4
با هدف نکوداشت زبان پارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی:

برگزاری دومین جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه

  • کد خبر : 9428
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
برگزاری دومین جشنواره ملی خوشنویسی شکوه شاهنامه
دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش شرق‌نگار، نشست خبری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه در مجتمع امام‌رضا «ع» مشهد برگزار شد.

در ابتدا حسین صالحی دبیر هنری جشنواره شکوه شاهنامه، گفت: خوشنویسان به اخلاق شهرت دارند، این هم زیباست و هم دشوار، زیرا مسئولیت سنگینی را بر دوش آن‌ها می‌گذارد.

وی گفت :در اولین دوره این جشنواره بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها ۱۴۰ اثر به مرحله داوری نهایی راه یافت و سه اثر نیز برگزیده شد و در کل اثر ۲۸ شرکت‌کننده برای بخش داوری انتخاب شد.

وی افزود: در این دوره و رشته خط نستعلیق هدف ما بر این است که داوری در رشته‌های مجزا و جوایز به‌صورت مجزا اهدا شود.

صالحی در ادامه گفت: سه خط تعلیق، نستعلیق و شکسته مختص ایرانیان است و نستعلیق به‌عنوان شناسنامه ما ایرانیان در دنیا قرار دارد.

وی در خصوص داوران این دوره از جشنواره نیز، گفت: علی‌اشرف صندوق آبادی، رسول مرادی، علی شیرازی و حیدر موسوی داوران این دوره از جشنواره خواهند بود.

در ادامه هادی  سیدخانی، دبیر جشنواره نیز گفت: فردوسی به ما ادب آموخت و ادبی که او به ما داد ناخودآگاه در جان انسان رخنه خواهد کرد. در این دوره از جشنواره قصد داریم فرهنگ ناب را به خانه‌های مردم ببریم.

وی افزود: آفرینش محتوای فرهنگی و هنری با محوریت خوشنویسی نستعلیق، معرفی استعدادهای این هنر، استعدادیابی هنرمندان جوان و نوجوان و حمایت از آن‌ها، برقراری پیوند بیشتر میان هنرمندان و موارد گوناگون دیگر از جمله اهداف این دوره از جشنواره خواهد بود.

وی در ادامه گفت: دوره گذشته ۲۸ منتخب داشتیم و در این دوره که برای اولین بار در کشور و در بخش نستعلیق برگزار می‌شود، داوری‌های تخصصی‌تری خواهیم داشت.

سیدخانی در خصوص اهداف این جشنواره گفت: اختتامیه این دوره از جشنواره نیز در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و بزرگترین هدف جشنواره این است که هنرمندان را به سمتی ببریم که اثرهای مربوط به شاهنامه را خلق کنند و با این کار قصد فرهنگ‌سازی برای آیندگان را خواهیم داشت.

در ادامه علی‌اشرف صندوق آبادی نایب‌رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: حرکت‌های فرهنگی و هنری که در کشور برگزار می‌شود تفاوت زیادی با هنر خوشنویسی و علی‌الخصوص شاهنامه دارد. مهمترین تفاوت آن‌ها بیان ادبیات پارسی و همچنین معرفی فردوسی بزرگ است و در آخر معرفی هنری که برخاسته از ایران و ایرانی و نشان‌دهنده فرهنگ ما ایرانیان است، خواهد بود.

وی در ادامه گفت: خوشنویسی معرف تاریخ و فرهنگ است و برگزاری این جشنواره که سطح آن بسیار فراتر از تصور ماست، حرکت فرهنگی بسیار بزرگی در جامعه بوده و یکی دیگر از اهداف ما خلق آثار خوب در جشنواره خواهد بود.

در ادامه نیز حیدر موسوی، مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران، گفت: مدتی زیادی بود که جامعه با فردوسی به‌خصوص خوشنویسی فردوسی فاصله گرفته بود، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در این جشنواره و علی‌الخصوص عوامل این رویداد، کمک فراوانی به شناساندن فرهنگ فردوسی شده و سطح برگزاری دوره قبل بسیار خوب و قابل قبول بوده است.

وی افزود: جشنواره عامل رشد جوانان است و امیدوارم دست به دست هم دهیم و در اشاعه این هنر ماندگار کوشا باشیم.

وی در خصوص آثار جشنواره نیز گفت: در بخش ارسال اثر، هنرمندان می‌توانند تا سه اثر را به دبیرخانه ارسال کنند و ما به جهت بالابردن کیفیت اثرها، یک اثر را با نظر داوران جشنواره برای حضور در بخش مسابقه انتخاب خواهیم کرد.

در ادامه نیز رسول مرادی، پیشکسوت خوشنویسی مشهد و ایران گفت: اگر زبان فارس نبود، حوزه جغرافیایی ایران نیز به این صورت قرار نداشت و این زبان پارسی است که فرهنگ غنی ایران را زنده نگهداشته است.

این استاد برجسته خوشنویسی گفت: شکرگزاری عملی‌ست که خداوند در قرآن کریم تاکید کرده است. گناهی که در دنیا نتیحه خودش را  میبیند، کفر نعمت است.

مرادی با اشاره به اینکه فردوسی بهترین هنر را به ما داده است، افزود: هنر و زبان پارسی آن هنر ارزشمند است که نصیب ما شده و ما باید قدردان آن باشیم. شاهنامه هویت ملی و شناسنامه ما است و فردوسی زحمات زیادی برای شاهنامه کشیده است.

لینک کوتاه : https://sharghnegar.ir/?p=9428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.