13
نویسنده و بازیگر سینمای خراسان و کشور بیان کرد:

بودجه اختصاص‌یافته در استان باید در اختیار هنرمندان همین منطقه قرار بگیرد

  • کد خبر : 3425
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
بودجه اختصاص‌یافته در استان باید در اختیار هنرمندان همین منطقه قرار بگیرد
جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر استان خراسان و شهر مشهد به شرح مشکلات این قشر پرداخته و معتقدند که این استان با وجود ظرفیتهای فراوان هنری و همچنین شخصیتهای برجسته و شاخص نتوانسته جایگاه واقعی خود را در عرصه ملی تثبیت کند.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، یک بازیگر تئاتر و سینما در خراسان رضوی روز دوشنبه در این خصوص گفت: علت این که سینمای استان با وجود ظرفیتهای فراوان خود نتوانسته جایگاهش را در بدنه سینمای کشور پیدا کند عدم همدلی لازم بین هنرمندان و فعالان سینمایی خود استان است.

رضا صابری افزود: یک گروه از دست اندرکاران سینمای استان صفر تا ۱۰۰ یک فیلم را تولید می کنند و فقط یک هنرمند تهرانی در آن مشارکت می نماید آن وقت آن فیلم یک اثر ملی می شود در صورتی که در این استان تولید شده است.

وی اضافه کرد: باید این باور ایجاد شود که اگر پروانه ساختی برای یک فیلم در خراسان رضوی صادر می شود باید این پروانه در همین استان اجرا شود و آن موقع است که فرهنگ خراسان و دست اندرکاران سینمای این استان شناخته می‌شوند همچنین اگر بودجه‌ای برای ساخت فیلم در این استان اختصاص می‌یابد باید هنرمندان این استان در اولویت قرار گیرند.

حمایت نکردن مسوولان شهری مشهد از بازیگران و هنرمندان سینما

یکی دیگر از بازیگران سینمای خراسان رضوی نیز با انتقاد از عدم حمایت مسوولان شهری از بازیگران و هنرمندان سینما گفت: پارسال زمانی که فیلم “عکس پاییزی” را می ساختم به شهرداری برای حمایت از فیلم، نامه نوشتیم و گفتیم که موضوع فیلم درباره جانبازی است که بعد از ۳۰ سال با مادرش روبه رو می شود.

علیرضا سوزنچی افزود:مسوولان شهرداری گفته بودند که “سوزنچی” کیست و نمی شناسیمش، منی که ۴۵ سال در عرصه بازیگری این شهر فعالیت داشتم را نمی شناختند که این باعث تاسف است.سپس با شورای شهر مشهد گفت و گو کردیم که مسوولان وقت شورا گفتند که موضوع فیلم “عکس پاییزی” در بخش شهری نمی گنجد.

وی اضافه کرد: همه شهرداریها در کل دنیا به بخشهای فرهنگ و هنر شهر از بعد مادی و معنوی کمک می کنند اما هنرمندان مشهدی جایگاهی در حمایتهای شهرداری ندارند و حتی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر و سینما هم دعوت نمی کنند که در بخشهای مرتبط با هنر اظهارنظری کنند و بتوانند مسوولان را در تصمیم گیریها یاری دهند.

مصطفی احمدی فر کارگردان فیلم نیز در خصوص موضوع فیلمنامه این کار اظهار کرد: بلندتر از همه درخت ها در خصوص زندگی جوان کوتاه قامتی است که بعنوان پزشک در یکی از روستاهای اطراف مشهد به خدمت مشغول می شود اما به دلیل مشکل جسمانی که دارد در ابتدا مردم به راحتی نمی توانند او را در آنجا و آنهم در کسوت پزشک بپذیرند و برخورد خوبی با او ندارند، اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه این شخصیت، محبوبیت خاصی بین مردم روستا پیدا می کند.

احمدی فر با بیان اینکه این فیلم اولین اثری است که قهرمان اصلی آن یک کوتاه قامت است عنوان کرد: می توانم بگویم استارت اولیه ساخت این فیلم سال ۹۷ در ذهن من شکل گرفتف همان زمانی که انجمن کوتاه قامتان ایران با مرکزیت تهران در مشهد نیز راه اندازی شد. من هم با توجه به ارتباطات نزدیکی با این قشر جامعه داشتم و از نزدیک شاهد مشکلات و نیز توانمندی های این عزیزان بودم تصمیم گرفتم روزی صدای انها را به گوش مردم برسانم تا شاید از این طریق نقشی در تغییر نگاه جامعه نسبت به این افراد داشته باشم.

این کارگردان جوان که سابقه ساخت ۴ فیلم دارد و دستیاری و تولید در پروژه های فیلمسازی را در کارنامه ی فیلمسازی اش دارد با اظهار ناامیدی از روند فیلمسازی در مشهد عنوان می کند: در این شهر هیچگونه رتبه بندی برای ارزیابی یک فیلمساز وجود ندارد و این روند باعث ناامیدی هنرمندانی می شود که صادقانه تلاش کرده اند در شهرخودشان و با بکارگیری از ظرفیت و هنرمندان بومی این شهر به خلق اثرشان بپردازند و اینگونه است که راه برای مهاجرت ک هنرمند باز می شود.

تشکیل انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

یک فعال سینمایی و تهیه کننده فیلم “بلندتر از همه درختها” هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد حمایتهای مالی و معنوی مسوولان از فیلمها را ضروری دانست و گفت: انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد تشکیل شده و درصدد است که واقعا جایگاه خراسان رضوی را در تولیدات سینمایی ارتقا دهد هم اینک بیشتر فعالان سینمایی در تهران اهل خراسان رضوی هستند یا کار خود را از این استان آغاز کرده اند و علت آن که در استان نمانده اند عدم حمایتهای لازم بوده است.

غلامحسین حیدری با انتقاد از سپردن اغلب کارهای تولیدی فیلم به کارگردانان تهرانی و بها ندادن به فعالان سینما در خراسان رضوی افزود: کارگردان های تهرانی گاه تولیداتشان به دلیل آشنا نبودن با فرهنگ خراسان رضوی قابل پخش نیست اما باز هم بیشتر مورد اقبال مسوولان برای سپردن کارهای تولیدی قرار می گیرند.

ضعف سینمای خراسان رضوی در پرداختن به شخصیتهای الگویی این استان

این تهیه کننده فیلم با اشاره به ضعف سینمای خراسان رضوی در پرداختن به شخصیتهای الگویی یا اسطوره ای این خطه گفت: این استان به مراتب الگوها و اسطوره های تاریخی و فرهنگی و مذهبی بیشتری از سایر نقاط کشور دارد اما متاسفانه موفق نشده ایم بخشی از برنامه های شبکه های سراسری سیمای کشور را به تولیدات سینمایی یا تلویزیونی مربوط به الگوها و اسطوره های این استان اختصاص دهیم.

حیدری افزود: حتی شهدای عرصه دفاع مقدس خراسان رضوی مانند شهید کاوه در کشور اسطوره یا الگو بوده و گاه جایگاه فراملی دارند و اگر هم تولید فیلمی در این بخش انجام گرفته چندان قوی نبوده است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.