8
مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران:

اوضاع جمعیتی کشور در سال های آینده چالش برانگیز خواهد بود

  • کد خبر : 1830
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
اوضاع جمعیتی کشور در سال های آینده چالش برانگیز خواهد بود
مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفت: در حال حاضر بیشترین سهم جمعیت ما در بازه میان سالی خود قرار دارد و اوضاع در سالهای آینده چالش برانگیز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، در ادامه سلسله نشست‌های مجازی مبنا که به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای در مشهد برگزار شد، صبح امروز علی اکبر محزون؛ مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران با اشاره به آمارهای جمعیتی و جمعیت جوان در اندیشه حضرت آیت ا…خامنه ای گفت: سیاست های کلی جمعیت امسال هفتمین سال خود را پشت سر گذاشت که این سیاست ها در متن ابلاغی رهبری به قوای مختلف به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و جمعیت جوان به عنوان ظرفیت امیدبخش کشور می پردازد.
وی افزود: در حوزه جمعیت رتبه کشور ما در آسیا رتبه نهم است و در منطقه بعد از پاکستان و مصر رتبه سوم را داریم و در بخش بزرگی جمعیت در حال حاضر کشور ما در میان ۲۰ کشور اول دنیا است.
موضوعی که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، پویندگی و جوانی کشور است که آن را به عنوان یک امتیاز و فرصت می دانند چرا که رشد اقتصادی را بر حسب جمعیت بر بهره وری محاسبه می کنند و در پنجره جمعیتی فرصت افراد تولید کننده بیشتر از افراد تحت تکفل است که از آن به عنوان فرصت طلایی یاد می شود.
وی با بیان ویژگی های پنجره جمعیتی گفت: سود جمعیتی به کشورهایی که در پنجره جمعیتی قرار می گیرند، تعلق می گیرد و در بررسی های بین المللی اروپا از این پنجره خارج شده است و آمریکا و آسیا هنور در این پنجره جمعیتی قرار دارند و آفریقا هنوز به آن نرسیده است. جایی که درآمد فرد بیشتر از مصرف آن است موج جمعیتی با سود جمعیتی همراه است.
در سیاست های کلی جمعیت علاوه بر بحث کمی به بحث کیفی جمعیت نیز پرداخته شده است و هدف گزاری کلانی صورت گرفته است تا مقاطعی که کاهش جمعیت داشته ایم، جبران شود.
محزون با اشاره به مداخلاتی که در سال های مختلف در بحث جمعیتی شکل گرفته است، گفت: متاسفانه شعارها و قوانینی در کشور شکل گرفت که موارد اینچنینی سبب شد روند موالید کاهشی شود که این کاهش موجب تحیر جمعیت شناسان شد.
وی با بیان اینکه تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ باید متوقف می شد، گفت: در کتابی بین المللی که در مورد جمعیت نوشته شده است، بزرگترین و سریعترین کاهش باروری ثبت شده در ایران رقم خورده که حتی در جهان یک رکورد محسوب می شود.
مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفت: تمام سناریوی های جمعیتی حاکی از کاهش نرخ رشد باروری دارد و در حال حاضر بیشترین سهم جمعیت ما در بازه میان سالی خود قرار دارد. کشور ما تا سال ۷۵ بیشترین سهم جمعیت ۱۵ تا ۲۹سال را داشت اما بعد از آن بیشترین سهم مربوط به میانسالان است و اوضاع در سال های آینده چالش برانگیز خواهد بود.
وی افزود: اگر یک حد نساب ۳۰ را برای میانسالگی قرار بدهیم، استان های گیلان، مازندران، تهران و مرکزی کم ترین نرخ باروری و بیشترین نرخ میانسالی را دارند و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بیشترین نرخ باروری و کم ترین نرخ میانسالی را دارند.
در یک پژوهش فرزندان مورد انتظار خانواده ها بالای سطح جانشینی به دست آمد ولی در عمل کمتر از آن فرزند می آورند که باید در این خصوص دغدغه های خانواده ها کاهش پیدا کند و عوامل و موانع رفع شود.
مستندات حاکی از آن است که از بیرون کشور هم برنامه ریزی هایی برای کاهش جمعیت کشور صورت می گیرد و اگر این روند ادامه پیدا کند جایگاه جمعیتی ایران روند سریعی را طی می کند و به رده ۳۸ نزول می کند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.