12
رئیس پارک علم و فناوری خراسان عنوان کرد:

تلاش برای رسیدن به ۴۰۰ هزار شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور

  • کد خبر : 1116
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
تلاش برای رسیدن به ۴۰۰ هزار شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت ما باید برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۰۰ هزار شرکت تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر رضا قنبری در حاشیه مراسم افتتاحیه و رونمایی نمایشگاه مجازی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار خراسان رضوی اظهار داشت: بسیار خوب است که تمام گروه‌هایی که به زنجیره و اکوسیستم نوآوری کمک می‌کنند در یک فضای مشترک و زیر یک سقف به اندازه یک استان جمع شده‌اند و در کنار هم تمام تلاش‌های یک ساله‌شان را مرور می‌کنند.

وی افزود: این تلاش‌هایی که در این نمایشگاه افراد به مرور آن‌ها می‌پردازند نشان دهنده تلاش‌هایی است که از سالیان گذشته آغاز شده و این‌ها بذرهایی است که در دهه ۶۰ در دانشگاه فردوسی و باقی دانشگاه‌ها گذاشته و حال در این بحران کرونا رشد کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: ما توانستیم در طول چند هفته به وسیله فناوران و نوآوران استان برای تمامی کشور یک آسودگی خاطر در برخی از موارد مربوط به بیماری کرونا به وجود آوریم و این نتیجه نهالی است که سالیان قبل کاشته شده و اینکه ما توانستیم امسال محصول این نهال را در یک دوران بسیار سخت به چابکی برداشت کنیم. ما باید برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۰۰ هزار شرکت تلاش کنیم.

وی تشریح کرد: زمانی که تنها چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داشته مقام معظم رهبری چنین فرمایشی داشته‌اند و این مورد نشان دهنده این است که باید تلاشمان را در این حوزه ۱۰۰ برابر کنیم و سرمایه‌هایی را در روزگاران اول علم و دانش که تبلور آن‌ها در این نمایشگاه دیده خواهد شد بگذاریم و انشالله در سالیان آینده شاهد رشد عظیمی باشیم.

در ادامه این مراسم مهندس ایمان شریعتی، مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان نیز بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی به صورت مجازی برگزار شد. محصولات و دستاوردهای شرکت‌های فناور دانش بنیان و پژوهشگران از مجموعه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در قالب یک وب سایت در دسترس بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مطابق روال هر ساله مجموعه‌ای از دستاوردها که شاخص‌های ویژه‌ای دارند را در افتتاحیه نمایشگاه رونمایی می‌کنیم. در سال جاری با توجه به این که امکان برگزاری مراسم افتتاحیه رونمایی از دستاوردها به صورت حضوری فراهم نبود، به صورت مجازی این مراسم را برگزار کردیم.

مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: از مجموع ۵۵ طرحی که به دست ما رسیده، ۲۲ عنوان طرح در کمیته تصمیم‌گیری ستاد هفته پژوهش برگزیده شد که این مجموعه در حضور معاون استاندار و روسای دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری خراسان رضوی و سایر دانشگاه‌ها ارائه شد.

شریعتی گفت: بیش از ۱۰۰ نفر در فضای اسکای‌روم افتتاحیه حضور داشتند. البته این آمار به غیر از نفراتی است که به صورت لایو از طریق اینستاگرام پارک علم و فناوری شاهد رونمایی از دستاوردهای برتر خراسان رضوی بودند. هر ساله پذیرای چنین جمعیتی به صورت حضوری بودیم که این امکان در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا فراهم نبود.

همچنین کوکب موسوی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: رستاخیز علمی کشور و چند دهه تلاش و دستاوردهای دانش و فناوری ما منجر به این شد که ایران از بین ۲۰۰ کشور به رتبه شانزدهم برسد و ما از تمام بزرگوارانی که در این حوزه فعالیت‌ کرده‌اند سپاسگزاریم، البته ما نیز هر کدام باید به نوبه خود فعالیتی را در این خصوص انجام دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: توجه به پژوهش و استفاده از دستاوردهای پژوهشی نیز از مواردی است که مقام معظم رهبری بر کسب آن‌ها در رستاخیز علمی تاکید داشته و یکی از فعالیت‌های بیانیه گام دوم است. در همین راستا ما نیز به عنوان کارگروه آموزش و پژوهش استان در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و موزه‌ها از ارائه دستاوردها به جامعه و جهان که به دنبال تجاری سازی دانش‌ها با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد هستند با کمک دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری حمایت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: یکی از نمودها نمایشگاه‌ها است، هر ساله روال بر این است که نمایشگاه در آذرماه برگزار شود، اما امسال به دلیل شرایط خاص و جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم بر آن شد تا نمایشگاه به صورت مجازی همزمان در سراسر کشور به انجام برسد. در همین راستا فراخوانی زده شد و بر اساس اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ آذر ماه ثبت نام آغاز شد و این برنامه دستاوردهای پژوهشی استان در قالب تیزرهای تبلیغاتی، همکاری‌های شهرداری و همچنین صداوسیما انعکاس پیدا خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: نمایشگاه به صورت مجازی این فرصت را برای ما به وجود آورد که یک رویکرد دیگری نسبت به پژوهش صورت گیرد، در سال‌های گذشته که نمایشگاه پژوهش در قالب یک فضای فیزیکی در دانشگاه و محل نمایشگاه‌ها انجام می‌شد، مخاطبان محدودتری مراجعه می‌کردند و مشتریان خاص خود را داشت، اما با برگزاری نمایشگاه امسال در فضای مجازی ما پژوهش را به منازل بردیم و این به معنای ترویج فرهنگ پژوهش است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.