6

کار چاپلوسانه پوتین در دیدار با رهبر کره شمالی / ترس پوتین از کیم‌ جونک اون

  • کد خبر : 8972
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کار چاپلوسانه پوتین در دیدار با رهبر کره شمالی / ترس پوتین از کیم‌ جونک اون
پوتین که در دیدارهای خود با مقامات عالی کشورهای دیگر آن ها معطل نگاه می‌داشت حالا در اقدامی عجیب ۳۰ دقیقه زودتر برای استقبال از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی حاضر شد!

به گزارش شرق‌نگار به نقل از اعتماد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به این دلیل که رهبران جهان را در دیدارهای دوجانبه برنامه ریزی شده معطل خود نگاه می دارد، شهره و البته بدنام است. به گزارش واشنگتن پست ، با این حال، روز چهارشنبه، پوتین ۳۰ دقیقه زودتر برای استقبال از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی حاضر شد. چه عمدی بود یا نه، وقت شناسی غیرمعمول پوتین نشان دهنده علاقه شدید او به دیدار با کیم بود – یکی از تنها دوستان پوتین پس از تهاجم روسیه به اوکراین.

به گزارش جماران به نقل از واشنگتن پست، این احساس به وضوح با احساس کیم به پوتین در سفر چند روزه به روسیه آنهم با قطار مشهود بود. این سفر اولین سفر خارج از کشور کیم در چهار سال گذشته بود. ملاقات این دو رهبر – که در غرب به نماد ظلم تبدیل شده اند – نشان می دهد که آنها در این زمان چقدر به یکدیگر نیاز دارند.

پوتین برای تداوم جنگ اوکراین و بیشتر برای کوتاه مدت به مهمات نظامی دوران شوروی نیاز دارد. اما نیازهای کیم بلندمدت‌تر است، از جمله کمک‌های فنی برای توسعه سلاح‌ها و برنامه فضایی و تقویت اقتصاد کره شمالی. کیم در روسیه با مهمان نوازی قابل توجه ای مورد استقبال قرار گرفت. پوتین قبل از پذیرایی از او با سالاد اردک و پیراشکی خرچنگ، او را به بازدید از یک ایستگاه فضایی برد تا فناوری روس ها را برای کیم به نمایش گذاشته باشد. پوتین ، کیم را که علاقه بسیاری به اتومبیل دارد سوار لیموزین ریاست‌جمهوری خود کرد.

هیچ یک از رهبران پس از اجلاس سران ، قرارداد تسلیحاتی را اعلام نکردند و ممکن است هرگز این کار را به صورت علنی انجام ندهند. کرملین گفت که همکاری دو کشور در زمینه‌های خاص «حساس» نباید علنی شود و هیچ بیانیه یا کنفرانس خبری مشترکی وجود نداشت. لی جی چون، سفیر سابق کره جنوبی در روسیه، می گوید: « به هر طریقی، اقدامات پوتین نشان می دهد که او کیم را بسیار جدی می گیرد. رفتار ویژه پوتین برای کیم، رهبر یکی از فقیرترین کشورهای جهان، پیام های بسیاری دارد.»

دوستی مصلحتی مسکو با پیونگ یانگ

با طولانی شدن جنگ روسیه علیه اوکراین، مهمات روسیه رو به پایان است و رهبران جهان هم از نقض مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده حمایت نمی کنند. پوتین در دیدار با کیم با یک تیر دو نشان زده است.

گفته می شود که کره شمالی دارای انبار بزرگی از گلوله های توپخانه و موشک های قدیمی است که با سیستم های تسلیحاتی روسیه سازگار است. این بدان معناست که کیم ناگهان یک ابزار چانه زنی نادر در مواجه با روسیه دریافت کرده است. با توجه به سابقه وابستگی نظامی کره شمالی به اتحاد جماهیر شوروی، از جمله در تهاجم تحت حمایت شوروی به جنوب که جرقه جنگ کره ۱۹۵۰-۵۳ را برانگیخت، این وضعیت یک تغییر در روابط آنهاست. جنگ با آتش بس پایان یافت و هر دو کره انبار مهمات و تسلیحات خود را حفظ کرده اند.

کیم روز چهارشنبه در دیدار با پوتین گفت که پای «تمام تصمیمات رئیس جمهور پوتین و دولت روسیه ایستاده است» . او با اشاره به رویارویی با ایالات متحده و متحدانش گفت: آنها در “مبارزه با امپریالیسم” همسو هستند.

سو کیم، سرپرست حوزه سیاست در شرکت مشاوره مستقر در ویرجینیا می‌گوید: «اگر نگاه کیم به توپ و جایزه بزرگ‌تر باشد، این احتمال وجود دارد که دو کشور به عنوان خار در چشم ایالات متحده کنار هم قرار بگیرند. بحران ممکن است به فرصتی برای کیم و پوتین تبدیل شده باشد.»

به گفته کارشناسان، روابط کیم و پوتین از مدتها پیش یک رابطه بده و بستانی بوده است چرا که پوتین در کیم به عنوان فردی رانده شده از صحنه بین الملل یک شریک ضدآمریکایی می بیند که مایل به رویارویی با ایالات متحده است.

وی سونگ لاک، سفیر سابق کره جنوبی در روسیه و مذاکره کننده ارشد سابق کره جنوبی در مذاکرات هسته ای شش جانبه گفت: « روسیه از هر شخص یا ابزار یا هر نهادی برای ایستادگی در برابر جنبش امنیتی تحت رهبری ایالات متحده سوء استفاده می کند. بنابراین، کیم جونگ اون، علیرغم بدنامی، توسط پوتین به عنوان یک ابزار مفید پذیرفته شد. کیم و پوتین با هم این پیام را ارسال می کنند که مایلند تحریم های تحت رهبری ایالات متحده را برای منافع خود نادیده بگیرند. به عنوان مثال، دو تن از مقامات کره شمالی که از روسیه – یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد – بازدید کردند، تحت تحریم های سازمان ملل با ممنوعیت سفر روبرو هستند. یکی از سیگنال هایی که پوتین و کیم جونگ اون ارائه می دهند این است که کره شمالی و روسیه به هنجارهای بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اهمیت نمی دهند.»

منافع بلند مدت کیم

به گفته تحلیلگران، بازدید کیم به همراه پوتین از پایگاه فضایی وستوچنی، نشانه‌ای از علاقه او به دستاوردهای بلندمدت از معاملاتش با پوتین است.

ریو هیناتا یاماگوچی، استادیار دانشگاه توکیو می‌نویسد: «مزایای روسیه با دستیابی به مهمات کوتاه‌مدت‌تر است، در حالی که منافع کره شمالی با تامین کمک های فنی برای تحقیق و توسعه فناوری های فضایی و سلاح های پیشرفته طولانی‌مدت‌تر است. کیم در حال پیشبرد یک برنامه نظامی پنج ساله برای تقویت تسلیحات خود است، که در صورت بازگشت به مذاکرات خلع سلاح هسته ای با ایالات متحده، کلیدی برای تضمین موقعیت چانه زنی قوی تر است. فناوری فضایی، به ویژه توسعه ماهواره های شناسایی نظامی، اولویت اصلی کیم است. سفر کیم به همراه پوتین از مرکز فضایی و بازدید برنامه ریزی شده وی از تاسیسات هوایی و نظامی روسیه، نشان می دهد که همکاری بین دو کشور می تواند در این زمینه ها گسترش یابد. همکاری های ماهواره ای به عنوان یک همکاری علمی صلح آمیز پنهان می ماند.

گو میونگ هیون، کارشناس دفاعی و پژوهشگر در موسسه مطالعات سیاستی در سئول، گفت: کره شمالی به وضوح به دنبال فناوری های ماهواره ای روسیه [اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی] است. روسیه همچنین می‌تواند در پرتاب ماهواره‌های کره شمالی با ردیابی و پشتیبانی اطلاعاتی به پیونگ یانگ کمک کند. کره شمالی در شش ماه گذشته دو پرتاب ماهواره ناموفق انجام داده و اعلام کرده که در ماه اکتبر دوباره این پرتاب را انجام خواهد داد.

تحلیلگران می گویند پوتین دعوت کیم برای دیدار از پیونگ یانگ را پذیرفت و آنها احتمالا در آینده نزدیک به روابط دوجانبه عمق بیشتری خواهند داد. با این حال، مشخص نیست که آیا روسیه واقعاً فناوری دفاعی مورد علاقه و پیشرفته خود را به کره شمالی منتقل خواهد کرد یا خیر. کارشناسان می گویند حتی اگر روسیه ، برای دور زدن تحریم های غرب این کار را انجام دهد پشت درهای بسته خواهد بود.

پارک وون گون، کارشناس کره شمالی در دانشگاه اوها وومنز سئول می گوید: «اگر روسیه در درگیری اوکراین متحمل ضرر نمی شد، پوتین مثل الان به سراغ کیم نمی رفت. کره شمالی همچنین می‌داند که پیشرفت‌های اخیر در رابطه با روسیه در حقیقت یک معامله هستند لذا کیم به دنبال کسب امتیازهای سریع از روسیه است. در این میان می توان به غذا، انرژی و کود اشاره کرد. »

چین با نگرانی ناظر است

تحلیلگران می گویند که در حال تماشای واکنش پکن به گرم شدن روابط بین پیونگ یانگ و مسکو هستند – و اینکه آیا این سه کشور بیشتر با هم همکاری خواهند کرد.

چین به عنوان شاهرگ اقتصادی کره شمالی، با نگرانی مسکو و پیونگ یانگ در مورد افزایش نفوذ ایالات متحده در منطقه و افزایش همکاری امنیتی بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی همسو است اما حمایت آشکار از فروش تسلیحات کره شمالی به روسیه از پکن برنمی آید.

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه سفر کیم به روسیه را امری مربوط به روابط دوجانبه دو کشور خواند و البته تاکید کرد که روابط پکن با پیونگ یانگ در حال پیشرفت است. ژو فنگ، رئیس مطالعات بین‌الملل دانشگاه نانجینگ می‌گوید: «پکن نمی‌خواهد وارد یک مثلث شمالی جدید شود، زیرا جنگ سرد جدید کاملاً بر خلاف منافع چین است. مشاهده نوعی از سرگیری اتحاد نظامی بین مسکو و پیونگ یانگ برای چین کمی ترسناک خواهد بود.»

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.