4

لغو نشست تاریخ‌ساز ایران و خلیج‌فارس در نیویورک؛ دست عراق و کویت در کار بود؟

  • کد خبر : 9038
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
لغو نشست تاریخ‌ساز ایران و خلیج‌فارس در نیویورک؛ دست عراق و کویت در کار بود؟
ادعا شده برنامه‌ی یک نشست تاریخ‌ساز در نیویورک، که قرار بود وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عربی خلیج فارس، ایران و عراق را گرد هم آورد، در آخرین لحظه با شکست مواجه شده است

به گزارش شرق‌نگار به نقل از اکوایران، یک رسانه ادعا کرده برنامه‌ی یک نشست تاریخ‌ساز در نیویورک، که قرار بود وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عربی خلیج فارس، ایران و عراق را گرد هم آورد، در آخرین لحظه با شکست مواجه شده است. قرار بر این بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ریاست این نشست را برعهده داشته باشد.

به گفته‌ی منابع آگاه امواج‌مدیا، تشدید اختلافات بین عراق و کویت این اقدام را متوقف کرده است. یک منبع سیاسی ارشد در نیویورک اظهار اشت از آنجایی که تحقق این دیدار در این مرحله بعید است، آن‌ها «دارند برای بدترین سناریوی ممکن آماده می‌شوند».

ابتدا بر سر این‌که آیا این ابتکار باید در این زمان پیگیری شود، ظاهراً اختلاف نظراتی به وجود آمد. منابع دیپلماتیک در منطقه تأکید کردند که ایران و عربستان سعودی -رقبای منطقه‌ای که در اسفندماه/ مارس برای عادی‌سازی روابط خود پس از هفت سال کدورت توافق کردند- از این نشست حمایت کردند. با این حال برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ظاهراً در مورد هدف و زمان برگزاری این نشست ابراز تردید کرده‌اند.

در حالی که مانع داخلی شورای همکاری خلیج فارس برای این ضیافت شام برطرف شد، به نظر می‌رسد بالاگرفتن اخیر اختلافات میان عراق و کویت بر سر مرزهای دریایی، برنامه‌ی شام ۱ مهر/ ۲۳ سپتامبر را به هم زده است. دادگاه عالی فدرال عراق در تاریخ ۱۳ شهریور/ ۴ سپتامبر حکم داد که تصویب موافقت‌نامه‌ی سال ۲۰۱۲ از سوی پارلمان عراق در سال ۲۰۱۳ در خصوص آب‌راه مشترک خور عبدالله خلاف قانون اساسی است.

با ناکام‌ماندن برنامه‌های شام ۲۳ سپتامبر، ایران و کشورهای عربی که مایل به دیدار در یک محیط چندجانبه هستند با گزینه‌های متعددی روبه‌رو هستند. آن‌ها می‌توانند یک نشست وزیران را تا زمان مناسب‌تری به تعویق بیندازند، یا آن را در قالبی متفاوت -احتمالاً در سطح پایین‌تر، با شرکت‌کنندگان کمتر و احتمالاً خارج از چتر سازمان ملل- دنبال کنند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=9038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.