5
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد:

طرح‌های پژوهشی باعث ایجاد تشویق و انگیزه در بین دانشمندان خواهد شد

  • کد خبر : 8628
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
طرح‌های پژوهشی باعث ایجاد تشویق و انگیزه در بین دانشمندان خواهد شد
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح‌های پژوهشی دانشمندان، امید جامعه و انگیزه محققان را افزایش خواهد داد.

به گزارش شرق‌نگار، محسن موهبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته توسط وی در زمینه فشارخون، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جامعه هستند و طبق تحقیقات صورت‌گرفته بر روی ۹هزار و ۷۰۰ شهروند ۳۰ تا ۶۵ سال مشهدی، مشخص شد یک سوم شهروندان در این در این سن مبتلا به فشار خون هستند و این در صورتی‌ست که یک سوم فشارخون نرمال و یک سوم دیگر نیز فشارخون بینابین دارند.

وی گفت: این درصد بسیار بالایی را شامل می‌شود و فقط ۴۰درصد افراد مبتلا از بیماری خود آگاهی داشتند و از این میان فقط ۲۵ درصد بیماری خود را درمان کرده بودند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشف بیماری فشار خون، مهمترین نکته در این رابطه است که بتواند منجر به درمان هم بشود.

وی افزود: اطلاع رسانی در خصوص طرح‌های پژوهشی هم باعث تشویق و ایجاد انگیزه در بین دانشمندان و محققین می‌شود و هم امیدی در جامعه نسبت به دستاوردها ایجاد می‌کند.

موهبتی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که در ۹۰درصد موارد علت ابتلا به فشارخون نامشخص است و حدود ۱۰ درصد به خاطر مسائل ژنتیکی، اضافه وزن، بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب اتفاق می‌افتد.

وی همچنین یادآور شد: در خصوص کنترل فشارخون در منزل نیز استفاده از فشارسنج‌های بازویی دیجیتال را به مردم بیشتر توصیه می‌کنیم.

در ادامه، یک متخصص داخلی و دانشیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به طرح تحقیقاتی خود در خصوص کنترل بیماران پیش‌دیابت با داروی پروبیوتیک، عنوان کرد: بیماران پیش دیابت علائم خاصی ندارند اما در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند و در واقع قندخون ناشتای آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ خواهد بود.

مینا اکبری‌راد با بیان این نکته که هدف ما این است که بتوانیم در مرحله پیش‌دیابت از ابتلا به آن جلوگیری کنیم، گفت: در ایران شیوع این بیماری در ۵ سال اخیر افزایش سی درصدی داشته است و خیلی از بیماران نیز نسبت به ابتلای خود اگاه نیستند و این در حالی‌ست که شیوع دیابت در جهان ۱۰ درصد است.

وی مهمترین عوامل پیشگیری از این بیماری را تحرک کافی و رژیم غذایی مناسب عنوان کرد و افزود: تشخیص این بیماری در مرحله پیش‌دیابت می‌تواند از خیلی از عوارض آن جلوگیری کند.

دانشیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در این طرح تحقیقاتی دو گروه بیمار را در نظر گرفتیم و به یک گروه داروهای پروبیوتیک و به گروه دیگر دارونما دادیم. داروهای پروبیوتیک ارزان هستند و  تقریبا عوارض جانبی ندارند. در تحقیقات مشاهده شد قندخون ناشتا و چربی خون گروهی که پروبیوتیک مصرف کردند به وضوح کاهش یافته است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8628

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.