6

درخشش خانواده مخترع پرستار در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی

  • کد خبر : 8458
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۲
درخشش خانواده مخترع پرستار در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی
تیم پرستاری مرکز نوزادان ابریشم مشهد با دو اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر موفق به کسب دو مدال طلا و جوایز ویژه از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع کره جنوبی EXPO2023 شدند.

به گزارش شرق‌نگار، این تیم پرستاری کارآفرین که همگی عضو یک خانواده هستند به نام‌های افسانه ابریشم، عارفه اکبرزاده و مهرداد اکبرزاده بوده که موفق شدند این افتخار ارزشمند را برای جامعه پرستاری ایران رقم زنند.

به همین بهانه گفتگویی را صورت دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

تأثیرگذاری مرکز نوزادان ابریشم در نظام سلامت مادر و نوزادان شهر مشهد در حوزه پرستاری جامعه‌نگر

مؤسس و مدیر مرکز نوزادان ابریشم مشهد اظهار داشت: این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین مرکز مشاوره شیردهی در کشور بوده که با مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین ساله در حیطه مشاوره شیردهی فعالیت متمایز داشته و رسالت این مرکز ترویج تغذیه با شیر مادر می‌باشد.
این مرکز با رویکرد نوآورانه به ارائه خدمات منحصربه‌فرد، باکیفیت و به‌صرفه پرداخته و به‌موازات ارائه خدمات تخصصی مشاور شیردهی که با رضایتمندی بالا همراه بوده و هست، انجام فعالیت آموزشی، چاپ کتاب و مقالات در سطح بین‌المللی و حضور در کارگروه‌های تخصصی کشور و استانی، نوآوری و اختراعات نیز در دستور کار مرکز بوده است.

 

 

عضو تیم مخترعین مرکز نوزادان ابریشم در مورد انگیزه تأسیس مرکز نیز گفت: کودکان بزرگ‌ترین سرمایه و امید فردای هر کشور هستند و با توجه به نقش و اهمیت تغذیه با شیر مادر و تأثیر آن در نسل هوشمند، سالم و متمایز آتی و اینکه خدمات در این زمینه تأثیر بسزایی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر مردم و نظام سلامت مادر و نوزاد دارد، این مرکز با هدف توانمندی مادران در خود مراقبتی و نیز ترویج تغذیه با شیر مادر تأسیس شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تجربه و تخصص خانم افسانه ابریشم که دارای سابقه ۲۵ ساله در زمینه پرستاری تخصصی نوزادان و مشاور شیردهی بوده و چندین سال با تیم متخصصین اطفال و نوزادان همکاری دارند و همچنین وجود تجهیزات به‌روز از بهترین برندها و گذراندن دوره‌های تخصصی و مهارتی مرتبط، بیش از ۳۰۰۰ مشاوره شیردهی انجام‌شده که این خدمات به‌صرفه و باکیفیت، تأثیر بسزایی در نظام سلامت مادر و نوزادان در حوزه پرستاری جامعه‌نگر مشهد داشته است که به‌واسطه این خدمات ارائه‌شده تقدیرنامه از مسئولین کشوری و استانی دریافت نمودیم که آخرین آن در مراسم دیدار پرستاران با ریاست جمهوری به مناسبت روز پرستار از وزیر محترم بهداشت در آذرماه ۱۴۰۱ به‌عنوان پرستار برگزیده کشوری و کارآفرین، بوده است.

 

 

مسئول فنی مرکز نوزادان ابریشم در ادامه افزود: از همان ابتدای راه‌اندازی مرکز با ارائه الگوی متمایز، مبتکرانه و اثربخش خدمتی، گام‌های مؤثری در جهت رفع نیاز مادران شیرده برداشتیم و ورود به عرصه نوآوری و اختراعات با هدف رفع چالش‌های مادران در زمینه شیردهی بوده است. همچنین با عضویت در کارگروه‌های تخصصی بسته مراقبت زردی نوزادان معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در تدوین یکی از شاخص‌های مراقبتی نوزاد گام‌های مؤثری برداشته‌ایم.

وی گفت: این مجموعه در حال حاضر یکی از مراکز پیشتاز در ارائه خدمات پرستاری جامعه نگر و حوزه پیشگیری با موضوع مشاوره شیر مادر در کشور می‌باشد.

مهرداد اکبرزاده در ادامه از دستاوردهای حضور تیم پرستاری ابریشم در این جشنواره گفت و افزود: این جشنواره در روزهای ۲۹ الی ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر گویانگ کره جنوبی برگزار گردید.
این رویداد توسط انجمن زنان مخترع کره جنوبی (KWIA) و با حمایت وزارت بازرگانی، وزارت صنعت و انرژی، وزارت حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، شهرداری سئول، انجمن وکلای مالکیت فکری کره، سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO)، فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA)، اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی و سازمان استراتژی‌های مالکیت فکری کره جنوبی برگزار شد.

 

 

در این جشنواره سه‌روزه نمایندگانی از کشورهای مختلف حضور داشتند و تیم مخترعان ایران با ۱۱ اختراع در این عرصه بین‌المللی حضور داشتند.
تیم پرستاری مرکز نوزادان ابریشم با دو اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر در این رویداد بین‌المللی حضور داشت که در پایان این رقابت‌ها و پس از ارزیابی توسط هیئت‌داوران بین‌المللی این جشنواره، موفق به کسب دو مدال طلا و دو جایزه ویژه از کشورهای تایلند و ازبکستان در مراسم اختتامیه این جشنواره شدند.

همچنین جایزه ویژه سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) به کشور کره جنوبی و به تیم پرستاری مرکز نوزادان ابریشم از کشورمان تعلق گرفت.
وی در پایان از حمایت‌های آقای دکتر مسعود شفقی مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی مخترعین سوئیس (IFIA) و خانم سهیلا روشنی مربی و مدرس اختراعات و همکارانشان قدردانی نمود.

وی در پایان، گفت: از علاقمندان به حوزه نوآوری علی‌الخصوص جامعه پزشکی و پرستاری دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل به همکاری مشترک در حوزه نوآوری، این فرصت ،پتانسیل و آمادگی برای مجموعه ما وجود خواهد داشت.

شرکت در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی کره جنوبی با هدف رونمایی از دو اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر

در ادامه خانم افسانه ابریشم، دیگر برگزیده این رویداد و مشاور برجسته کشوری شیر مادر که سابقه درخشانی در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان و ارائه مشاوره شیردهی دارد، اظهار داشت: تغذیه انحصاری با شیر مادر جز اولویت‌های اصلی سلامت و بهداشت عمومی به‌حساب می‌آید.

وی افزود: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته توفیق ارائه چندین هزار مشاوره موفق شیردهی داشته‌ام این خدمات باعث شد که با مسائل، دغدغه‌ها و چالش‌های مادران شیرده بیشتر آشنا شوم و به فکر راه‌حل برای بخشی از این مشکلات باشیم که با همفکری اعضای پرستار خانواده منجر به دو اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر گردید.

 

وی گفت: با توجه به هم‌زمانی برگزاری رویداد با هفته جهانی تغذیه با شیر مادر دو اختراع تیم در این جشنواره رونمایی گردید که در ادامه توضیح بیشتری در مورد یکی از این اختراعات می‌دهم:

یکی از اختراعات تیم پرستاری ما که نمونه آن در داخل و خارج از کشور وجود ندارد، ابزاری است بنام شیردهی انگشتی که سبب تقویت مکیدن نوزاد نارس و کم‌وزن می‌شود و قابلیت این وسیله در کنترل تغییر و دمای شیر مادر و همچنین قابلیت دارو دهی هم‌زمان دارد. استفاده از این ابزار برای مادر موقت بوده، تا زمانی است که نوزاد قدرت پذیرش را برای مکیدن پستان مادر داشته باشد.
به‌تمامی مادران شیرده به‌ویژه شاغلان توصیه می‌کنم که باوجود مشکلات و چالش‌های شیردهی فرزند خود را از نعمت شیر مادر بهره‌مند کنند و اگر هم کمبود شیردهی وجود داشت از یک مشاور باتجربه و دوره‌دیده جهت رفع مسائل خود و بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار شیر مادر کمک بگیرند.

تیم پرستاران مخترع مرکز نوزادان ابریشم به همراه یکی از بانوان کره جنوبی برنده جایزه ویژه مرکز جهانی مالکیت فکری ملل متحد (WIPO)

عارفه اکبرزاده دیگر برگزیده جشنواره بین‌المللی کره جنوبی و پرستار شاغل در بخش NICU بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد در ادامه افزود:

یکی از اختراعات دیگر تیم پرستاری ما به نام برست هولدر می‌باشد که نمونه این ابزار در داخل و خارج از کشور وجود ندارد و در جهت رفع بخشی از چالش‌های شیردهی در مادران با پستان‌های بزرگ و سنگین و احتقانی جهت جلوگیری از انسداد راه هوایی و خفگی نوزاد می‌باشد که زیر پستان مادر قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای پستان را لیفت می‌کند که به‌وسیله آن مادر می‌تواند نه‌تنها به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه نگرانی از بسته شدن راه بینی و دهان نوزادش به فرزند خود شیر بدهد بلکه چفت شدن (لچ) خوبی برقرار می‌شود و به‌این‌ترتیب به سمت شیر خشک نمی‌روند.

 

 

کارشناس مرکز نوزادان ابریشم در ادامه افزود: در بین کشورهای شرکت‌کننده در این رویداد بین‌المللی فقط دو کشور موفق به دریافت جایزه ویژه مرکز جهانی مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) شدند که یک بانو از کشور کره جنوبی بود و دوم تیم سه‌نفره پرستاری مرکز نوزادان ابریشم از ایران در آن شرکت داشتند.

عضو تیم مخترعین مرکز نوزادان ابریشم در ادامه از تاثیر و نقش خانواده در موفقیت خود گفت و افزود: از پدر و مادر پرستار و مخترع خود تشکر می‌کنم که در کنار آن‌ها توفیق حضور در یک کسب‌وکار موفق خانوادگی حوزه سلامت را داشته و نقش‌آفرینی می‌کنم. آن‌ها نقش والایی در شکوفایی استعدادم داشتند که توانستم برای پرستاری کشور در کنار آن‌ها افتخاری کسب نمایم.

 

تقدیرنامه ریاست مجلس شورای اسلامی

 

وی در پایان از مراکز دانشگاهی، مسئولین دست‌اندرکار و صاحبان صنایع خواست که به مخترعین جوان حوزه سلامت اهمیت بیشتری دهند و از دستاوردهای آن‌ها در جهت تأثیرگذاری در ارائه خدمات نوآورانه به مردم حمایت کنند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8458

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.