0
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد:

افزایش بهره‌وری به‌وسیله علم و دانش

  • کد خبر : 9723
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
افزایش بهره‌وری به‌وسیله علم و دانش
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش بزرگ طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی گفت: علم، دانش و خلاقیت است که بهره‌وری را افزایش خواهد داد.

به گزارش شرق‌نگار، محمد مهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش بزرگ طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی که با حضور ۲ هزار نفر از کشاورزان استان خراسان رضوی در سالن انقلاب اسلامی مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری امنیت غذایی را اولویت اول کشور عنوان کرده اند. وقتی چیزی اولویت اول می‌شود.یعنی از امنیت دفاعی نیز مهمتر است. برای امنیت غذایی بهره‌وری مطرح می‌شود. ما با اکوسیستمی روبرو هستیم، در این عرصه کارکردن مشکل و دشوار است.

وی افزود: علم، دانش و خلاقیت است که بهره‌وری را افزایش می‌دهد. ما از بخش کشاورزی تعریف ” از ژن تا سلول ” را داریم که همه در زنجیره تولید نقش دارند، که تمام اجزای این زنجیره باید به نحو احسن کار کنند که نتیجه خوب شود. وقتی بذر مناسب کشت نشود، داشت درست نگردد، نتیجه درست نمی‌گیریم.
قاسمی با بیان اینکه؛ ما می‌توانیم را ما توانسته‌ایم، کرده ایم، اظهار داشت: کشاورزان پیشرو توانسته‌اند با کمک و کاربرد علم و دانش، با وجود تمام مشکلات به بهره‌وری برسند و به رکوردهای تولید دست یابند. مسئله دیگر که باید دقت شود توجه به منابع آب و خاک است. این منابع انفال هستند و فقط متعلق به ما نیست بلکه به نسل آینده نیز تعلق دارد. باید بهترین عملکرد از آنها را داشته باشیم و در نگهداری آنها کوشا باشیم.
معاون سازمان تات تاکید کرد: نمی‌شود بخش کشاورزی اولویت اول نظام باشد، اما در رسانه ملی فقط نیم ساعت آن هم در شبکه آموزش به آن اختصاص یابد. باید این بخش با توجه به جمعیت ۵ میلیونی کشاورزان کشور یک شبکه تخصیص یابد.
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در همایش طرح تحول کشاورزی عنوان کرد: کشاورزی اشتغال مقدس است و در نگاه اعتقادی دینی ما جای دارد و نان و حیات مردم است. کار کشاورزی ارزش است، اقتدار ملی ارزش است، آزاد بودن و سربلند بودن ارزش است.
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی بر اساس تمام مشکلات و شرایط که وجود داشت، رویکرد ما، مسئله مزیت بود، یعنی مشکلات استان را با مزیت استان از بین ببریم. کشاورزی و دامپروری از مزیت‌های استان است که عمق تاریخی دارد. واقعیت ها را باید قبول کرد. اینکه کمبود آب داریم، اینکه در دو سال گذشته خشکسالی بوده است، واقعیت است. ما باید مبتنی بر داشته‌ها و واقعیت‌ها، عرصه را مدیریت کنیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید راندمان را بالا ببریم، اظهار کرد: راندمان افزایش بهره‌وری در سطح زیر کشت است. برای نیل به هدف نهایی اهداف کمی و کیفی را تعریف کردیم. ۱۴ محصول مشخص شده که باید به بهره‌وری برسند. ما راهبرد گذاری کرده‌ایم و دولت نیز هدایت، نظارت و حمایت می‌کند. هدف، برنامه‌ها و بسته‌ها مشخص است. جهاد کشاورزی به عنوان متولی، دانشگاه و حاکمیت بر محوریت کشاورزی‌ عمل می‌کنیم نا راندمان انجام گیرد.
علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی هم، گفت: ما در کشاورزی دو ماه طلایی تیر و مرداد را داریم. طلایی‌ترین زمان هم در این دو ماه ۱۱ صبح تا ۵ عصر است. در همین ساعت هم وزارت نیرو برق را قطع می‌کند. اگر ما فصل کاشت را از دست بدهیم، به خصوص در بهترین زمان، تولید ما پایین می‌آید و مجبوریم نیاز خود را از خارج تأمین کنیم.
وی افزود: این مساله از معضلات اصلی ماست. مولدترین و مهم‌ترین کارخانه‌ای که خدا خلق کرده زمین است. وقتی زمین را تقسیم کرده و خرد کنیم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما در جهاد ارقامی را معرفی می‌کنیم که نسبت به شوری و کم آبی و خشکی مقاوم‌تر باشد. دومین وظیفه ما این است که میزان مصرف اب را کم کنیم که با روش‌های نوین امکان‌پذیر است اما در اراضی کوچک قابل اجرا نیست. همچنین باید تناوب را نیز در زمین‌ها برقرار کنیم.
مهاجر تاکید کرد: از نظر ما خودکفایی در گندم ممکن است و قابلیت پایداری دارد. امسال حدود ۱۰/۵ میلیون تن خرید گندم داشتیم. ما از لحاظ فنی مشکلی برای خودکفایی اکثر محصولات زراعی نداریم، مشکلات را باید ریشه یابی و حل کنیم. ضمن این که مصرف بهینه کود نیز بسیار مهم است و اگر اتفاق بیفتد ۵۰ درصد مشکلات ما در تولید حل می‌شود.
لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=9723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.