنده در خراسان رضوی
رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی گفت: به‌طور میانگین بیش از چهارونیم نفر واجد شرایط رای‌دادن در استان هستند.

به گزارش شرق‌نگار، سیدهادی طباطبایی امروز، ۹ اسفندماه با حضور در استودیو انتخابات استانداری خراسان‌رضوی درخصوص آخرین اخبار انتخاباتی اظهار کرد: ستاد انتخابات خراسان‌رضوی از خرداد ماه، آغاز به کار کرد و تاکنون ۳۷ جلسه برای هماهنگی امور انتخاباتی داشتیم، ستاد انتخابات شهرستان‌ها را هم تشکیل دادیم و از نزدیک مشکلات فرمانداران در حوزه انتخاباتی خود را بررسی کردیم.وی افزود: ۸۶ مرکز حوزه انتخابیه اصلی و فرعی در استان تشکیل شده است که از این تعداد ۱۲ حوزه اصلی انتخابات و ۷۴ حوزه فرعی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای انتخابات تهیه و به شهرستان‌ها ارسال شده است و آمادگی صددرصدی برای برگزاری انتخابات داریم، گفت: اعضای شعب اخذ رای بنا به جمعیت بین ۱۷ تا ۲۱ عضو متغیر است. اعضای شعب اخذ رای در استان ۸۰ هزارنفر هستند که همگی آموزش دیده‌اند و از قوانین مطلع شده‌اند، در هر حوزه ۴ نفر ناظر شورای نگهبان هستند که بر عملکرد ما نظارت دارند و یک بازرس از وزارت کشور در هرشعبه حضور دارد.

طباطبایی با بیان اینکه اعضای شعبه فردا، ۱۰ اسفندماه، گردهم می‌آیند و یک نفر را به عنوان رئیس شعبه و منشی انتخاب خواهند کرد که مسائل حوزه انتخابیه را مدیریت کند، بیان کرد: یک نفر به عنوان نماینده تام‌الاختیار فرماندار در شعبه حاضر است، برای اولین بار راویان حماسه را در سطح شعبه‌ها دعوت کردیم که این راویان دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه هستند تا هم با فضای انتخابات آشنا شوند و هم در جامعه‌پذیری سیاسی حضور پیداکنند و روایتگر صحنه انتخابات باشند. ۵۰ درصد از اعضای هر شعبه را راویان حماسه تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه کمیته اطلاع‌رسانی برای خبرنگاران کارت ورود به حوزه‌های اخذ رای را صادر خواهد کرد که با سهولت به حوزه‌های مختلف رفت‌وآمد کنند، افزود: ۴۶۲۷ شعبه اخذ رای در کل استان داریم که بنا به نیاز و اضطرار ۲۶ شعبه اضافه شد. از این تعداد ۵۵ شعبه متعلق به فاروج است که در حوزه انتخابیه قوچان قرار دارد که این ۵۵ شعبه در انتخابات خبرگان رهبری کسر خواهد شد.

طباطبایی بیان کرد: به‌طور میانگین ۴میلیون و ۵۵۰ هزار نفر واجد شرایط رای‌دادن در استان هستند که از این تعداد ۲۵۰هزار نفر رای‌اولی‌هایی هستند که برای اولین بار در صحنه انتخابات و مشارکت سیاسی حضور خواهند داشت. دو صندوق اخذ رای آبی و قرمز در انتخابات داریم که صندوق آبی رنگ متعلق به خبرگان رهبری و صندوق قرمز رنگ متعلق به مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات خبرگان استانی است، کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در مشهد ۵ کرسی و ۲ کرسی برای نیشابور و سبزوار است و ۹ شهرستان دیگر یک نفر نماینده خواهند داشت.

وی با تشریح مشخصات برگه‌های انتخاباتی افزود: یک بخش از برگه شامل مشخصات رای‌دهنده و اثر انگشت اوست، برگه قرمزرنگ مربوط به مجلس شورای اسلامی و برگه آبی رنگ برای انتخابات خبرگان رهبری است.

با احتساب انصرافی‌ها و جابه‌جایی‌ها ۸۱۵ نفر تا امروز در صحنه رقابت برای ۱۸ کرسی در انتخابات مجلس و ۶ کرسی در خبرگان رهبری خراسان رضوی باقی مانده‌اند.

طباطبایی بیان کرد: بین نامزد‌های انتخاباتی خراسان‌رضوی، با تفکیک تحصیلاتی ۳۰ نفر دارای تحصیلات حوزوی، ۳۳ نفر دانشگاهی، ۶۳۷ نفر کارشناسی ارشد و ۱۱۴ نفر دکتری هستند. سرمای این چند روز مشکل مضاعفی برای اجراکنندگان خواهد بود، دستگاه‌های خدمت‌رسان در حالت آماده‌باش هستند که انتخابات را به‌موقع و راس ساعت ۸ برگزار کنند.

در روز پنجشنبه شعبه‌ها را آماده می‌کنیم، طبق قانون، تعرفه‌های انتخاباتی ساعت ۱۲ شب جمعه از مخزن استانداری منتقل خواهد شد.

وی درخصوص تعطیلی مدارس در روز بعد از انتخابات گفت: با توجه به وسعت و تعداد زیاد شعب اخذ رای در مدارس، احتمالا مدارس تعطیل خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی گفت: طبق قانون انتخابات، اخذ رای از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و به مدت ۱۰ساعت در ساعت ۱۸ پایان می‌یابد و ۳ ساعت به صورت مقطعی با اختیارات وزیر تا ساعت ۲۱ تمدید می‌شود، از ساعت ۲۱ تا ۲۴ به پیشنهاد وزیر و تایید شورای نگهبان امکان تمدید وجود دارد، اما از ساعت ۲۴ به بعد امکان تمدید نیست.

وی افزود: اقبال خوبی از کانال‌های دوازده‌گانه صداوسیما در استان برای ۱۲ حوزه اصلی شده است. علاوه بر این طبق قانون جدید امکانات دولتی احصا و در اختیار نامزد‌های انتخاباتی قرار گرفته است.

پلتفرم‌های مجازی برای تبلیغات فعال هستند و علاوه بر این، تبلیغات محیطی شامل بنر و پوستر و… هم در سطح شهر نصب شده است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.