9

فراموشی خودخواسته وزیر دفاع آمریکا در برابر ایران

  • کد خبر : 3338
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
فراموشی خودخواسته وزیر دفاع آمریکا در برابر ایران
وزیر دفاع آمریکا که کشورش از توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران به طور یکجانبه خارج و باعث ایجاد موانع فراوان در مسیر اجرای آن شد، از ایران خواست مسیر دیپلماسی را برای بازگشت به این توافق در پیش گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، لوید آستین روز شنبه در نشست امنیتی منامه که اندیشکده مطالعات راهبردی آمریکا میزبان آن بود، درباره استراتژی دفاعی آمریکا در قرن ۲۱ سخنرانی کرد و یادآور شد: وقتی من در سنتکام بودم، ائتلافی متشکل از ۶۰ کشور را تشکیل دادم، من این منطقه را می‌شناسم و کشورم سرمایه‌گذاری عمیقی در اینجا انجام داده است.

وی افزود: من به نمایندگی از دولت بایدن دراینجاهستم اما کشورم در طول دهه‌ها، از هر دو حزب (دموکرات و جمهوری‌خواه)، اهمیت زیادی برای شراکتمان در خاورمیانه و شمال آفریقا قائل بوده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: ما با دوستان منطقه‌ای خود اقدامات حیاتی در مهار تهاجم از هر گوشه، اختلال در شبکه تروریسم و حفظ آزادی ناوبری انجام دادیم.

آستین با یادآوری همکاری، برنامه‌ریزی و آموزش نیروهای نظامی مشترک آمریکا و برخی کشورهای منطقه، خروج نیرو از افغانستان را به عنوان بزرگترین نماد این همکاری یاد کرد و گفت: آمریکا درخواست کمک کرد و دوستانمان اجابت کردند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: شبکه شرکا و متحدانمان در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان، یک نیروی عظیم چندجانبه هستند. اصلی‌ترین وظیفه من به عنوان وزیر دفاع آمریکا تعمیق و گسترش این شراکت است.

آستین با اشاره به راهنمای استراتژی دفاعی بایدن اظهار کرد: دیپلماسی وسیله نخست آمریکا برای حل مشکلات است و نیروهای آمریکایی اینجا هستند تا از آن پشتیبانی کنند.

وی توضیح داد: رهبری دیپلماسی و استفاده از همه ابزارهای قدرت ملی، مرکز استراتژی جدید دفاع ملی ما است که وزارت دفاع، حول آن کار می‌کند.

رئیس پنتاگون به استراتژی این وزارت خانه در خاورمیانه اشاره کرد و آن را همکاری با متحدان در بازدارندگی تهاجم‌های فضا و فضای سایبری، هوا و دریا نامید.

آستین ماموریت نهایی وزارت خانه تحت امرش را حمایت از دیپلماسی، مهار درگیری و دفاع از منافع حیاتی آمریکا خواند و افزود اگر مجبور شویم که تهاجمی رفتار کنیم، این کار را انجام خواهیم داد و قاطعانه پیروز خواهیم شد.

وی با این ادعا که آمریکا به امنیت قوی و مطمئن خاورمیانه متعهد است، به ایران پرداخت و بدون اشاره به اقدامات بی ثبات کننده کشورش در خاورمیانه و افغانستان و ایجاد زمینه ظهور تروریست های داعش در سوریه و عراق و حمایت پنهان و آشکار از این گروه تروریستی، مدعی شد:  خیلی از کسانی که اینجا حضور دارند، نگران اقدامات بی ثبات کننده ایران همچون حمایت آن از تروریسم، جنگ های نیابتی و برنامه هسته ای هستند.

وزیر دفاع آمریکا بدون اشاره به زرادخانه های مملو از سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه، افزود: آمریکا همچنان خود را متعهد می داند که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. ما همچنین متعهد به دیپلماسی برای حل مساله هسته ای ایران هستیم اما اگر ایران بطور جدی مسیر دیپلماسی را در پیش نگیرد، آن وقت ما همه گزینه ها را برای حفظ امنیت آمریکا در نظر خواهیم داشت.

آستین ادامه داد: هفته آینده قرار است تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با هدف بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای، وارد وین شود. ما و شرکایمان با حسن نیت وارد این مذاکرات می شویم اما فعالیت های ایران در مسیر توسعه برنامه های هسته ای این کشور امیدوار کننده نبوده است.

وی بدون اینکه اشاره به ادامه تحریم های ظالمانه کشورش علیه مردم ایران به عنوان اصلی ترین مانع به نتیجه رسیده مذاکرات وین ، اضافه کرد: اگر ایران با مواضع سازنده در مذاکرات حضور یابد ، می توانیم اختلافات فیما بین را سریعا حل و فصل کنیم و بازگشت متقابل به برجام امکان پذیر خواهد بود. ما از مذاکرات میان همسایگان ایران با این کشور برای حل اختلاف های موجود حمایت می کنیم .

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: ما از ایران می خواهیم که به سهم خود، برای کاهش تنش ها گام بردارد اما تصمیم ایران هر چه که باشد، ما به همکاری با شرکای نزدیک خود ادامه خواهیم داد.

آستین که کشورش با حضور نظامی و خروج از برجام بزرگترین عامل بی‌ثباتی در منطقه بوده است، اظهار کرد: ایران نباید این توهم را داشته باشد که می تواند بر روابط ما با شرکای منطقه‌ای ما اثر بگذارد. ما از خودمان، شرکایمان و منافع خود در منطقه دفاع خواهیم کرد.

وی همچنین در راستای تداوم ایران هراسی مدعی شد: حملات یکجانبه ایران به پهپادهای آمریکایی تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی است و مانعی در مسیر مبارزه با داعش محسوب می‌شود.

جاستین در سخنانش، ضمن مطرح کردن ادعاهای تکراری و نخ نما علیه ایران، از عنوان جعلی(خلیج) برای نام بردن از “خلیج فارس” استفاده کرد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.