6
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی:

ثبت اسناد و املاک پیشرو در ارائه خدمت جهادی، توسعه خدمات الکترونیکی و تحقق توسعه پایدار

  • کد خبر : 4463
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۳۰
ثبت اسناد و املاک پیشرو در ارائه خدمت جهادی، توسعه خدمات الکترونیکی و تحقق توسعه پایدار
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: ثبت اسناد و املاک جزو دستگاه هایی است که اکثر آحاد مردم به نوعی با آن ارتباط رسمی و تنگاتنگی دارند و با بیش از یکصد سال فعالیت از قدیمی ترین دستگاه های خدمت رسان در کشور می باشد.

شرق‌نگار: محمد نخعی مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به تنوع و حجم بالای خدمات ثبتی که تمامی افراد جامعه با آن سر و کار دارند گفت ثبت اسناد واملاک با اتخاذ سیاست ها و تدوین برنامه های کارآمد با محوریت فناوری اطلاعات و اصلاح فرآیند ها و به کار گیری فناوری های نوین به منظور مکانیزه نمودن امور از طریق سامانه های الکترونیکی ، ایجاد وساماندهی بانک های اطلاعاتی و فراهم نمودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب در جهت استقرار ثبت نوین گام های اساسی

درسال های اخیر برداشته است.

وی همدلی و همراهی کارکنان ثبت اسناد واملاک در سال ۱۴۰۰ در مسیر تحقق اهداف و سیاست های سازمانی خصوصا  ارائه خدمات جهادی در راستای صیانت از حقوق عامه و تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی را کم نظیر برشمرد و تثبیت قریب به ۶۰ درصد از اراضی ملی استان در یک سال گذشته را نتیجه این تلاش جهادی برشمرد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در تشریح عملکرد اداره کل متبوعش دریک ساله ۱۴۰۰  بیان داشت :

افزایش ۲ هزار و ۱۹۰ درصدی وصول مطالبات بانک ها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در ادامه گفت در سال گذشته ،۳۵۵ هزار و ۲۶ میلیارد ۸۱۳ میلیون ریال مطالبات بانک های دولتی و موسسات مالی و اعتباری استان توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی وصول شده است که این میزان نسبت به ۱۵ هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد ۲ هزار و ۱۹۰ درصدی را نشان می دهد. شایان ذکر است از کل مبلغ وصولی در سال قبل مبلغ۷۳ هزار و ۹۰۲ میلیارد ۷۹۴ میلیون ریال مطالبات معوقه بانک های دولتی و ۲۸۱ هزار و ۱۲۴ میلیارد  و ۱۸ میلیون ریال مطالبات معوقه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی استان می باشد که توسط شعبه های اجرای واحد های ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی وصول شده است.

کاهش ۱۳٫۲۵ درصدی معاملات رسمی غیرمنقول

نخعی با اعلام کاهش ۱۳٫۲۵ درصدی ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و کاهش ۶۳٫۶۴ درصدی ثبت رسمی معاملات اموال منقول در استان اظهار داشت در این مدت ۸۵ هزار و ۹۹۱ مورد از معاملات اموال غیر منقول و ۱۰۶ هزار و ۷۵۸ مورد از معاملات اموال  منقول و نیز ۶۹۵ هزار و۷۷۹  مورد وکالت و ۳۶۵ هزار و ۸۷۴ گواهی امضا در ۵۵۸  دفتر خانه اسناد رسمی فعال استان به ثبت رسیده است که در مجموع ۴ درصد کاهش نسبت به سال ماقبل را نشان می دهد.

صدور بیش از ۲۸۶ هزار سند مالکیت تک برگ

وی در خصوص صدور اسناد مالکیت دریک ساله گذشته گفت :در اجرای وظایف ذاتی تا پایان سال ،تعداد ۲۸۶هزار و ۴۸۵ سند مالکیت برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوق در سطح استان صـادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، ۱۰٫۲۴درصد افزایش داشته است .

همچنین در این مدت ۱۷۰ هزار و ۷۹ خلاصه معامله الکترونیکی ثبت و به بیش از ۱۸۹ هزار استعلام به صورت الکترونیکی پاسخ داده شده است که به ۹۹٫۳۷ درصد استعلامات در بازه کمتر از دو روز پاسخ داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به صدور ۱۳ هزار و ۸۲۴ سند مالکیت برای خانه های روستایی در سال ۱۴۰۰ از افزایش ۴۸٫۳۶ درصدی صدور اسناد مالکیت روستایی توسط واحدهای ثبت اسناد و املاک تابع استان در مقایسه با سال۱۳۹۹ خبر داد و افزود از حدود ۱۲ هزار و ۱۰۲ پرونده تشکیل شده در اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال قبل برای۱۱ هزارو ۶۰۸ پرونده رای هیات صادر شده است .

رشد ۱۴۰ درصدی صدور اسناد مالکیت دولتی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی از افزایش تثبیت و صدور اسناد مالکیت به نام دولت خبر داده و اظهارداشت : در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵ هزار و ۱۶۹ سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی صادر شده است که در مقایسه با ۲ هزار و ۱۴۹ سند صادره درسال ۱۳۹۹ ، رشد ۱۴۰٫۵۳ درصدی داشته است.

پاسخ به بیش از ۱۳۵ هزار مکاتبه قضایی

وی با اشاره به اتصال الکترونیکی مراجع قضایی به ثبت اسناد واملاک از پاسخگویی به ۱۳۵ هزار و ۲۴۶ مکاتبه قضایی در یکساله ۱۴۰۰ خبر داد و بیان داشت پاسخ ۹۷٫۹ درصد از کل مکاتبات واصله در کمتر از دو روز به مراجع قضایی ارسال گردیده که این امر نقش بسزایی در تسریع رسیدگی به پرونده های قضایی داشته است .

همچنین در سال گذشته در اجرای دستور مراجع قضایی ۴۳ هزار و ۵۰۴ عملیات بازداشت و ۳۴ هزار و ۲۶۲ عملیات رفع بازداشت در استان انجام شده است که به ترتیب ۱۰٫۵۹ و ۳٫۳۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۹ را نشان می دهد و در همین مدت برای ۲۹۴۶ نفر حکم ممنوع الخروجی و برای ۲۰۲۲ نفر نیز رفع ممنوع الخروجی صادر گردیده است .

صدور بیش از ۸ هزار سند مالکیت برای اراضی ملی و انفال

محمد نخعی همچنین با اعلام افزایش چشمگیر تثبیت و صدور اسناد منابع طبیعی و انفال در استان بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸ هزار و ۳۲۰ سند مالکیت برای منابع طبیعی و انفال در استان خراسان رضوی صادر شده است که قریب به ۶۰ درصد از مساحت کل این اراضی در استان را شامل می گردد و در مقایسه با ۳ هزار و  ۱۷۹ سند صادره درسال ماقبل ،  شاهد افزایش ۱۶۱٫۷۲ درصدی اسناد مالکیت صادره بوده ایم .

این مقام مسئول تثبیت اراضی کشاورزی را یکی از برنامه های اولویت دار سازمان در سال جاری برشمرد که میتواند با تثبیت و حمایت از این بخش مولد در چرخه اقتصادی کشور تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی و حمایت از تولید و تولیدکننده داشته باشد.

وی در ادامه به صدور ۲ هزار و ۶۹۳ سند مالکیت به نام اوقاف و امور خیریه اشاره نمود و گفت: در راستای صیانت از حقوق موقوفات و نیات بانیان آن تلاش می کنیم تا تمامی املاک ، اراضی و رقبات وقفی استان را با همکاری متولیان امر در بانک جامع کاداستر کشور تثبیت نموده و با صدور اسناد مالکیت تک برگ امکان تعدی و تجاوز به این اراضی را از بین ببریم.

نخعی افزود در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی نیز در سال گذشته تعداد۴ هزار و۶۶۷ سند مالکیت صادر شده که رشد ۳۲٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشته و نشان از استقبال مردم برای تبدیل اسناد

عادی خود به اسناد رسمی دارد که حضور در مساجد و بیان فعالیت ها و آشنایی اقشار مختلف مردم با مزایای سند رسمی در پیشگیری از دعاوی قضایی و زمین خواری یکی از دلایل تحقق این مهم می باشد.

وی گفت در در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی در سال گذشته ۹ هزار و ۷۵۰ پرونده جدید در استان تشکیل شده است که برای ۱۰ هزار و ۸۴۳ مورد از پرونده شامل پرونده های جدید و تشکیلی در گذشته رای صادر و تعیین تکلیف گردیده است.

ثبت ۶ هزار و ۳۱۴ شرکت تجاری ، تعاونی و موسسه

محمد نخعی همچنین با اشاره به سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و ارائه خدمات به صورت بر خط و الکترونیکی به متقاضیان تاسیس و تغییر شرکت ها  و موسسات غیر تجاری با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع ضمن شفاف سازی و سرعت بخشی در امور تاسیس و تغییرات اشخاص حقوقی و کسب عنوان برتر کشوری در این حوزه از افزایش ثبت شرکت های تجاری تا پایان سال گذشته خبر داد و گفت تعداد ۵۷۳۰ شرکت تجاری با ۶٫۱۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه قبل در استان ثبت گردیده  و ۲۱۶ شرکت تعاونی و ۳۶۸ موسسه به ترتیب با ۷٫۶۹ و۲۴٫۷۴درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد بیش از ۳۰ هزار درخواست در خصوص ثبت تغییرات شرکت ها و موسسات در سال گذشته دریافت و رسیدگی شده است که این میزان ۱۵٫۶۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.

رسیدگی به ۸ هزار پرونده مالکیت معنوی در استان

مدیر کل ثبت اسناد واملاک گفت در راستای اجرای سیاست های سازمانی مبنی بر ایجاد دفتر نمایندگی مرکز مالکیت فکری در مرکز استان ها و انجام کارشناسی ثبت علائم تجاری، در سال گذشته قریب به ۸ هزار تقاضای مرتبط با ثبت برند در استان خراسان رضوی رسیدگی شده که منجر به صدور پیشنویس آگهی برای  ۲ هزار و ۵۴۲ تقاضا گردیده است . همچنین در این مدت ۷ هزار و ۸۶۱ نامه وارده بررسی و به صورت الکترونیکی پاسخ داده شده است .

وی افزود در سال جاری نیز با توجه به شعار سال که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری گردیده است با تشکیل کارگروهی ویژه ضمن ارائه مشاوره و راهنمایی به شرکت های دانش بنیان و تعامل با پارک علم و فنآوری استان تلاش می نماییم تا با حمایت از شرکت های دانش بنیان نقش موثری در تحقق شعار سال ایفا نماییم .

رسیدگی به پرونده های مهریه در اجرائیات ثبت

در یکساله ۱۴۰۰ از هر ۵۴ ازدواج رسمی در استان خراسان رضوی ۲۲ مورد به طلاق انجامید.

نخعی در ادامه گفت ارائه خدمات در دفاتر ازدواج و طلاق نیز به صورت برخط و از طریق سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق انجام میگیرد که با برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل مشخصات افراد و اطمینان از صحت آن، دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق به عنوان یکی از شاخص های مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان کشور فراهم شده است .

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی با اشاره به ثبت ۵۴ هزار و ۱۶۷ واقعه ازدواج در سال ۱۴۰۰ در استان خراسان رضوی افزود بر اساس گزارش سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق  که در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق استان فعال است در سال گذشته میزان ازدواج نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با۴٫۲۴ درصد افزایش و طلاق با  ۲۲ هزار و ۴۷ واقعه در سطح استان و۱۲٫۷۳ درصد افزایش نسبت به یکساله سال ۱۳۹۹ نشان از ثبت یک واقعه طلاق به ازای هر ۲٫۴ ازدواج در استان دارد که به بیان دیگر به ازای هر ۲۴ ازدواج ، ده طلاق در ۳۵۲ دفتر خانه رسمی ازدواج و طلاق استان ثبت گردیده است .

نخعی با اشاره به عملکرد اداره و شعب اجرای ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در سال گذشته ، تعداد پرونده هایی که در شعب اجرای استان مراحل رسیدگی خود را طی نموده و مختومه شده اند را ۶۳ هزار و ۱۰۴ پرونده خواند که این میزان ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ما قبل افزایش داشته است . وی خاطر نشان کرد در سال گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی پرونده های تشکیلی در شعب اجرای استان بوده ایم که از مجموع ۲۹ هزار و ۶۶۸ پرونده ، تقاضاهای اجرائیه مرتبط با مهریه ۱۹ هزار و ۳۱۰ مورد و چک های بلامحل ۳ هزار و ۴۱ پرونده بوده است که به ترتیب ۱۱٫۸۳ و ۵۵٫۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت طبق آمار عملکرد دوایر اجرای استان بیشترین مزایده های برگزار شده پس از استان تهران مربوط به خراسان رضوی می باشد که با ۸۴۳ مزایده ۸٫۵ درصد از کل مزایده های انجام شده کشور را به خود اختصاص داده است.

آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبتی و دفاتر

محمد نخعی با تاکید بر اهمیت ایجاد آرشیو الکترونیکی پرونده ها در ثبت اسناد و املاک افزود با اقدامات انجام شده تا کنون بیش از ۵۴ میلیون برگ از اوراق پرونده ها و دفاتر ثبت اسناد واملاک استان اسکن و آرشیو گردیده و به طور مستمر بروز رسانی می گردد و حدود ۲۷۷ هزار پرونده شامل ۸ میلیون برگ از بایگانی فیزیکی هنوز آرشیو نگردیده که توسط پیمانکاران انتخاب شده در حال انجام می باشد وی سهولت دسترسی به پرونده های دیجیتالی ،افزایش سرعت دسترسی به پرونده ها و کاهش زمان پاسخگوئی به ارباب رجوع در راستای طرح تکریم ارباب رجوع  ، همچنین کاهش حجم بایگانی های کاغذی و حذف کامل آنها که باعث صرفه جویی در فضا و کاهش در هزینه های نگهداری خواهد شد را از مهمترین مزایای این طرح برشمرد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان همچنین از ایجاد آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استان خبر داد و گفت کلیه فعالیت های ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به صورت الکترونیکی و برخط انجام می گیرد و در همین راستا اسکن اوراق بیش از ۱۱۰هزار پرونده ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری استان انجام و پایان یافته است.

فرهنگی

نمازخانه ی اداره کل و واحدهای ثبت اسناد و املاک تابع استان مناسب سازی و تجهیز و ضمن تخصیص مکان مناسب به پایگاه مقاومت بسیج ، شورای امر به معروف و نهی از منکر ، ستاد اقامه ی نماز و شورای عفاف و حجاب با توجه به نقش موثر در ترویج و ارتقا روحیه ی خدمت رسانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

جهاد ثبتی و خدمت به مردم

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در پایان از اقدامات صورت گرفته در ثبت اسناد و املاک استان با هدف تسریع در خدمت رسانی ، صیانت از حقوق عامه ، کاهش مراجعات حضوری و تلاش برای ارتقای جایگاه استان در کشور ، با عنوان جهاد ثبتی یاد کرد و موفقیت های حاصل را نتیجه تلاش و کوشش کلیه کارکنان و پرسنل ثبت اسناد و املاک دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و همچنین همراهی و همدلی مردم و مراجعین ثبتی دانست .

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.