7

مصرف بهینه برق گامی موثر در اشاعه فرهنگ ایرانی

  • کد خبر : 9222
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
مصرف بهینه برق گامی موثر در اشاعه فرهنگ ایرانی

معصومه عرب- اختراع و توسعه فناوری برق رسانی شهری، تحولی انکار ناپذیر در زندگی بشر پدید آورده است. الکتریسیته آورده ایست که انسان توسط آن شیوه زیستن روی کره زمین را به کلی دستخوش تغییر نموده است. تکنولوژی، نور، ارتباطات، حمل و نقل و حتی سلامتی همگی پیشرفت خود را مدیون این خلق بی‌مانند هستند. […]

معصومه عرب-

اختراع و توسعه فناوری برق رسانی شهری، تحولی انکار ناپذیر در زندگی بشر پدید آورده است. الکتریسیته آورده ایست که انسان توسط آن شیوه زیستن روی کره زمین را به کلی دستخوش تغییر نموده است. تکنولوژی، نور، ارتباطات، حمل و نقل و حتی سلامتی همگی پیشرفت خود را مدیون این خلق بی‌مانند هستند. الکتریسیته امروزه مثل خون در رگ‌های زندگی بشر جریان دارد به طوریکه نمی‌توان گذران زندگی را بدون آن را تصور نمود. از ساخت و سازهای ساختمانی گرفته تا تجهیزات پزشکی و سلامت همگی وابسته به جریان برق هستند.

اما انسان امروز، علی رغم حیاتی‌تر شدن نقش این پدیده اعجاب انگیز، همانطور که اکسیژن و تعداد نفس‌هایش در دقیقه را شمارش نمی‌کند، توجهی به هدر رفت این انرژی نیز ندارد. شاید دلیل این امر تجدید پذیر بودن آن است که آن هم ابدا توجیهی ندارد چرا که منابع تولید برق نیز در کره زمین نامحدود نبوده و به عنوان مثال با توجه به مسیر رو به افول منابع آبی امیدی به بقای سایر انرژی‌ها نیست.

فراوانی نیز می‌تواند دلیل دیگر سوء مدیریت مصرف از سوی مردم باشد. برق انرژی ایست که با توجه به نیاز انسان در زندگی به وفور در جهان یافت می‌شود و تا زمانی که جریان آن از طریق نیروگاهها و با توجه به سیاست گذاری سازمان‌های مربوطه قطع نگردد، توجهی به اینکه روزگار خاموشی و عدم دسترسی به سرمایش یا گرمایش نزدیک است، نمی‌شود.

 اما تحقیقات نشان داده آنچه بیش از همه موجب اسراف و بی توجهی در مصرف برق میگردد عدم آگاهی مصرف کنندگان از مواردی چون میزان تولید و عرضه و مصرف برق و همچنین آمار و ارقام مربوط به سطح توان تولید برق در آینده و نسبت های مهمی اعم از سطح مصرف به سرانه فردی و جمعی است. هر شخص و خانوار و واحد تجاری به گونه‌ای این تهدید بزرگ را دامن میزند; با توجه به پیشرفت تکنولوژی خانه های مسکونی که در آن خانوارهای کم جمعیت زیست می‌کنند منابع روشنایی و همچنین تجهیزات پرمصرف آشپزخانه ای سهم کثیری از مصارف شهری را دارا هستند.

سرمایش و گرمایش و همچنین سیستم های الکترونیکی در واحد های تجاری، اداری، آموزشی و تفریحی مصرف غیر قابل انکاری دارند که نیازمند توجه و مدیریت بیشتریست و در نهایت مصرف برق در صنعت زوایای پیدا و پنهان بسیاری دارد. موتورها و ماشین های الکتریکی اولین گزینه هایی هستند که در مورد مصارف صنعتی ذهن را مشغول خود می‌کنند اما مصارف پنهانی چون اصطکاک، نگهداری و تعمیرات ادواری آنان را نباید نادیده انگاشت چرا که ادوات صنعتی فرسوده به مراتب اتلاف انرژی بیشتری دارند.

از جمله راهکارهای کاربردی در زمینه مدیریت مصرف برق خواه در صنعت و تجارت و خواه در مصارف خانگی در وهله اول اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مصرف کنندگان است و همانند دیگر زمینه ها بهترین شیوه صرفه جویی که البته کم یا بدون هزینه نیز هست آموزش روش های مدیریت مصرف است. نهادها و سازمان‌های مربوطه با آموزش شیوه‌های صحیح مصرف می‌توانند سبب کاهش چشمگیری در هدر رفت انرژی برق شوند و همکاری مصرف کنندگان تاثیر قابل توجهی در رسیدن به این مقصود ارزشمند خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=9222

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.