3

کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه ندهید!/ خلاف قانون است

  • کد خبر : 8365
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه ندهید!/ خلاف قانون است
اگر کسی برود بانک یا یک اداره و سازمانی برای تشکیل پرونده، باید حداقل از تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی‌اش فتوکپی بگیرد و تحویل مأمور تشکیل‌دهنده پرونده بدهد؛ در غیر این صورت کارش راه‌ نمی‌افتد و دستش هم به هیچ‌جا بند نیست.

به گزارش شرق‌نگار، اقتصادنیوز نوشت: این در حالی است که بارها و بارها هم بانک مرکزی و هم سازمان ثبت احوال اعلام کرده‌اند که دریافت کپی مدارک هویتی از افراد، خلاف قانون بوده و ممنوع است و کسی نباید چنین درخواستی از مردم بکند.

دلیلش هم واضح است، با اتصال تمامی سامانه‌ها به ثبت احوال، دیگر لزومی به دریافت کپی مدارک شناسایی افراد نیست و هر سازمان و ارگانی می‌تواند به‌راحتی و به‌صورت الکترونیکی به مدارک افراد دسترسی داشته باشد.

پذیرش و جایگزینی استعلام الکترونیکی و حذف مستندات کاغذی نه‌تنها کار خود سازمان‌ها و بانک‌ها را راحت‌تر می‌کند، بلکه مردم را هم از کپی‌گرفتن خلاص کرده و هزینه اضافه و رفت‌وآمدهای بی‌خودی را کاهش می‌دهد. رئیس سازمان ثبت احوال کشور هم می‌گوید سرویس‌های ثبت احوال به‌صورت پوششی و برای تمامی دستگاه‌هاست و اگر دستگاهی ادعا می‌کند سرویس ثبت احوال قطع است، قطعاً سایر دستگاه‌ها هم باید بگویند سرویس آنها هم قطع است؛ زیرا سرویس ثبت احوال برای تمام دستگاه‌هاست و قابل ذکر است که ثبت احوال رتبه دوم پاسخ‌دهی را کسب کرده است، بنابراین اینکه کارمند بانک یا هر سازمانی ادعا می‌کند سیستم قطع است و باید از مدارک‌تان فتوکپی بگیرید را جدی نگیرید.

معمولا مردم برای اینکه کارشان راه‌بیفتد و دچار دردسر نشوند، تخلف را گزارش نمی‌کنند، اما این کار باعث می‌شود که قانون به‌راحتی زیرپا گذاشته شود و افراد دیگر هم به دردسر بیفتند، بنابراین درصورت مواجهه با چنین تخلفاتی ساکت نمانید و حتما موضوع را اطلاع‌رسانی کنید تا به این تخلف آشکار رسیدگی شود.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=8365

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.