6

دولت سیزدهم مشکل کمبود زمین صنعتی در مشهد را رفع کرد

  • کد خبر : 8695
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
دولت سیزدهم مشکل کمبود زمین صنعتی در مشهد را رفع کرد
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: بزرگترین اقدام دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته رفع مشکل چندین ساله تامین زمین صنعتی برای سرمایه گذاران در مشهد بوده است که با راه اندازی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد (شهرک رضوی) این مشکل برای همیشه رفع شد.

به گزارش شرق‌نگار به نقل از ایرنا، جعفر فرشچی روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مشهد ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: با توجه به کمبود زمین صنعتی که در مشهد وجود داشت هر سرمایه گذاری که مراجعه می کرد، قادر به برآورده کردن خواسته های او نبودیم لذا با پیگیری در این دولت و رفع مشکلات معارضین شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد پس از ۱۲ سال موفق شدیم ۲ هزار هکتار زمین صنعتی را در این شهرک آماده واگذاری کنیم.

وی اظهار داشت: در ۲ هزار هکتار از شهرک صنعتی شماره پنج مشهد که به شهرک صنعتی رضوی تغییر نام یافته است، همه زیرساختهای اولیه اعم از برق، آب و گاز در این شهرک ایجاد شده و هزار و ۳۰۰ سرمایه گذار متقاضی دریافت زمین در آن شده اند که در همین هفته دولت واگذاری زمین به آنها آغاز شده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: اولین واگذاری زمین در شهرک صنعتی رضوی به واحد صنعتی ” الکترواستیل” که پیش از این دچار سانحه شده بود، اختصاص یافت.

به گفته وی، برای واگذاری بقیه زمینهای شهرک صنعتی رضوی واحدهای دانش بنیان، دارای ارزش افزوده و صادرات محور در اولویت قرار می گیرند.

فرشچی اضافه کرد: در مرحله توسعه شهرک صنعتی رضوی، قرار است وسعت آن به پنج هزار هکتار رسیده و زمین ها به متقاضیان واگذار شود تا بزرگترین شهرک صنعتی کشور را در مشهد داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با اشاره به برخی شاخصهای صنعتی که در این دولت رشد داشته است، گفت: در دولت سیزدهم زمینهای صنعتی در اختیار این شرکت نسبت به ۲ سال اول دولت دوازدهم ۲۹۷ درصد رشد داشته به طوریکه از ۱۷۷ هکتار به ۷۰۲ هکتار افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در بازه زمانی مزبور اجرای عملیات شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ۶۰ درصد، زمین صنعتی ۴۰ درصد، میزان برق تامین شده ۶۴ درصد، زمینهای دارای سند ثبتی ۶۳ درصد، سرمایه گذاری در طرحهای بهره برداری شده ۳۶۴ درصد و زمین های آزاد شده از فسخ قراردادها با واحدهای غیرفعال ۸۸ درصد افزایش یافته است.

فرشچی افزود: در این مدت همچنین حجم قراردادهای منعقده با سرمایه گذاران در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی ۳۰۱ درصد، تعداد فعالیتهای بازاریابی برای صنایع کوچک و واحدهای صنعتی ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

وی گفت: در حوزه زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی استان سه مصوبه هیات دولت در این بخش وجود داشته که اجرایی شدن یک مصوبه آن زمینه ایجاد هفت پست برق در شهرکهای صنعتی را فراهم کرده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، سه هزار میلیارد ریال به تامین زیرساختهای شهرکهای صنعتی استان اختصاص یافته است که در این راستا تفاهم سه جانبه ای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت برق منطقه ای خراسان و این شرکت منعقد شد.

وی ادامه داد: در این راستا در گام نخست پست برق شهرک صنعتی شماره ۲ قوچان در مرحله آزمایشی قرار گرفته و بزودی به بهره برداری می رسد، عملیات اجرایی بقیه پستهای برق نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۰ یا ۵۰ درصد در حال اجرا است.

فرشچی اظهار داشت: مصوبه هیات دولت در حوزه ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی، اتمام عملیات اجرایی تصفیه خانه های چرمشهر و توس و فعال کردن آنها بوده است که با اقدامات انجام شده در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، پیمانکار عملیات اجرایی تصفیه خانه های فاضلاب شهرکهای صنعتی کاشمر و سبزوار نیز انتخاب شده و اجرای آن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: برای تامین آب شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از محل پساب شهری، هیات دولت مصوبه ای مبنی بر تامین ۲۰ میلیون مترمکعب پساب داشت که در حال رایزنی با شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه ای استان هستیم تا این میزان پساب برای شهرکها و نواحی صنعتی استان فراهم شود.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اضافه کرد: در حوزه صنایع کوچک استان در دولت سیزدهم برگزاری تورهای صنعتی، ایجاد خوشه های صنعتی، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، راه اندازی کلینیکهای سیار برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی که تاکنون ۱۲ مورد بازدید از واحدهای صنعتی مشکل دار داشته است، برای واحدهای صنعتی انجام گرفت.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر از ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب استان ۴۱ مورد فعال بوده که قرارداد برای واگذاری زمین با پنج هزار و ۱۷۴ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان منعقد شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۶۰ واحد فعال و ۳۰۷ واحد راکد است، در دولت سیزدهم ۱۶۸ واحد از این واحدها به چرخه تولید بازگشته است.

وی به تعیین تکلیف زمینهای راکد صنعتی در دولت سیزدهم به عنوان یک اقدام موثر در این دوره اشاره و بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۸ هکتار زمین صنعتی در استان که راکد بود و سرمایه گذاران در آن طرحهای صنعتی را اجرا نکرده یا غیرفعال شده بودند، بازپس گرفته شد، در حالیکه این میزان در ۲ سال نخست دولت دوازدهم ۱۵ هکتار بود.

فرشچی اظهار داشت: در این دولت عملیات اجرایی ناحیه صنعتی “بیزه” در شهرستان سبزوار، ناحیه صنعتی “گرماب” در شهرستان فیروزه و ناحیه صنعتی زاوه اجرا شده است و در حال تکمیل زیرساختهای آن هستیم که با بهره برداری از آنها تعداد نواحی صنعتی فعال به ۲۰ مورد در استان می رسد، هر شهرستانی که تقاضای راه اندازی ناحیه صنعتی داشته باشد، پیگیری خواهیم کرد، هم اکنون نیز راه اندازی شهرک صنعتی شماره ۲ نیشابور در دست اقدام قرار گرفته است.

وی در خصوص راه اندازی شهرک انرژی در خراسان رضوی نیز اظهار داشت: زمین مورد نظر برای راه اندازی شهرک انرژی در شهرستانهای مشهد، خواف و سبزوار شناسایی شده است که اختصاص آن را از طریق اداره کل منابع طبیعی استان در حال پیگیری هستیم.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.