4

توزیع ۲۲۱ هزار تن کود‌ در بین کشاورزان خراسان رضوی

  • کد خبر : 7691
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
توزیع ۲۲۱ هزار تن کود‌ در بین کشاورزان خراسان رضوی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال جاری ۲۲۱ هزار تن کود‌ بین کشاورزان خراسان رضوی توزیع شده است.

به گزارش شرق‌نگار، نشست خبری پنجمین همایش آموزشی ترویجی سبد کودی با اصحاب رسانه و با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی و جمعی از کشاورزان در مشهد برگزار شد.

غلامحسین ساربان گفت: توزیع کود‌هایی مانند کود ازته، فسفاته و پتاسه موجب شده تا هزینه کشاورزان در زمینه کود از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یابد که این موضوع در جهت حمایت از کشاورزان و تولید در حوزه امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: گیاه برای رشد به حداقل ۱۶ کود نیاز دارد که مهمترین کود‌هایی که مورد نیاز برای رشد محصولات کشاورزی هست از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هر استان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: ۵۵ درصد توفیقات حوزه کشاورزی استان در زمینه اقدامات به نژادی و ۴۵ درصد به اقدامات به زراعی مربوط است، بنابراین برای افزایش بهره وری استفاده صحیح از کود و به میزان لازم برای تامین نیاز خاک را باید در بین کشاورزان فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: طی سال گذشته ۲۲۱ هزار تن انواع کود‌های فسفاته، ازته و پتاسه در بین کشاورزان استان خراسان رضوی توزیع شده است.

ساربان با اشاره به خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی خراسان رضوی طی سال زراعی جاری بیان کرد: متاسفانه فشار شدیدی بر روی کشاورزان استان است و معتقدیم حمایت از این قشر در حقیقت حمایت و تضمین امنیت غذایی محسوب می‌شود.

حسین عطایی سلامی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یک شرکت صد در صد دولتی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است که وظیفه تهیه، تدارک و توزیع نهادهای کشاورزی را با هدف بهبود کشت، قطع واسطه و سهولت دسترسی به کودها را برعهده دارد.
وی افزود: ۱۷۸ کارگزار در کل شهرستان‌های خراسان رضوی وجود دارد که خط مقدم ارتباط با کشاورزان هستند. توزیع کودهای تکلیفی توسط این کارگزاران انجام می‌گیرد. هدف ما این است دانش کارگزاران را در انواع کودهای به روز کنیم تا بتوانند مشورت خوبی به کشاورزان ارائه نمایند.
عطایی سلامی، اظهار کرد: پنجمین همایش و نمایشگاه آموزشی ترویجی سبد کودهای کشاورزی پیش بینی شده است تا با شرکت‌های دانش بنیان با هدف استفاده از تولیدات داخلی آشنا و قرارداد منعقد شود، تا بتوانیم ارتباط تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده را راحتر نماییم.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: امسال پیش‌بینی ۱۹۹ تن کود کشاورزی شده است، که تاکنون در کود ازته، ۲۱ درصد، در کود فسفاته ۱۴ درصد و در کود پتاسه ۱۶ درصد توزیع شده است، گفت: هدف‌گذاری‌هایی برای این همایش تعیین گردیده‌است که به، ارتقاء منزلت شرکت به عنوان حامی، ایجاد ساز و کار مناسب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، حمایت از تولید داخلی در کودهای کشاورزی، آشنایی با دستاوردهای کشور، ایجاد چشم‌انداز تولید داخلی کودهای کشاورزی و معرفی کودهای با کیفیت و استاندار کشور، به عنوان بخشی از این هدف‌گذاری اشاره نمود.
وی گفت: محصولات تولیدی بر اساس ضوابط و استاندارد‌های موسسه آب و خاک کشور، تولید می‌شوند و مورد کنترل و پایش مواد کودی قرار می‌گیرند. این محصولات الزاما باید دارای شماره ثبت کودی از موسسه آب و خاک باشند تا تضمین برای مصرف اراضی کشاورزی کشور باشند.
گفتنی است؛ پنجمین همایش آموزشی ترویجی و معرفی محصولات سبد کودی به میزبانی استان خراسان رضوی در تالار شیرین مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( برج سپید) با حضور ۱۹ تولید کننده داخلی برگزار شد، که ۴ شرکت دانش بنیان تازه ترین عملکرد خود را به عرصه نمایش گذاشتند.
لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.