8

پیش بینی قیمت دلار پس از قطعنامه شورای حکام علیه ایران

  • کد خبر : 4328
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
پیش بینی قیمت دلار پس از قطعنامه شورای حکام علیه ایران
قیمت دلار پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کدام سمت خواهد رفت؟

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، افزایش انتظارات تورمی و سرگردانی در احیای برجام باعث افزایش قیمت دلار در مدت اخیر شد. حال قظعنامه شورای حکام محرک جدیدی است که احتمال حرکت دلار در چند کانال‌ بعدی را بالا برد.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فضای آینده بشدت غبارآلود است و دیدگاهی که بشود با آن آینده را پیش‌بینی کرد تقریبا وجود ندارد.

او ادامه داد: پیش از این قیمت دلار در یک یا دو کانال بالاتر پیش‌بینی می‌شد . اما اکنون وجود مواردی مثل احتمال لغو برجام، آزادسازی قیمت‌ها و میزان انتظارات تورمی در جامعه باعث شده زاویه‌ دید ابتدای سال دچار تغییر شود. محرک این روزهای بازار دلار انتظارات تورمی است که بیشتر ریشه در بعد اجتماعی دارد.

قیمت دلار مبتنی بر برجام است

پیش از این نیز احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی در مورد قیمت دلار گفت: قیمت دلار مبتنی بر برجام است. اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، دلار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؛ زیرا در این حالت کشور با محدودیت‌های جدید تحریمی از جمله عدم امکان صادرات نفت مواجه می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی کسری بودجه وجود دارد که باعث افزایش میزان نقدینگی می‌شود.

اشتیاقی درباره عامل کنترل نرخ دلار اظهار کرد: بنابراین تنها عاملی که می‌تواند صعود قیمت دلار را متوقف کند احیای برجام است.

مریم محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی، نیز روند دلار را در بلندمدت صعودی دانست.

چه خبر از برجام؟

به نقل از فارس، سه کشور اروپایی، بامداد جمعه (۲۰ خرداد/ ۱۰ ژوئیه) بیانیه جدیدی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و برجام  منتشر کردند.

در پی تحولات روزهای اخیر که به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجامید، سازمان انرژی اتمی کشورمان اقدامات متقابلی را از جمله خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی در تاسیسات هسته‌ای را با اطلاع به گروسی، رئیس آژانس، در دستور کار قرار داد.

تنها ساعاتی پس از آغاز اجرای این اقدامات، سه کشور اروپایی طرف برجام با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند تا با متوقف کردن این اقدامات به میز مذاکره برگردد.

دولت‌های سه کشور اروپایی، در این بیانیه گفته‌اند: «ما- دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- از آوریل ۲۰۲۱ به همراه سایر طرف‌های برجام و ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، به صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم.».

در این بیانیه آمده است: «از مارس ۲۰۲۲ توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند روی میز قرار گرفت.».

در ادامه آمده است: «ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفت متأسفیم. از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.».

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.