11
با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری؛

برگزاری جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در مشهد

  • کد خبر : 3529
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
برگزاری جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در مشهد
سومین جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی همزمان با 13 انجمن در سطح استان، با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با حضور سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ بی بی طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی؛ شیوا خوش نسب، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی؛ ۵ فرماندار و رئیس انجمن های کتابخانه های عمومی شهرستانهای خراسان رضوی و اعضای حقیقی و حقوقی ۱۳ انجمن از ۵ شهرستان استان برگزار شد.

در ابتدا سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: امیدوارم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک وظیفه همگانی با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جدی تر و قوی تر از پیش دنبال شود. اتمام پروژه های نیمه تمام کتابخانه های عمومی در سطح استان به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی در مسیر حرکت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی علاوه بر تامین منابع مالی از سوی دولت نیازمند استفاده از ظرفیت خیرین نیز می باشد.
وی افزود: استفاده حداکثری از فضاهای کتابخانه و کتابخوانی نیز به عنوان عامل ترویجی برای پیشبرد اهداف در این مسیر باید استفاده کند.
سید هادی طباطبایی از تمامی مدیران دستگاه های اجرایی برای پیوستن به پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با محوریت اهدای کتابهای موجود در اتاق مدیران در راستای تجهیز و تقویت منابع کتابخانه ای دعوت به عمل آورد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: باعث مسرت است که تا به امروز توانسته ایم گام های موثری در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در جهت ارائه خدمات کتابخانه ای به همه مناطق استان به ویژه مناطق دورافتاده و کم برخوردار با اساس شعار «۱۴هزار رویداد فرهنگی در سال ۱۴۰۰ » برداریم.
وی با اشاره به کسب رتبه اول کشوری استان خراسان رضوی در جشنواره کتابخوانی رضوی در سه سال اخیر، افزود: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۱۴۰۰ با مشارکت بیش از ۷۸هزار نفر از مردم استان و همکاری بالغ بر ۱۵دستگاه اجرایی فرهنگی در ۳۰آذرماه به کار خود خاتمه داد. امیدوارم امسال نیز در پی همکاری مجدانه سایر دستگاه های اجرایی اعم از کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره اوقاف و امور خیریه، بهزیستی و به ویژه آموزش و پرورش استان همچون سالیان گذشته نام استان خراسان رضوی خوش بدرخشد و پرچمدار ترویج فرهنگ رضوی در کشور باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص افزایش فضاهای کتابخانه ای در استان، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز به لطف خداوند و یاری خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی موفق به احداث و راه اندازی ۴ کتابخانه نهادی در شهرهای «کتابخانه عمومی شادمهر شهرستان مه ولات»، «شادروان محمدشاهین فر شهرستان گلبهار»،«شهر جدید بینالود»، «شهید ناصر سنگل آبادی روستای سر بالای تربت حیدریه»؛ ۲ کتابخانه مشارکتی «صلح اناوی» در شهرستان جغتای و «امام خامنه ای(مدظله العالی)» در حوزه علمیه حسنیه کاخک گناباد و همچنین افتتاح نخستین پیشخان کتابخانه ای در استان خراسان رضوی و دومین در کشور با عنوان «نور امید» در محله مجیدیه شهرستان مشهد و کتابخانه سیار چناران به نام «پیک دانایی(۵)، خواجه نصیر الدین طوسی در راستای اجرای عدالت فرهنگی برای ارائه خدمات کتابخانه ای یکسان در همه مناطق شده ایم.
وی در ادامه با قدردانی از اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان در طول یک سال گذشته، اظهار داشت: در بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان تربت جام به عنوان برگزیده کشوری و انجمن کتابخانه های عمومی شهرستانهای گناباد، فریمان، سرخس، بجستان و مشهد به همراه ۴۶ نفر از اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستانها در سطح استان به عنوان برگزیدگان این دوره معرفی شدند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: بیش از چهارهزار برنامه فرهنگی در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ برگزار شده که می توان به صورت خلاصه وار به حسینیه کتاب، مسابقه کتابخوانی «یک خداحافظی عاشقانه» با مشارکت بیش از ۳۵۰۰ نفر، مسابقه ملی کتابخوانی «دغدغه های روح الله» با مشارکت بیش از ۳۵۰۰ نفر، مسابقه ملی کتابخوانی «ضریح آفتاب» با مشارکت بیش از ۵۰۰ نفر در بازه زمانی یک هفته ای اشاره کرد.
وی تصریح کرد: آئینهای رونمایی و نقد و بررسی از کتابهای «رسانه، شمشیر دو دم»، «دانشنامه جواد الائمه»، «هم صدای باران»، «علم دینی»، «مدیریت میدان و هنر فرماندهی»، «در محضر کلنل»، سه عنوان کتاب با موضوع «تربیت توحیدی»، «دختر موشرابی»، «دور از جان» و «بانوی قرن» با حضور نویسندگان و جمعی از مسئولین و مقامات کشوری و استانی برگزار شد. همچنین برنامه های فرهنگی همچون «منبر کتاب»، «یک خاکریز احساس»، «خاکریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مولفه های بانوی تراز انقلاب» و … نیز برگزار شده است.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان با اشاره به ایام پیش روی دهه فاطمیه و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزاری برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی از جمله نشستهای کتابخوانی اختصاصی، محافل ادبی، مسابقه کتابخوانی و نشستهای بصیرتی با محوریت زندگی و شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تدوین و ارائه بسته های مطالعاتی با محوریت زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را از جمله برنامه های فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این ایام اعلام کرد.
وی همچنین از برگزاری ۱۴۰۰ برنامه فرهنگی با عنوان « از فاطمه (س) تا فاطمیون» خبر داد.

بی بی طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و افزایش جمعیت گفت: حدود یک سوم مفاد این قانون از ۷۳ ماده مربوط به حوزه های فرهنگی است. در این حوزه تولید و انتشار محتوای فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی پیشنهاد تامین منابع کتابخانه ای را با در نظر گرفتن این موضوع و توجه ویژه به رویکرد تقویت نهاد خانواده ارائه داد.

حسین ملکوتی، عضو شورای عالی استانها و مسئول کتابخانه عمومی مسروری حکم آباد جوین نیز ضمن قددرانی از تلاشهای اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در توسعه فضاهای کتابخانه ای، گفت: علیرغم واگذاری زمین و پیشرفت چنددرصدی احداث کتابخانه در شهر مشکان خوشاب، نیلشهر تربت جام، روستای ارزنه باخرز، فرهادگرد فریمان و قدمگاه زبرخان پس از گذشت چند سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی با بیان اینکه روستای قلعه میدان شهرستان تازه تاسیس ششتمد نیاز مبرم به احداث کتابخانه دارد، افزود: در این شرایط کتابخانه لائین شهرستان کلات نیز علیرغم درخواست مکرر مردم همچنان تعطیل می باشد و کتابخانه های چنار کلات، روداب سبزوار و شادمهر مه ولات نیاز به پیگیری در خصوص تجهیز و دریافت مجوزهای اولیه برای احداث و شروع به کار دارند.

در ادامه مرتضی کرباسی، خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از حمایتها و تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت: امروز تمرکز مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی در راستای ارائه خدمات کتابخانه ای یکسان با هدف اجرای عدالت فرهنگی در همه مناطق به ویژه مناطق دورافتاده و کم برخوردار است.
وی خبر از راه اندازی ۶ کتابخانه سیار به همت مجمع خیرین خراسان رضوی را پس از کسب مجوزهای لازم داد.

مرتضی محبی فر، فرماندار شهرستان جغتای ضمن تقدیر از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای حمایتهای بی شائبه ایشان، گفت: کتابخانه عمومی شهدای ابویسان شهرستان به عنوان باشگاه کتابخوان برتر کشوری نمونه بارز موفق ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی و پرکردن ایام فراغت است.
وی با اشاره به واگذاری زمین از طرف آموزش و پرورش و شهرداری شهرستان در بهترین نقطه شهر عنوان کرد: شروع مراحل احداث کتابخانه در این مکان نیازمند پیگیری مجدانه و همکاری و همیاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. همچنین امیدواریم دو کتابخانه عمومی دیگر در روستاهای این شهرستان با حمایت خیرین در آینده ای نزدیک راه اندازی شود.

در پایان سید حسین حسینی، فرماندار شهرستان بینالود گفت: خوشبختانه عملکرد انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان در احصای نیم درصد درآمد شهرداریها نسبت سالیان قبل قابل ملاحظه است که این بودجه بصورت ۹۰% در شهر طرقبه و ۸۸% در شهر شاندیز در حوزه های زیرساخت کتابخانه ها، نوسازی تجهیزات سالنهای مطالعه، احداث بخش جدید نشریات، نوسازی قفسه های کتاب، راه اندازی استودیو کتاب، راه اندازی بخش کتابهای صوتی، احداث مرکز مبادله کتاب و ۳ کتابخانه مشارکتی هزینه شده است.
وی با اشاره به موقعیت گردشگری شهرهای طرقبه و شاندیز، افزود: می توان از این موقعیت به بهترین شکل ممکن برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بصورت ایجاد کافه کتاب و ایستگاه کتاب در اماکن تفریحی و گردشگری استفاده کرد.

گفتنی است، در پایان جلسه ضمن رونمایی از پوستر طرح «از فاطمه(س) تا فاطمیون»، کتابچه وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در بین حضار در جلسه توزیع شد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.