4

واکنش تماشاگران و فیلمسازان در نخستین روز جشنواره “حوا” در مشهد

  • کد خبر : 7888
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
واکنش تماشاگران و فیلمسازان در نخستین روز جشنواره “حوا” در مشهد
نخستین جشنواره فیلم حوا در مشهد همزمان با تهران و با نمایش پنج فیلم کوتاه برگزار شد.

به گزارش شرق‌نگار، در نخستین روز از این جشنواره، کسانی که برای تماشای فیلم های کوتاه جشنواره در نوبت اول نمایش حضور یافتند از فیلمسازان جوان مشهد بودند که تقریبا با رویکرد آموزشی و تا حدی انتقادی، به تماشای فیلم ها پرداخته بودند.

نقطه قابل توجه نخستین روز جشنواره در مشهد، حضور پرقوت بانوان فیلمساز بود که به نظر می آید در جریان رویکرد اصلی این جشنواره که محوریت زن و خانواده را دارد، قرار گرفته اند و آن را انگیزه اصلی خود برای حضور در سینما قرار داده اند.

فیلمساز جوان مشهدی پس از تماشای فیلم های کوتاه “اسما”، “پرتاب ناگهانی یک فیل”، “یک حلقه معمولی”، “تی پره” و “۳۲۳ ماه و چند هفته و چند روز” در نوبت اول نمایش فیلم های نخستین روز از جشنواره فیلم حوا به خبرنگار ما گفت: در بین این فیلم ها به نظرم فیلم “اسما” به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی خوش‌ساخت و درخور توجه بود که مورد توجهم قرار گرفت.

فاطمه حسینی، فیلم “پرتاب ناگهانی یک فیل” را هم پسندیده بود و آن را جزو فیلم های خوب جشنواره دانست و افزود: از سال ۱۳۹۵ فیلمسازی را آغاز کرده ام و از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران هستم، برنامه ریز، منشی صحنه و مدیریت تولید بیش از ۵۰ فیلم مختلف را داشته ام.

وی اظهار داشت: با توجه به سابقه و تجربه ای که در فیلمسازی دارم، حضورم به عنوان تماشاگر در جشنواره فیلم حوا، بیشتر رویکرد آموزشی دارد و ۲ فیلم کوتاه آخری را که تماشا کردم، دوست نداشتم.

در ایران جشنواره های مختلف برگزار می شود اما تاکنون رویدادی با محوریت زن در حوزه فیلم برگزار نشده بود که از این حیث جشنواره فیلم “حوا” اولین است.این فیلمساز جوان، برگزاری جشنواره ای با موضوع زن و خانواده را امتیاز قابل توجه جشنواره حوا دانست.

حسینی افزود: جایگاه زن نه تنها در ایران که در جهان امروزی پراهمیت است، از سوی دیگر نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند و همواره در عرصه های مختلف اجتماعی نقش مؤثر و پررنگی ایفا کرده‌اند، داستان‌های زیادی از زنان در طبقات مختلف اجتماعی از گروه دانشمندان گرفته تا حوزه آسیب های اجتماعی وجود دارد که می تواند سوژه مناسبی برای ساخت صدها فیلم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمسازان کوتاه خراسان رضوی در جشنواره حوا حضور ندارند، گفت: این استان از ظرفیت بالایی در عرصه فیلمسازی برخوردار است و هر سال فیلم های زیادی در این استان ساخته می شود، اما در اکثر جشنواره ها داوری که اهل این استان باشد، حضور ندارد.

وی اظهار داشت: در چند سال اخیر عمده داوران جشنواره های فیلم به ویژه بخش فیلم کوتاه یکسان بوده اند، حتی فیلم‌هایی که به جشنواره هم می روند، یکسان هستند، در شرایطی که فیلم ها و داوران تکراری می شوند، دیگر جایی برای خودنمایی فیلم های استان خراسان رضوی باقی نمی ماند.

این فیلسماز جوان مدعی شد که داوران جشنواره ها، آثاری را انتخاب می کنند که در عنوان‌بندی آن نام نویسنده، کارگردان و یا بازیگران سرشناسی دیده شود و این رویکرد، فرصت دیده شدن و برنده شدن را از فیلمسازان جوان می‌گیرد.

حسینی اظهار داشت: در مشهد فیلم کوتاه زیادی ساخته می شود اما در کمتر جشنواره داخلی حائز رتبه می شود اما همین فیلم ها با شرکت در جشنواره های خارجی چندین رتبه و مقام به دست می آورند، چنین رویکردی نسبت به فیلم های کوتاه فیلمسازان جوان در شهرستان‌ها و استان‌های غیر از تهران، انگیزه لازم را از آنان برای ساخت فیلم های خوب و شرکت در جشنواره و حتی تماشای فیلم های جشنواره می گیرد.

هر فیلمساز وقت و هزینه زیادی صرف ساخت فیلم می کند و حداقل انتظار دارد دلیل رد شدن فیلمش را از سوی داوران بداند، این می تواند جنبه آموزشی هم برای فیلمسازان داشته باشد.وی پیشنهاد داد که داوران جشنواره ها بعد از پایان این رویداد، شورایی برگزار کرده و دلایل رد کردن فیلم ها را اعلام کنند.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم حوا در مشهد، که خود مدیر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی است، در حاشیه این رویداد گفت: با توجه به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران متولی فیلم کوتاه در کشور است، جوانان فیلمساز دانش آموخته این انجمن تاکنون فیلم های کوتاه داستانی زیادی با محوریت خانواده و جایگاه زن در جامعه ساخته اند.

وحید حسینی اظهار داشت: فیلم های کوتاه زیادی به جشنواره فیلم حوا ارسال شده است اما حدود ۲۴ عنوان فیلم کوتاه در این جشنواره پذیرفته شده اند، خراسان رضوی هیچ فیلم کوتاه یا بلندی در این جشنواره ندارد که امید است فیلمسازان خراسان رضوی در دوره های بعدی این جشنواره حضور پررنگی داشته باشند.

“سرهنگ ثریا”، فیلم خوب روز نخست
اغلب تماشاگران روز نخست جشنواره فیلم حوا در مشهد، فیلم “سرهنگ ثریا” را پسندیده بودند و بازخوردها از این فیلم مطلوب بود، هرچند در کنار آن عده ای هم فیلم “هوک” را مناسب این جشنواره نمی دانستند.

یکی از تماشاگران فیلم های “هوک” و “سرهنگ ثریا” در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی پس از تماشای این فیلم ها به خبرنگار ما گفت: “هوک” شروع خوبی داشت اما از نیمه دوم به بعد تقریبا خسته کننده شد، نکته دوم اینکه ارتباط این فیلم با موضوع زن و خانواده را متوجه نشدم و برایم جای سوال دارد!

“محدثه مودی” افزود: فیلم “سرهنگ ثریا” را پسندیدم، با موضوع جشنواره حوا کاملا انطباق داشت و تلاش یک زن برای نجات پسرش را نشان می داد، فیلمی جذاب و قابل توجه بود.

وی شکل گیری جشنواره ای با محوریت زنان را از اتفاقات خوب در عرصه فیلم و فیلمسازی دانست و گفت: بهتر است چنین جشنواره ای استمرار یابد، مشروط بر اینکه اختصاص به تولید فیلم ویژه زنان و خانواده داشته باشد.

حضور فیلم‌های مستند، اتفاق خوب جشنواره

نوبت آخر نخستین روز از جشنواره فیلم حوا در مشهد به نمایش فیلم های مستند اختصاص داشت که به نزد مستندساز جوان مشهدی که برای تماشای این بخش از جشنواره آمده بود، رفته و نظرش را در این باره پرسیدم.

نسیم سهیلی گفت: فراخوان جشنواره فیلم حوا بسیار ضعیف بود و من هیچ اطلاعی از برگزاری چنین جشنواره ای نداشتم، زیرا سه مستند درباره زنان قدرتمند و فعال ایران دارم که می توانستم آنها را در این جشنواره شرکت دهم.

وی بیان کرد: اینکه فیلم های مستند دارند کم کم جای خود را در جشنواره های فیلم باز می کنند جای خوشحالی دارد، اما بهتر است زمان نمایش این فیلم ها را در ابتدای روز نمایش بگذارند تا مخاطبان خاص هم فرصت تماشای آن را پیدا کنند.

در نخستین روز از جشنواره حوا در مشهد، در سه نوبت فیلم های کوتاه و بلند سینمایی به نمایش درآمد که در نوبت ۱۵ تا ۱۷، پنج فیلم کوتاه ۹ تا ۲۰ دقیقه ای با عناوین “اسما”، “پرتاب ناگهانی یک فیل”، “یک حلقه معمولی”، “تی پره” و “۳۲۳ ماه و چند هفته و چند روز” و “نشنیدن” روی پرده رفت.

در نوبت ۱۷ تا ۱۹ فیلم بلند سینمایی “هوک”، در نوبت ۱۹ تا ۲۱ “سرهنگ ثریا” و در نوبت ۲۱ تا ۲۳ مستند “واهگ” و “دیوارهای نخی” به نمایش درآمد.

 جشنواره فیلم حوا با محوریت موضوع زن و با رویکرد حمایت از خانواده، به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد همزمان با تهران در چندین استان کشور از جمله خراسان رضوی از ۲۰ تیرماه آغاز شده و تا ۲۳ تیرماه ادامه دارد، در چهار روز برگزاری جشنواره حوا در مشهد، بخش اعظم آثار رسیده به جشنواره، از جمله ۱۵ فیلم داستانی کوتاه، ۱۰ اثر مستند و ۶ فیلم بلند سینمایی در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به نمایش در می‌آید.

منبع: ارشاد خراسان رضوی

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.