5

ضرورت توجه به تولید زعفران ارگانیک در ایران

  • کد خبر : 4711
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
ضرورت توجه به تولید زعفران ارگانیک در ایران
ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است و ضرورت توجه به تولید زعفران ارگانیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرق‌نگار: ضرورت توجه به تولید زعفران ارگانیک

با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است و استان خراسان بویژه شهرستان تربت‌حیدریه قطب تولید زعفران ایران می‌باشد، جایگاه استفاده از شیوه‌های جدید و علمی که در دنیا کاملا شناخته شده است، برای کشاورزان و تولیدکنندگان این منطقه ضرورتی کاملا جدی است.

در واقع بیش از همه چیز برای کشاورزان این منطقه  فکر و ایده جدید و شیوه‌های نوین و علمی و استفاده از یک الگوی مناسب کشت زعفران موضوعیت دارد و با توجه به موقعیت ویژه استان خراسان به سبب نوع اقلیم و همچنین نزدیکی به بازارهای منطقه ای نیاز به تولید با روش اصولی بیش از پیش احساس می شود.

در این میان نقش متولیان امر و تولیدکنندگان عمده و با تجربه در ترویج این ایده‌های جدید نقشی مهم و تأثیرگذار است، ازطرف دیگر دلگرم نگاه داشتن کشاورزان و تشویق آنان به تغییر در شیوه‌های کاشت محصولات نیز در این چرخه تا حدود زیادی موثر است.

متأسفانه در سال های اخیر در کاشت انواع محصولات کشاورزی ، استفاده از انواع سموم و مواد شیمیایی در میان کشاورزان شدت گرفته است که با توجه به از دست دادن تدریجی بازارهای صادرات به همین دلیل و سخت گیری های بهداشتی و رعایت آزمایش سلامت محصولات اکنون کاشت و برداشت محصولات کشاورزی ارگانیک راه جدیدی را برای کشاورزان گشوده است که در این شیوه جدید محصولات کشاورزی با توجه به امنیت غذایی و سلامت بیشتر تهیه و توزیع می شود.

در سال های اخیر ، همزمان با افزایش سطح زیر کشت زعفران، تولید آن نیز افزایش چشمگیری یافته است.  امروزه در جهان، تولید محصولات ارگانیک صنعتی بسیار قانونمند مطرح است و در حال حاضر دربسیاری از کشورها چون  اتحادیه اروپا، ایالات متحده ، کانادا، ژاپن و در بسیاری از کشورهای دیگر حرکت به سمت مصرف محصولات ارگانیک شکل گرفته و به علت  تأثیرات نامطلوب و آسیبهای ناشی از مصرف انواع کودهای شیمیایی، سموم و هورمونها در تولید مواد غذایی حرکت به سمت تولید زعفران ارگانیک میتواند تضمین کننده رقابت بدون رقیب ایران در بازارهای خارجی این محصول و از آن مهم تر ارتقای سلامت مصرف کنندگان و حفظ محیط زیست و مزارع کشت این محصول در ایران باشد.

کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانیک هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثیر بسیار زیادی بر افزایش سلامت دارد.

علاوه بر مزایای سلامتی، زیست محیطی و اقتصادی تولید و مصرف محصولات ارگانیک، کشاورزی ارگانیک ازلحاظ اجتماعی نیز منافع زیادی ازجمله استفاده از نهاده های ارزان و غیر وارداتی و نیز تکیه بیشتر به نیروی کار و افزایش فرصتهای شغلی را دارد.

مفهوم تولید ارگانیک

در واقع تولید زعفران ارگانیک،  شیوه ای از کشاورزی است که طی آن در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته بندی ای محصول از کود شیمیایی استفاده نمی شود و زعفران بدون دخالت یا بدون مصرف آفت کشها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد..

بهمین دلیل محصولات ارگانیک در جهان جایگاه خاص خودش را دارد و ارزش مواد غذایی محصول کشت ارگانیک بالاتر از بقیه محصولات است.

پروژه تولید زعفران ارگانیک در شرکت آرنیکا کیان توس

ازآنجا که ارائه محصول ارگانیک مطابق با استانداردهای بین المللی یک ضرورت است و با وجود اینکه بازار جهانی بشدت خواهان زعفران کاملا ارگانیک است، شرکت آرنیکا کیان توس تلاش می کند زعفرانی ارگانیک مطابق با استانداردهای اروپا تولید نمایند. از طرفی تولید محصول ارگانیک زعفران نیازمند انجام تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری و بسته بندی مطابق با استانداردهای تعیین شده می باشد و نیاز است در تمامی مراحل مورد نظر دقت شود تا طبق استانداردهای بین المللی عملیات تولید ، فراوری و بسته بندی انجام گیرد.

اصلاح الگوی کشت و تولید زعفران ارگانیک از جمله دغدغه های مهم شرکت آرنیکا کیان توس بوده است و لذا از سال ۱۳۹۰ پروژه تولید زعفران ارگانیک را با استفاده از فراد متخصص در این حوزه آغاز نمود و پس از مطالعه و بررسی روشهای مناسب کشت و آبیاری به یک الگوی مناسب کشت در زمینه تولید زعفران دست یافت که با اجرای آن توانست نتایج بسیار خوبی را در این زمینه بدست آورد.

این شرکت موفق شد در سال ۱۳۹۴ گواهی تاییدیه مرحله T3 ( مرحله گذار ) و  در سال ۱۳۹۵ گواهی تولید و فراوری و صادرات زعفران ارگانیک را از شرکت بازرسی مورد تایید اروپا دریافت کند .

امید است در سایه تلاش و همت تمامی کشاورزان و تولیدکنندگان، جهت  تولید زعفران ایرانی ارگانیک و معرفی آن به بازارهای جهانی برانجام مطالعات علمی و پژوهشی کاربردی، گام های موثری برداشته شود.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.