8

اختلاس کلان کارمند خوشنام و باسابقه یک بانک دولتی

  • کد خبر : 7884
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۹
اختلاس کلان کارمند خوشنام و باسابقه یک بانک دولتی
کارمند یکی از بانک‌های دولتی با سوءاستفاده از اعتباری که به او برای صدور چک‌های رمزدار داده شده بود، دست به اختلاسی عجیب زد و یکباره ناپدید شد اما چند روز بعد در نقطه صفر مرزی دستگیر شد.

به گزارش شرق‌نگار، اسرار این اختلاس کلان چند روز قبل در بانک دیگری برملا شد. کارمند یکی از صرافی‌های مرکز شهر چکی رمزدار مربوط به یکی از بانک‌های دولتی را به بانک دیگری برد تا آن را پس از وصول به‌ حساب صاحب صرافی واریز کند. این صرافی چک را که مبلغ سنگینی داشت در ازای فروش دلار از یکی از مشتریانش دریافت کرده بود و به‌دلیل سنگین‌ بودن مبلغ، کارمند بانک با دقت بیشتری به بررسی آن پرداخت.

او از طریق سیستم یکپارچه متوجه شد چک اصالت دارد و توسط یکی از بانک‌های دولتی صادر شده، اما در روند صدور چک ایراداتی وجود دارد. به همین دلیل به بررسی دقیق‌تر آن پرداخت و فهمید صادرکننده چک که از کارمندان باسابقه بانک است این چک را بدون پشتوانه صادر کرده است. در این شرایط نه‌تنها چک نقد نشد، بلکه با گزارش کارمند بانک تحقیقات برای روشن‌شدن پشت پرده این ماجرا آغاز شد.

فریب میلیاردی صرافان

هنوز به درستی ابعاد آنچه در این بانک دولتی اتفاق افتاده بود معلوم نبود، اما با انجام بررسی‌های دقیق اطلاعات بیشتری به‌دست آمد. شواهد به‌دست آمده حاکی از این بود که یکی از کارمندان باسابقه و خوشنام بانک که در شعبه‌ای واقع در مرکز شهر کار می‌کرد با چند صراف و طلافروش در ارتباط بود. او با آنها مراوده اقتصادی داشت و گاهی برای‌شان مشتری می‌فرستاد.

این کارمند که اختیاراتی برای صدور چک‌های رمزدار بین بانکی داشت در آخرین مورد به این بهانه که یکی از دوستانش به مبلغ قابل‌توجهی دلار نیاز دارد به این صرافی سفارش خرید دلار داده و در ازای دلارها چک رمزدار بانکی متعلق به همان شعبه‌ای که در آنجا کار می‌کرد را پرداخته بود. نکته مهم اینکه این معامله در آخرین ساعت آخرین روز کاری هفته انجام شده بود.

آن روز کارمند بانک دلارها را تحویل گرفته و بعد از پایان کارش در بانک دیگر هیچ‌کس او را ندیده بود؛ چراکه از نخستین روز هفته بعد او در سرکارش حاضر نشده و به طرز عجیبی ناپدید شده بود. او به تماس همکارانش جواب نمی‌داد و علت غیبتش مشخص نبود تا اینکه ماجرای چک رمزدار صادر شده پیش آمد و معلوم شد که او با نقشه‌ای از پیش طراحی شده دست به این کار زده و گریخته است.

از سویی بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد او دست‌کم ۵ فقره چک با این شیوه صادر کرده اما فقط توانسته‌ بود از ۲ چک استفاده کند. برآوردها نشان می‌داد مبلغ این دو چک حدود ۳۰۰میلیارد تومان بود. به‌این‌ترتیب  تلاش‌ها برای دستگیری کارمند فراری آغاز شد.

دستگیری در نقطه صفر مرزی

تحقیقات از نزدیکان این متهم تحت تعقیب نشان می‌داد که او آنچنان نقشه‌اش را مخفیانه اجرا کرده بود که حتی همسر و خانواده‌اش نیز از این ماجرا اطلاعی نداشتند و او بدون اطلاع به آنها دست به این کار زده و آنها نیز از مخفیگاه یا مقصدش بی‌اطلاع بودند. از سویی بررسی‌ها نشان می‌داد که او مقدار زیادی دلار همراه دارد و به‌احتمال زیاد در حال تلاش برای فرار از کشور است. به این ترتیب ردزنی‌های کارمند فراری آغاز شد.

هرچند متهم به شکل ماهرانه‌ای دست به این کار زده بود و تلاش کرده بود هیچ ردی از خود به‌جا نگذارد؛ اما در ادامه مأموران به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌داد او به یکی از استان‌های غربی کشور رفته و در آنجا منتظر فراهم‌شدن شرایط خروج است.

در این شرایط گروهی از مأموران راهی این استان شدند. آنها درست در آخرین لحظات به آنجا رسیده بودند؛ چراکه او جایی را که چند روز در آنجا پنهان شده بود را ترک کرده و در راه خروج از مرز بود. با به‌دست آمدن اطلاعات، مأموران راهی محلی شدند که متهم از آنجا قصد خروج از کشور را داشت. او همراه با فرد دیگری در نزدیکی نقطه صفر مرزی  دستگیر و به تهران منتقل شدند.

وقتی متهم تحت بازجویی قرار گرفت به اختلاس میلیاردی از شعبه بانکی که در آنجا کار می‌کرد اعتراف کرد  و گفت که از مدت‌ها قبل به انجام این کار فکر کرده و همه‌چیز را به دقت بررسی کرده بود؛ اما تصورش را نمی‌کرد که بعد از فرار مأموران بتوانند او رابیابند و دستگیر کنند.

براساس این گزارش هم‌اکنون متهم در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد.

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7884

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.