1
در دیدار هیات ازبکستانی با دهقانی تاکید شد:

عزم مشترک ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فناورانه

  • کد خبر : 10604
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
عزم مشترک ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فناورانه
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری و محصولات دانش‌بنیان گفت.

به گزارش شرق‌نگار، روح الله دهقانی در دیدار فضل الدین مومینو، معاون توسعه همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری دو کشور عنوان کرد: پیوندهای عمیق فرهنگی و دوستی دیرینه بین دو ملت ایران و ازبکستان از زمینه‌های تسهیل همکاری بین دو کشور است.

وی افزود: با رویکرد تعمیق همکاری‌ها در این دوره تعاملات بین مقامات و شرکت‌های دو طرف جدی‌تر شده است. پیش‌زمینه‌ها و اشتراکات بین ایران و ازبکستان، فرصتی مغتنم برای همکاری در همه حوزه‌ها و نه فقط تجارت فراهم کرده است. در تعامل با ازبکستان صرفاً به دنبال تجارت و‌ خرید و فروش کالا نیستیم بلکه به دنبال توسعه همکاری‌ها در موضوعات مختلف هستیم تا بتوانیم در میدان عمل همکاری های جدی صورت دهیم. به اشتراک گذاشتن تجربه های پژوهشی، همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، ایجاد پارک علم و فناوری مشترک و تعریف پروژه‌های فناورانه بخشی از محورهای این همکاری است.

دهقانی با بیان این‌که اگر زمینه های همکاری تسهیل و میدان باز شود، مردم، شرکت‌ها و دانشگاه ها خودشان همکاری را شکل می‌دهند، افزود: دنیا به سرعت در حال حرکت به جلو است؛ بنابراین در توسعه همکاری‌ها نباید تعلل کنیم. حضور هیئت علمی و فناور ازبکستان در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ساخت آن هم در ایام تعطیلات سال نوی میلادی، نشان دهنده عمق روابط دوکشور، درک بالا از اهمیت موضوع زمان و اراده جدی برای همکاریهای فناورانه و تجاری است.

معاون علمی، فناوری و اقصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: سال جدید میلادی، فصل جدید همکاری های بین ایران و ازبکستان در حوزه‌هایی چون پارک علم و فناوری مشترک، تعریف پروژه‌های فناورانه و اقتصادی بین دو کشور باشد.

مومینو هم با اشاره به دستاوردهای ارزشمند ایران در حوزه فناوری، پژوهش و تجهیزات آزمایشگاهی گفت: مدت کوتاهی را در ایران حضور داشتیم اما نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که در همکاری های پژوهشی و فناوری نمود یافت. در تیم بازدید کننده از ایران افراد دانشگاهی، علمی و اقتصادی حضور دارند.

وی افزود: همکاری های بسیار خوبی بین دانشگاه های صنعتی شریف و آکادمی علوم ازبکستان در مسیر شکل گیری است و پارک علم و فناوری مشترک دو کشور و همکاری دانشگاه صنعتی شریف در ازبکستان، بخشی از همین همکاری ها است که با عزم دو طرف، تحقق خواهد یافت.

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با ارائه گزارشی از حضور هیئت علمی و فناور ازبکستانی در نمایشگاه ایران‌ساخت، به همکاری‌های شکل گرفته در قالب این بازدید اشاره کرد و گفت: امیدوارم با آشنایی‌ای که این هیئت نسبت به توانمندی‌های ایران پیدا کردند این همکاری‌ها به طور جدی‌تر ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به ارائه فهرستی از تجهیزات مورد نیاز و ظرفیت های قابل ارائه توسط شرکت‌های ایرانی و توسعه ورود تجهیزات ایران‌ساخت به ازبکستان افزود: در صورت خرید تجمعی، این تجهیزات با تخفیفات خوبی راهی مراکز ازمایشگاهی و تحقیقاتی ازبکستان می‌شود.

علی محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران هم با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین این بنیاد و بنیاد ملی علم و آژانس توسعه نوآورانه وزارت علوم،آموزش عالی و نوآوری جمهوری ازبکستان عنوان کرد: در پی فراخوان مشترک اعلام شده تاکنون ۳۹ طرح پژوهشی مشترک دریافت شده است که استقبال خوب محققان و فناوران از این فراخوان را نشان می‌دهد.

سلطانی بیان کرد: ‌پیشنهاد می شود در سمت ازبکستان داوری طرح‌ها آغاز و در ایران نیز این فرآیند آغاز شود تا طی یک ماه تمدید فراخوان، روند ارزیابی و داوری نهایی سرعت بگیرد.

منبع: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=10604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.