3
غیرفعال شدن پایگاه‌های آمریکا در غرب آسیا

چراغ قرمز امارات و عربستان برای حمله به متحدان ایران

  • کد خبر : 11248
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
چراغ قرمز امارات و عربستان برای حمله به متحدان ایران
امارات متحده عربی و عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌اند تا از پایگاه‌های آن‌ها برای حمله‌ علیه جبهه مقاومت استفاده نکند.

شرق‌نگار- سنگ بنای قدرت آمریکا در غرب آسیا پایگاه‌های نظامی استراتژیک این کشور در خلیج فارس است. با این حال، آینده این تاسیسات نظامی با توجه به تغییر موازنه قدرت در جهان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است چرا که ظهور نظم نوین جهانی باعث شده تا متحدان استراتژیک منطقه‌ای واشنگتن به‌طور فزاینده به سوی نظام چند قطبی حرکت کنند.

سوات دلگان افسر سابق نیروی دریایی ترکیه و تحلیلگر نظامی، در مطلبی در تارنمای کرادل نوشته: در این میان پیامدهای حمله نظامی وحشیانه اسرائیل به غزه و حمایت بی قید و شرط آمریکا از آن، این تغییرات را تسریع می‌کند. متحدان سنتی واشنگتن از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی – که زمانی در همکاری با واشنگتن ثابت قدم بودند – اکنون مسیرهای مستقل‌تری را پیش می‌گیرند و به‌ویژه نسبت به گسترش درگیری‌ها با محور مقاومت محتاط بوده و قویا از آن اجتناب می‌کنند.

حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا

اساس حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس شبکه ‎ای از توافقنامه‌های همکاری دفاعی استراتژیک با کشورهای میزبان است. این توافق نامه‌ها شرایط همکاری نظامی را مشخص و کشورها را به دو گروه تقسیم می‌کنند: آنهایی که متحدان عمده غیر ناتو هستند و آنهایی که نیستند. این طبقه‌بندی عمق و گستره همکاری نظامی از جمله مزایای استراتژیک و تعهدات را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای خلیج فارس، کویت، بحرین و قطر در زمره متحدان عمده غیرناتو آمریکا قرار دارند در حالی که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان نیز گرچه در این دسته‌بندی قرار ندارند اما آمریکا در این کشورها پایگاه نظامی دارد.

نگرانی امارات و عربستان از تقابل با ایران

کرادل نوشته، عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین (حماس) و تحولات پس از آن در غرب آسیا باعث شده است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد حمایت از عملیات نظامی آمریکا در منطقه موضع متفاوتی نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس اتخاذ کنند چرا که ریاض و ابوظبی به‌ویژه نگران گسترده‌تر شدن درگیری‌ها و درگیری نظامی با تهران هستند.

یکی از دلایل بروز چنین نگرانی‌ها، مشارکت نکردن عربستان سعودی و امارات متحده عربی در عملیات دریایی علیه یمنی‌ها در دریای سرخ بود. تارنمای پولیتیکو نوشته که امارات حتی برای استفاده پنتاگون از پایگاه‌های نظامی در این کشور محدودیت‌هایی را به‌ویژه برای حمله به جبهه مقاومت و متحدان ایران اعمال کرده است. بر همین اساس آمریکایی‌ها، برای ماموریت‌های خود در این منطقه از پایگاه‌های امارات یا عربستان استفاده نمی‌کنند.

سوات دلگان افسر سابق نیروی دریایی ترکیه و تحلیلگر نظامی می‌نویسد: «تغییراتی که در خلیج فارس در حال رخ دادن است استراتژی نظامی و دیپلماتیک آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. غیرفعال شدن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه پدیده جدیدی است و این پرسش را برای منتقدان در واشنگتن ایجاد می‌کند که فایده این تاسیسات نظامی چند میلیارد دلاری چیست وقتی که جنگنده‎های آمریکایی در صورت بروز یک درگیری نظامی از این پایگاه‌ها استفاده کنند؟»

US military base

US military base

پایگاه های آمریکا در غرب آسیا

منبع: همشهری‌آنلاین

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=11248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.