3

استقرار ۶ هزار نیروی پلیس در مرز بین اقلیم کردستان عراق با ایران و ترکیه

  • کد خبر : 6216
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
استقرار ۶ هزار نیروی پلیس در مرز بین اقلیم کردستان عراق با ایران و ترکیه
وزیر کشور عراق از استقرار ۶ هزار نیروی پلیس در مرزهای اقلیم کردستان با ایران و ترکیه خبر داد و گفت: مرزهای کشور خط قرمز ما است و از کنترل آنها غافل نمی شویم.

به گزارش شرق‌نگار به نقل از پایگاه خبری کردستان ۲۴ امروز(یکشنبه) به نقل از «عبدالامیر الشمری» افزود: تصمیمی برای کنترل مرزهای عراق با کشورهای ایران و ترکیه و اتخاذ تدابیری برای کنترل این مرزها گرفته شد و در راستای کنترل مرز کشور با ترکیه و ساخت پاسگاه‌ها، نصب دوربین و ساخت بُرج دیده بانی بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص با طرف ترکی هماهنگی شده است افزود: مقامات ترکیه ۱۷ مکان را برای ایجاد پایگاه در امتداد مرز با ترکیه شناسایی کرده اند.

وزیر کشور عراق ادامه داد: در حال هماهنگی با ترکیه هستیم تا نوار مرزی را به رغم اینکه منطقه‌ای ناهموار و کوهستانی است را کنترل کنیم.

الشمری در خصوص مرز با سوریه گفت: بین مرز با ترکیه حصار بتنی به طول ۶۵ کیلومتر در سنجار نصب شده است.

وی اظهار داشت: ما یک پروژه نظارتی پیشرفته داریم که آن را شروع کرده‌ایم و به زودی کار کنترل مرز عراق با همه کشورها را آغاز خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مرز عراق خط قرمز ما است و ما از آن غافل نمی‌شویم و با همکاری با همه کشورها به دنبال جلوگیری از نفوذ و قاچاق هستیم.

وزیر کشور عراق با بیان اینکه بیش از ۶ هزار نیروی پلیس در پاسگاه‌های مرزی بین اقلیم کردستان و کشورهای ایران و ترکیه حضور دارند و افزود: در این خصوص هماهنگی با اقلیم کردستان عراق ادامه دارد و نیروهای پیشمرگه بخشی از عملیات کنترل مرز را برعهده دارند و در این خصوص مرکز هماهنگی بین فرماندهی نیروهای مرزی عراق و پیشمرگه وجود دارد.

استقرار ۶ هزار نیروی پلیس در مرز بین اقلیم کردستان عراق با ایران و ترکیه

پیشتر وزیر امور داخلی دولت محلی اقلیم کردستان عراق با اذعان به وجود گروههای مسلح غیر قانونی در مناطق مرزی، گفت که این دولت محلی مصمم است تا مشکل وجود گروه های مسلح غیرقانونی مستقر در مناطق مرزی اقیلم کردستان عراق را حل کند.

«ریبر احمد» در مراسمی به مناسبت واگذاری ناحیه «سیدکان» به منطقه سوران اقلیم کردستان عراق گفته بود: امیدواریم بتوانیم این مشکلات را در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق که بین کشورهای همسایه و گروه‌های حاضر در آنجا وجود دارد، حل و فصل کنیم.

اعتراف این مقام اقلیم کردستان عراق به حضور گروههای مسلح غیرقانونی در مناطقی از این اقلیم به ویژه مناطق مرزی با جمهوری اسلامی ایران پس از آن بیان می‌شود که پیش از این، مقامات این اقلیم وجود این گروه‌ها در خاک خود را انکار می‌کردند.

در این پیوند، «جبار المعموری» از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق ۱۲ آبان امسال در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه با بیان اینکه اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق است و زیر چتر قانون اساسی این کشور که همه فرزندان کشور بر آن توافق کردند، قرار دارد، گفته بود: یکی از مفاد قانون اساسی عراق این است که وجود هرگونه مقرهای مسلحی که امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، ممنوع است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ مقر مشکوک نیروهای مختلف که بیشتر آن‌ها مسلح هستند در اقلیم کردستان عراق وجود دارد، افزوده بود که این مقرها سرزمین عراق را در عرصه مشکلات قرار می‌دهند.

این رهبر جریان ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق خواستار لزوم تعطیلی این مقرها و جلوگیری از هرگونه فعالیت علیه کشورهای همسایه شده بود.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=6216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.