12

هدف رئیسی از سفر پنجشنبه به قطر چیست؟

  • کد خبر : 3770
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
هدف رئیسی از سفر پنجشنبه به قطر چیست؟
مقامات قطری تا چند روز دیگر میزبان ابر صادرکنندگان انرژی جهان از جمله رئیس‌جمهور کشورمان در دوحه خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، امیر قطر هفتم بهمن ماه امسال معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کشورش راهی تهران کرد تا دعوت‌نامه حضور رییس‌جمهور کشورمان به‌عنوان مهمان ویژه‌ اجلاس گازی قطر را تقدیم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کند.

ایران بعد از روسیه دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است و قطر در رتبه سوم قرار دارد و بزرگ‌ترین منبع مشترک طبیعی گاز جهان نیز در اختیار ایران و قطر قرار دارد.

قطر در سال‌های اخیر بارها میزبان مسئولان ارشد کشورمان بوده و تلاش کرده سطح روابط دو کشور را در حد مطلوب نگه دارد.

قطری‌ها همواره سیاست حسن همجواری ایران در سال‌های اخیر را ستوده‌اند که مهم ترین آنها سال ۲۰۱۷ در بحبوحه تنش بین قطر و عربستان بود که ایران با وجود تحریم قطر از سوی شیخ‌نشینان حاشیه خلیج فارس، با باز گذاشتن راه هوایی و ارسال مواد غذایی به قطری‌ها کمک و آنها را از بحران خارج کرد.

اکنون با سفر رئیسی روابط دیرینه‌ و سنتی ایران و قطر وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و یکی از مهم ترین دستاوردهای این سفر علاوه بر شرکت منتخب ملت ایران‌ در اجلاس مهم گازی جهان، تلاش برای افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.