6

مشت محکم بایدن به اردوغان؛ ترکیه از یک کریدور مهم حذف شد

  • کد خبر : 8899
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
مشت محکم بایدن به اردوغان؛ ترکیه از یک کریدور مهم حذف شد
حذف ترکیه از کریدور هند، خاورمیانه و اروپا را باید در ادامه اختلافات و تنش‌های ادامه‌دار ترکیه و آمریکا دانست که برنامه فروش جت‌های جنگنده آمریکایی به این کشور را نیز مختل کرد.

به گزارش شرق‌نگار به نقل از سلام‌نو، ظاهرا فاصله ترکیه و آمریکا از قبل جدی‌تر شده، آنقدر جدی که واشنگتن رسما آنکارا از کریدور هند، خاورمیانه و اروپا حذف کرد. این کریدور یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی آینده دنیا یعنی هند را به خاورمیانه و البته اروپا متصل می‌کند.

مسیر حمل‌نقلی تازه که کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا IMEC نامیده می‌شود، با هدف ایجاد خطوط راه‌آهن و کشتی‌رانی طراحی شده و از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل می‌گذرد و سپس به یونان و اروپا می‌رسد. به نظر می‌رسد دلیل نقش آفرینی آمریکا در این کریدور تضعیف نقش اقتصادی چین به خصوص در معادلات کریدورها و البته تقویت روابط اقتصادی اعراب و اسرائیل برای آینده خاورمیانه است.

آن طور که مشخص است طرح تازه ابتکاری برای مقابله با پروژه «‌یک کمربند، یک جاده »‌ چین است، طرحی که بر محور احیای جاده ابریشم جدید استوار است و در صورت اجرا در دهه بعد باعث افزایش نفوذ و قدرت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی چین به خصوص در آسیا می‌شود. این طرح همچنین باعث تاثیر مستقیم چین بر اروپا و معادلات اقتصادی آن می‌شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که «این رخدادی تاریخی است». باید نیز این پروژه را یک «کریدور اقتصادی تاریخی» نامید. همین نشان می‌دهد اروپا و آمریکا تا چه اندازه روی این پروژه حساب باز کرده‌اند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز در مطلبی طرح تازه را پاسخی به «جاده ابریشم جدید» چین از سوی آمریکا دانست و نوشت: اکنون اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر شرکا پروژه مربوطه را در قالب یک پروژه بزرگ راه آهن و کشتیرانی اعلام کرده اند. در اجلاس G۲۰ در دهلی نو اعلام شد که این پروژه با هدف ارتباط بهتر اروپا، خاورمیانه و هند اجرا می‌شود.

راه کوتاه این اتصال از ایران و ترکیه می‌گذشت، اما آنطور که انتظار می‌رفت ایران به دلیل تنش‌های دیرین با آمریکا از آن حذف شد. با این همه بسیاری فکر نمی‌کردند ترکیه به عنوان یک عضو ناتو از چنین کریدوری کنار گذاشته شود. حالا اما با حذف ترکیه به نظر می‌رسد باید نارضایتی آمریکا از ترکیه را بسیار بیشتر از مشکل در فروش چند جت جنگنده دانست.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.