به گزارش پایگاه خبری شرقنگار، آیتالله علمالهدی ظهر دیروز در خطبه دوم نمازجمعه، دوم مهرماه در حرم امام رضا (علیهالسلام)، با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز تجاوز رژیم بحث عراق به ایران اسلامی، اظهار کرد: در روز سیام شهریور ۱۳۵۹ لشکر بعثی حمله کرد، کشور را مورد تجاوز قرار داد و در خاک ما پیشروی کرد؛ شهرهای ما را خراب کردند و حتی تا فرودگاه مهرآباد تهران را نیز بمب باران کردند.
ایشان با طرح این سؤال که «چرا چنین روزی را بهعنوان سالگرد دفاع مقدس گرامی میداریم و هفته دفاع مقدس تنظیم کردهایم؟»، ادامه داد: در روز سیام شهریور که رژیم بعث حمله کرد و فرودگاه مهرآباد را بمب باران کردند، امام بزرگوار یک جمله فرمودند، «دیوانهای سنگی انداخته است»، این جمله به مردم جامعه و نیروهای رزمنده ما این روحیه را داد که مسئله سنگ انداختن یک دیوانه است و میشود در مقابلش ایستاد و دفاع کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه کلام امام بزرگوار در این روز، جرأت دفاع و روحیه مقابله با این تجاوز را به مردم ما تلقین کردند، گفت: مردم ما نیز هشت سال با دست خالی با نبود امکانات، با تحریم و محاصره جهانی ایستادند و دشمن را شکست دادند، از این نظر ما هفته و سالگرد دفاع مقدس را روز تجاوز دشمن به خاکمان قرار دادیم.
بزرگداشت هفته دفاع مقدس، تجدید حیات یک فرهنگ است
ایشان با تأکید بر اینکه سالگرد دفاع، تجدید خاطره نیست، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که بخواهیم خاطرهای را تجدید کنیم، خاطره خوبی نیست که بخواهیم آن را تجدید کنیم، مسئله سالگرد دفاع و بزرگداشت هفته دفاع مقدس، تجدید حیات یک فرهنگ است؛ ۸ سال دفاع مقدس برای ما مولد یک فرهنگ انقلابی بود که تداوم ۴۳ ساله انقلاب ما، مرهون این فرهنگ هست و ما در حقیقت بهعنوان دفاع مقدس، میخواهیم این فرهنگ را تجدید کنیم.
آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه اگر آن فرهنگ در جامعه ما تثبیت بشود، نسلهایی که آن روزها را درک نکردند و به انقلاب تعلق دارند، به نسل گذشته متصل میشوند، بیان کرد: انقلاب ما در جامعه در تداوم نسل ادامه پیدا میکند زیرا مسئله تداوم انقلاب در گروی اتصال نسل است، اگر نسل سوم و چهارم ما به نسل اول و دوم متصل شد، انقلاب ادامه پیدا میکند و راه اتصال این نسل، تثبیت و تکمیل فرهنگ هشت سال دفاع مقدس در جامعه است.
ایشان با تأکید بر اینکه هرچه در نسلهای بعدی فرهنگ انقلابی وجود دارد، به خاطر تجدید حیات فرهنگ دفاع مقدس است، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس حججی اصلأ در دنیا نبود، بیشتر مدافعین حرم به دنیا نیامده بودند اما صحنهای که در دفاع حرم از خود نشان دادند، عین صحنههای دفاع مقدس بود، مقاومتی که نشان دادند عین مقاومت شبهای عملیات در دفاع مقدس بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهور دفاع از حرم را نتیجه تجدید فرهنگ دفاع مقدس دانست و افزود: دفاع از حرم کاری کرد که دشمن مستکبر و مزدور استکباری را نه تنها از مرزهای این کشور بلکه تا ساحل دریای مدیترانه به عقب راندند و امروز در ۱۰ متری مرزهای رژیم غاصب اسرائیل، تمثال مقدس مقام معظم رهبری نصب شده و قدرت این نظام و انقلاب تا آنجا پیش رفته است.
ایشان اضافه کرد: یک سرباز و بسیجی، فداکاریاش را از دفاع مقدس هشت ساله ادامه داد تا جایی که دشمن استکباری را در سوریه و عراق زمین گیر کرد و شکست داد، شهید حاج قاسم سلیمانی یادگار و رزمنده دفاع مقدس بود که الگوی دفاع مقدس را در مقابله با استکبار و مزدوران جنگ نیابی استکبار در سوریه و عراق نشان داد که نتیجهاش، زمینگیر شدن و ذلت استکبار جهانی و آمریکا شد.
اخلاص و باورمندی به معاد عرصه دفاع را پیش برد
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه به مسئله اخلاص برای خدا در موضوع ادامه فرهنگ دفاع مقدس باید توجه کنیم، اظهار کرد: در این هشت سال که جنگ تحمیلی ادامه داشت، افراد ممکن بود با انگیزههای مختلف به جبهه میرفتند، همه در انگیزه یکجور نبودند، هرکسی با سلسله انگیزههای سیاسی، اجتماعی و خانوادگی به جبهه میرفتند اما شب عملیات در مقابل باران آتش و منورهای شب عملیات که قرار میگرفتند، از آنجا دیگر اخلاص بود و خدا؛ چاشنی اخلاص در شهادت همه شهدای دوران دفاع مقدس ما وجود داشت ولو اینکه ابتدا با انگیزه خاصی وارد جبهه شده باشند اما وقتی شب عملیات میشد و باران آتش را میدیدند، مردانه روی میدان مین میرفتند و از یک پیکره، فقط دو قلم استخوان باقی میماند، همسنگرشان این را با چشم خود میدیدند و بازهم جلو میرفتند، آنجا اخلاص برای خدا و باورمندی به معاد بود که عرصه دفاع را پیش میبردند.
ایشان اضافه کرد: امداد غیبی پروردگار نیز به خاطر همین اخلاص بود اما آنی که در روزهای نخست جنگ تحمیلی این امداد غیبی خدا را میدید و به مردم متذکر میشد، امام بزرگوار ما بود.
امام جمعه مشهد مقدس به بیان خاطرهای از رهبر معظم انقلاب از روزها جنگ پرداخت و گفت: ایشان خاطرهای برای ما بیان فرمودند که «در شروع جنگ تحمیلی و ابتدای دفاع مقدس، اتاق جنگی در ستاد مشترک در تهران تشکیل شد، در این اتاق جنگ که در یک زیرزمین امنیتی بود، دو اتاق بود، یک اتاق من و مرحوم آقای بهشتی و آقای هاشمی و چندی مسؤولان انقلابی نظام و یک اتاق هم فرماندهان نظامی بودند که روی برنامههای نظامی، نقشههای جنگ و دفاع کار میکردند،» فرمودند «یک روز یکی از فرماندهان از اتاق آمد بیرون و من را صدا زد، گفت بیایید با شما کار دارم، نوشتهای به دست من داد، کاغذ کوچکی که چند فرمانده آن را امضا کرده بودند «امکانات نظامی و لجستیک دفاعی ما مخصوصأ از نظر رزم هوایی، حداکثر ۱۸ تا ۲۰ روز دیگر جواب میدهد»، نامه را دادند دست من، بین دوستان این نامه را مطرح کردم، گفتم اینها اینطور میگویند، چه کنیم؟ با وارد مذاکره، صلح و گفتوگو شویم و یا جنگ را ادامه دهیم.
امداد الهی برای رزمندگان مخلص
ایشان افزود: گفتند همهمان ماندیم که چه تصمیم بگیریم، گفتم تصمیم گیرنده در این خصوص خود امام هست، میرویم خدمت امام، هرچه امام گفتند، رفتم جماران و این نامه را با امام درمیان گذاشتم، گفتم «شما چی دستور میدهید در مقابل ارزیابی امکانات در جنگ»؛ امیرالمؤمنین میفرمودند «هروقت در جنگ کار بر ما سخت میشد، خدمت پیغمبر میرفتیم و به ایشان پناه میبردیم»، آقا فرمودند مسائل هروقت بر ما مشکل میآمد، ما هم به امام مراجعه میکردیم؛ امام فرمودند «این حرفها بیخود است، بگذارید کنار، به خدا توکل کنید و بروید جلو، خدا مافوق اینهاست و امداد خدا مافوق همه این تجهیزات است، ما دفاع خودمان را انجام میدهیم، دشمن تجاوز کرده، تا آخرین قطره خونمان میایستیم و مردم نیز میایستند»، گفتند بروید و دفاع را ادامه دهید؛ به فرماندهان هم گفتم دستور قطعی از طرف امام این است که به امکانات و تجهیزات تکیه نکنیم، تکیهمان به امداد الهی باشد.
آیتالله علمالهدی یادآور شد: برادران و خواهران جوان، نسلهایی که آن روز را درک نکردید و ندیدید، با افرادی که آن روز را درک کردند و رزمندگانی که در جبهه بودند و باقی ماندند، با اینها صحبت کنید تا برای شما بگویند چه بود و چه شد و امداد غیبی پروردگار چه بود، این امداد غیبی پرودگار ساده نیست، این امدادها در برابر آن اخلاص شهدا و رزمندگانی بود که با انگیزههای مختلف به جبهه میآمدند، شب عملیات فقط خدا را میشناختند و خدا و معاد را باور کرده بودند.
ایشان با تأکید بر اینکه فرهنگ جهاد باید در همه عرصههای جامعه ما باقی و حاکم باشد، متذکر شد: آن روز جهاد در عرصه نظامی بود و امروز در عرصه اقتصادی است؛ از آن روز که رزمدگان ما مجاهده کردند و ایستادند، آمریکا روز به روز با شکست و افتضاح روبرو شد تا امروز که ذلیلترین کشورها در جهان شده است.
ذلت ادامهدار آمریکا در مقابل فرهنگ دفاع مقدس
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل اشاره کرد و گفت: جملهای که رئیس جمهور محترم در سخنرانی وبیناری سازمان ملل که سه روز پیش در تبیین ذلت آمریکا فرمودند «از کاپیتال تا کابل، ذلت و خسران آمریکا را مقابل چشم جهانیان به نمایش درآورده است» را همه رسانههای خارجی حتی آمریکایی نوشتند و بهعنوان یک جمله بر حق تحلیل کردند؛ صاحب قلمان رسانههای آمریکایی این را تحلیل کردند که «حرف درستی است».
ایشان اضافه کرد: برادران و خواهران جوانی که هشت سال دفاع مقدس را درک نکردید، خدا و قدرت خدا را باور کنید و در مقابل دشمن خدا مرد و مردانه مقاومت کنید، بایستید و هراسی از دشمن خدا نداشته باشید، امداد خدا که بیاید، دشمن به ذلت و حقارت تدریجی و لحظه به لحظه مبتلا خواهد شد که آن به آنَش برای او درد داشته باشد.
آیتالله علمالهدی اظهار کرد: خیال میکنیم مسئله نزول عذاب خدا مال قوم عاد و ثمود بود و تمام شد، عذابی که امروز خدا بر جنایتکاران وارد میکند سختتر است، عذاب آنان یک طوفان و باد و سیل بود و تمام میشد اما امروز آمریکای مستکبر، جنایتکاران و همه مزدورانش این است که آن به آن، ذلیل بشوند.
ایشان به ذلت مزدوران آمریکا در منطقه اشاره و بیان کرد: رئیس جمهور گفت نخست وزیر عراق که آمد اینجا، به من گفت «بنسلمان پشت خط است و میخواهد برنامه ارتباطی برقرار کند»، گفتم نمیشود؛ نتیجه مزدوری آمریکا این است که به این ذلت میافتد؛ عذابی که خداوند بر آنان وارد کرد، بزرگتر از قوم عاد و ثمود است، این رنجش و ذلت زجرش بیشتر از عذابی است که بر آنان وارد شود، ما خدا را هم در امداد غیبیاش مشاهده کنیم و هم باور کنیم خدایی و قدرت این خدا را.