2

استقبال بین‌المللی از جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه

  • کد خبر : 11464
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
استقبال بین‌المللی از جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه
دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه از استقبال خوب هنرمندان در این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش شرق‌نگار، نشست خبری جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه گفت: هزار و ۱۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از بررسی اولیه، ۸۷۵ اثر از ۶۶۸ هنرمند برای داوری مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی افزود: ۲۶۸ نفر از از شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره دارای درجه استادی و ۲۶۸ نفر دیگر نیز درجه ممتاز دارند.

وی در خصوص شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره، گفت: ۱۴۳ اثر از هنرمندان بزرگسال و ۱۲ اثر نیز از هنرمندان زیر ۱۸ سال برای این ارائه در نمایشگاه انتخاب شده‌اند.

سید خوانی در خصوص داوران این دوره از جشنواره نیز یادآور شد: داوران این دوره نیز متشکل از آقایان غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، سید حیدر موسوی، علی اشرف صندوق آبادی و رسول مرادی خواهد بود.

در ادامه دبیر هنری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه نیز گفت: سعی شد موضوعات جشنواره امسال تخصصی‌تر و سختگیرانه تر انتخاب شود و آثار خارج از ابیات شاهنامه فردوسی در جشنواره پذیرفته نشدند و به هنرمند برای تغییر اثر اطلاع داده شده است.

وی همچنین به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و با اساتید برجسته خوشنویسی نیز جلسات متعددی برگزار شد.

حسین صالحی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این جشنواره در سه بخش چلیپا و کتابت، قطعه و سطر، و سیاه‌مشق برگزار می‌شود.

وی به مهلت ارسال آثار و زمان برگزاری اختتامیه اشاره کرد و گفت: «فراخوان جشنواره در ۲۸ مهرماه همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و تا پایان ۵ اسفند مهلت ارسال آثار بود. اصل آثار باید تا ۵ اردیبهشت به دبیرخانه ارسال شود و برگزاری آیین اختتامیه در روز پایانی اردیبهشت همزمان با نکوداشت روز فردوسی برگزار می‌شود.

دبیر هنری جشنواره در خصوص جوان‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده گفت: مسن‌ترین شرکت‌کننده ما یک خانم ۷۵ ساله و کوچکترین شرکت‌کننده یک پسر ۹ ساله است.

صالحی در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار تأکید کرد: «تمام آثار باید اشعار فردوسی باشند، نه اشعار منتسب به ایشان. آثاری که در رابطه با خراسان و فردوسی و ادبیات فارسی بودند، پذیرفته نشدند. تنها آثاری که متن و اشعار واقعاً متعلق به فردوسی است، به جشنواره راه یافت. متن باید لیاقت خطاطی شدن داشته باشد و شاهنامه و اشعار فردوسی این قدرت را دارند.

وی در خصوص انتخاب خط نستعلیق گفت: «انتخاب خط نستعلیق به این دلیل بود که خط ملی ایرانیان است. و از این جشنواره استقبالی بین‌المللی صورت گرفت به گونه‌ای که شرکت‌کننده از کشورهایی مانند دانمارک، افغانستان و پاکستان هم داشته‌ایم.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.